Kuvailtojen satoa · Vuosi 2018 - 2019 · Huhtikuu 2018

Loviisan Kameraseuran huhtikuun kuvailta täynnä äkkinäisiä tilanteita ja kelloja kaulassa

Huhtikuisen kuvaillan aiheet koettiin kuvaajien kesken varsin haasteellisina ja he olivatkin miettineet ”kello kaulassa” ja ”tulipa äkkiä!” aiheita pitkään ja hartaasti.  Osa kuvaajista oli käsitellyt aiheita kirjaimellisesti annetun aiheen mukaan, kun taas osa oli tuonut kuviin mukaan fantasiamaailman tuntua. Molempia aiheita miettiessä syntyy ajatus, että ne ovatkin toistensa synonyymejä.  Vanha sanontakin sanoo, ettei vahinko tule kello kaulassa, tällöin tilanteet saattavat tulla eteen hyvinkin äkkiä, ennalta arvaamatta ja varoittamatta.

”Tulipa äkkiä!” aiheen suurin aihekokonaisuus oli Suomen luonnonilmiöt vedellä, lumella ja jäällä höystettynä.  Toisaalta varsinaisia luontokuvia mm. villieläinten edesottamuksista ei ollut kuin kaksi.  ”Tulipa äkkiä!” voi olla silmänräpäys tai sattuman kauppa. Se saattaa olla mutkan takaa tielle loikkaava porolauma tai se voi olla vaikka  uuden elämän alku. Rakkaus voi iskeä äkkiä, kuin salama kirkkaalta taivaalta, haaveet voivat toteutua äkkiä. Äkkinäisiä tilanteita oli maalla, merellä ja ilmassa. Tämän sarjan kuvat nostattivat kiihkeän keskustelun kuvailtaan osallistuvien kesken.  Tästä lienee johtunut se, että jaettuja sijoja ropisi tässä sarjassa useita.

”Kello kaulassa” sarjassa pärjänneet kuvat olivat kirjaimellisesti aiheeseen liittyviä eli ns. ”kellokkaat” veivät pisteet.  Kuvista keskustellessa todettiin, että kellolla voi olla myös varoittava osuus, esim.  lehmän kello, kissan kaulassa roikkuva pieni kello. Vellikello, ateriakello ja joulukello taas kutsuvat  yleensä miellyttäviin tilaisuuksiin. Kuvissa oli nähtävissä mm. joulutunnelmia, junia, kilpailutilanteita ja ajanottoa.

Molemmat sarjat tuomaroitiin pistelaskuperiaatteella.

"Tulipa äkkiä" (23 kuvaa, projisoitavat)

1. "Taidan kastua!", Inkeri Kapari

2. "Porvoon mitalla", Antti Seppälä

3. "Hyppy", Inkeri Kapari