Kuvailtojen satoa · Vuosi 2018 - 2019 · Lokakuu 2018

Kameraseuran kuvaillassa lemmikistä ruskeaan

Loviisan Kameraseuran kuvakilpailun aiheena oli paperikuvissa ”Lemmikki” ja projisoitavissa kuvissa ”Ruskea”.

Lemmikit ovat kuvaajien keskuudessa suosittuja kuvauskohteita. Vaikka lemmikkieläin ei osaa puhua, niin sillä on keinot osoittaa, että haluaako se tulla kuvatuksi. Jos yritämme itsepäisesti saada esimerkiksi koiran tekemään haluamiamme temppuja, niin se näkyy lopputukoksessa kärsivänä ilmeenä, ärtyisyytenä jne. Erityisesti lemmikkiä lasten kanssa kuvattaessa on otettava huomioon, että ärtyisyys saattaa kohdistua lapsiin. On toimittava nopeasti, että kuvauskohteiden mielenkiinto säilyy ja parhaat ilmeet tallentuvat kuviksi. Mielenkiintoa voi ylläpitää myös leikittämällä lemmikkiä. Ilmeet saa tallennettua menemällä lähelle. Tässä lyhyt teleobjektiivi, esimerkiksi 100 mm on hyvä valinta. Ulkona, salaa leikkiä kuvattaessa, saattaa 200 mm teleobjektiivi olla sopiva valinta ja tausta sumentuu pientä aukkoa käytettäessä sopivasti. Pitäisi välttää eläinten pukemista. Parhaissa kuvissa lemmikkieläin on luonnollisessa asussaan, jos on aivan pakko pukea, niin ei ainakaan aurinkolaseja. Lemmikkien kuvat sopivat albumiin ja kehysten lisäksi joulu- ja onnittelukorttehin.

Lemmikkikuvia oli kaikkiaan 23 kappaletta ja niistä Anne Karkkonen pisti kuusi kuvaa mieleiseensä järjestykseen.

Jokaisella vuodenajalla on omanlaisensa värimaailma, mutta syksyn monista väreistä koivun keltainen, paikoin ruskeaksi taipuva sävy, oli tänä syksynä erityisen voimakas. Se ei kuitenkaan innoittanut ”Ruskea” aiheen kuvaajia. Useassa kuvassa ruskea oli vain pienenä mausteena.

Ruskea kuvia oli kaikkiaan 30 kappaletta ja niistä Merja Väätäinen valitsi kuuden parhaan järjestyksen.

Paperikuvat ”Lemmikki”

1. My Kitty Marjut Korhonen

2. Fredi Jyri Järvelä

3. Emäntä rapsuttaa Heikki Arola

4. Ajelulla Inkeri Kapari

5. Kissankellot Seija Niinimäki

6. Salaisuus Viivi Lassy

Projisoitavat kuvat ”Ruskea”

1. Kirkon hämärässä Ella Taberman

2. Katerina Marjut Korhonen

3. Tiesulku Antti Seppälä

4. Ötökkä kaarnan kannella Tarja Taberman

5. Suo kuokka ja Jussi Jyri Järvelä

6. Talvi tulee Viivi Lassy

Seuraava kuvailta pidetään sunnuntaina 25.11. klo 18.00 alkaen. Kuvaillan aiheina on projisoitavissa kuvissa ”Viehättävä” ja paperikuvissa 5 – 7 kuvan teemakokonaisuus.

Heikki Arola