Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Maaliskuu 2015

Maaliskuun kuvailta

Loviisan Kameraseura negatiivisissa kuvailta tunnelmissa

Kovin oli erikoiset aiheet valittu maaliskuun kuvaillan aiheiksi, totesi yksi jos toinenkin maaliskuun kuvailtaan osallistunut. Aiheet "Hätä" ja "Ei näin" antavat ensimmäisellä ajatuksella hyvinkin negatiivisen mielikuvan. Mutta ovatko ne kuitenkaan pelkästään negatiivisia asioita? Hätä on yleensä tilanne, jossa jonkun henki tai terveys on vakavassa vaarassa ja jossa tarvitaan viranomaisten tarjoamaa pelastuspalvelua tai poliisia. Hätä on myös tunnetila, joka saattaa lamaannuttaa tai terästää aisteja ja reaktiokykyä. Henkilökohtaiset ominaisuudet vaihtelevat paljonkin ihmisten välillä.

Humoristisesti ajateltuna hätä voi olla myös hauska tilannekuva ihmisistä wc-jonossa keskellä kuivaa aavikkoa tai rautatieaseman ulkopuolella. Fyysiset tarpeet ovat tarvehierarkiassa kovin korkealla.  Hätätilanne ei toki ole humoristinen kun se on akuutti, mutta jälkikäteen vapauttava nauru tekee hyvää.

Negatiivinen mielikuva puolestaan kertoo köyhästä miehestä kerjäämässä rahaa jokapäiväiseen leipään tai lapsen hätä siitä, että miten käy, kun kiipeää telineellä liian korkealle. Monessa kuvaillan kuvassa olikin käsitelty hätä lasten tunteiden kautta, lapsen hädän ilmentymänä. Kuvista voitiin todeta sekin, että voi se raavaskin mies joutua hätään, esimerkiksi keskelle kosken kuohuja. Hädän tullen ihmispolon henki voi olla pienestä kiinni.

"Ei näin" aihetta oli käsitelty enemmänkin opastavana, neuvovana tai sormea heristävänä asiana, "älä tee näin", ettet joudu pulaan tai vaikeuksiin. Muutaman kuvan kohdalla olisi saanut suoran johdannaisen "ei näin" kuvista "hätä" -kuviin.  Valokuvaukseen suoranaisesti liittyviä kuvausvirheitäkin oli käsitelty tämän aiheen puitteissa aika hauskasti.

Miten tämä negatiivinen aihe kirjo näkyy harrastajakuvaajan arkistossa. Yleensä kameraseuralainenkin ottaa kameran esille, kun jotakin positiivista ja myönteistä kuvattavana. Kynään on aina helpompi tarttua ja kirjoittaa "ei näin käyttäytymisestä" happamasti yleisönosastoon: "Taas mopopojat päristelevät". Valokuvan ottaminen voi olla vaikeampaa. Tässä tilanteessa se on jopa osoittelevampaa, tungettelevaa tai jopa vaarallista, jos kyseessä onkin liiveillä varustetut isot mopot ja pojat.

Kuvat kertovat kuitenkin enemmän kuin tuhat sanaa. Kertoo sekä hyvää että pahaa.

Tulokset

"Hätä" (projisoitavat), 18 kuvaa

1. "Täytyy jaksaa", Inkeri Kapari

2. "Ei hätää", Heikki Arola

3. "Äitii!!", Antti Seppälä

4. "Liian korkealla", Viivi Haimi

5. "Helpotus aavikolla", Seija Niinimäki

6. "Harrastajateatterin hätä", Viivi Haimi

"Ei näin", (musta-valko), 19 kuvaa

1. "Tunnelmakuva kirkosta", Heikki Arola

2. "Yli 40", Antti Seppälä

3. "Vapaamatkustaja", Kerstin Hafrén

4. "Aamuinen katu", Ari Haimi

5. "Vettä jäällä", Inkeri Kapari

6. "Ei näin", Antti Seppälä

Tuomarina toimi Eero Ekholm.

Seuraava kuvailta 26.4 klo 18, aiheina "Pirteä" (projisoitavat) ja "Rappioromantiikkaa" (paperikuvat)