Kuvailtojen satoa · Vuodet 2020 - 2021 · Elokuu 2020

Loviisan Kameraseuran elokuun kuvaillassa voimaa

Loviisan Kameraseuran aloitti syksyn toimintansa elokuisella kuvaillalla kokoontumalla ensimmäisen kerran konkreettisesti kevään koronasulun jälkeen. Kuvien aihe oli sama kuin Suomen Kameraseurojen liiton tämän syksyn teemanäyttelyn aihe:  "Voima".  Kuluneen korona kevään ja kesän aikana on varmasti aika ajoin tarvittu niin henkistä kuin jopa fyysistäkin voimaa, jotta selviytyisi tässä erikoisessa tilanteessa.

Ihmisen kohdalla lihasvoima kertoo lihaksen tai lihasryhmien kyvystä tehdä työtä. Voima on ihmiskehon rakenteellista vahvuutta. Voimaa hyödynnetään dynaamiseen liikkumiseen tai staattisen asennon ylläpitämiseen. Voimantuotto on kaiken liikkumisen perusta, ilman voimaa ei ole liikettäkään.

Fysiikassa taas voima (lat. fortis, tunnus F) on  vuorovaikutuksen voimakkuutta kuvaava vektorisuure, jolla on sekä suuruus että suunta. Kaikki voimat johtuvat kappaleiden välisistä vuorovaikutuksista. Tähtien sota elokuvassakin todettiin aikanaan "Olkoon Voima kanssasi".

Aiheena voima on hyvinkin laaja käsite, joka näkyi myös kuvaillan kuvissa. Printtikuvat arvioi Helena Havu. Hän totesi, että kuvissa oli tasapuolisesti kuvattu laitteita ja ihmisiä. Otoksista löytyi myös vastakkaisuuksia aktiivinen - passiivinen, sekä liikettä - kuvissa tehdään/tapahtuu jotain konkreettista. Värejä ei myöskään pidä unohtaa voima aiheesta puhuttaessa. Voima voi myös hiipua.

Projisoitavien kuvien tuomarina toimi Marko Pellikka. Hän totesi, että vaikea oli valita hyvien kuvien joukosta ne kuusi parasta. Toisaalta, jos ei olisi tiennyt mikä oli kuvien teema, se ei välttämättä olisi heti selvinnyt kaikista kuvista. Ykkös- ja kakkos sijoitetut kuvat nousivat ensimmäisellä katsomis kerralla kärkeen. Niissä oli tekemisen meininki ja kuvaillan teema ilmeni selkeästi.

Tulokset:

Voima (printtikuvat, 21 kpl)

1. "Purjeet ylös", Ari Haimi

2. "Ukkosen jälkeen", Antti Seppälä

3. "Hiipuva voima", Ari Haimi

4. "Voimaa kuin pienessä kylässä", Tarja Taberman

5. "Sahan voimaa", Tarja Taberman

6. "Jooga", Viivi Lassy

Voima (projisoitavat, 23 kpl)

1. "Höyryn voimalla", Juha Merenheimo

2. "Sauvanmurtaja", Kari Veijalainen

3. "Voimalinja", Juha Merenheimo