Kuvailtojen satoa · Vuodet 2022 - 2023 · Toukokuu 2022

Loviisan Kameraseuran toukokuun kuvaillassa "Puhtaus" ja "Saaste"

Kuvakisan aiheena oli projisoitavissa kuvissa ”Saaste” ja ripustettavissa kuvissa ”Puhtaus”.

Vaikka oli kevätkauden viimeinen kuvailta, se ei näkynyt tarjottujen kuvien määrissä. Molempiin sarjoihin tarjottiin parikymmentä kuvaa. Kuvia arvioimaan saatiin Leif Rosqvist.

Projisoitavat kuvat ”Saaste”

1. Romua aavikon reunalla, Seija Niinimäki. Kuva on otettu lomamatkalla Kaliforniassa Mojaven autiomaan reunalta. Autiomaa alkaa aivan tämän romun viereltä.

2. Niilillä nähtyä, Antti Seppälä. Missä on vettä, ei voi välttyä muoviroskalta.

3. Rantaan unohtunutta rojua, Heikki Arola. Ihmisten välinpitämättömyys ulottuu etelästä pohjoiseen.

4. Romut, Inkeri Kapari. Joskus erilaisilla kulkupeleillä yritetään maisemoida vaikka se ei olisi tarpeen.

5. Rikinkeltainen auringon nousu, Ari Haimi. Kantaa ottava kuva ilmastokeskusteluun.

6. Ja luonto kiittää…, Kari Veijalainen. Kevät paljastaa talven aikana tehdyt kavaluudet.

Ripustettavat kuvat ”Puhdas”

1. Puhdas ranta, Jonna Räisänen. Tässä rannalla ei ole levää, ei roskaa, ei edes ajopuuta.

2. Oksat kuuran kahleissa, Harri Rantanen. Ilmassa oleva vesihöyry on härmistynyt ilman nesteytymistä kiinteäksi kuuraksi.

3. Puhdas Näätämö, Heikki Arola. Iijärvestä Jäämereen virtaava Näätämö on puhdas lohijoki.

4. Joutsenten ilta, Ari Haimi. Laulujoutsen on pohjoisen lintu, joka siirtyy talveksi etelämmäksi sulan veden perässä.

5. tukanpesu Roomassa, Inkeri Kapari. Matkakuva on napattu aika erikoisesta tilanteesta.

6. Puhtaassa ilmassa, Juha Merenheimo. Taivaalta kuvattuun lintuun on usein vaikea saada sävyjä. Tässä on kuitenkin onnistuttu.

Seuraava kuvailta pidetään 25.8. klo 18.00 alkaen, projisoitavissa ja ripustettavissa kuvissa aiheena on ”Loisto” eli keräämme materiaalia järjestämäämme Suomen Kameraseurojen Liiton teemanäyttelyyn ”Loisto”.

Toivomme siihen runsasta osanottoa.

-  Heikki Arola -