Kuvailtojen satoa · Vuosi 2024 · Helmikuu 2024

Loviisan Kameraseuran helmikuun 2024 kuvailta

Kuvaillan kuvakisan aiheina olivat paperikuvissa ”Kuvaehdotus postikortiksi” ja digikuvissa ”Liikettä”. Molempien sarjojen kuvat arvioi Seppo Oinonen. Paperikuvia oli tarjolla 14 kappaletta ja digikuvia 24.

Seppo kertoi, että arviointi oli vaikeaa, koska kaikki kuvat olivat korkeatasoisia.

Sijoittuneet ”Liikettä” digikuvat

1. Kivettynyt, Mikko Ojaniemi; Kivettyneeseen pyöräilijään Budapestissä oli käsittelyllä saatu vauhtia.

2. Virta vie, Christian Olenius; Virran unenomaisuus on saatu aikaan jalustalta kuvaamalla, pitkällä valotusajalla ja ND 32 suodattimella.

3. Suihkulentäjä, Antti Seppälä; Tässä Hietaniemen rannassa otetussa kuvassa liike ei ole enää jähmeää.

4. Täyttä ravia, Juha Merenheimo; Kuva hevosen vauhdikkaasta ravista on viimeistelty ultramariinin sinisin yksityiskohdin.

5.  Alamäessä, Christian Olenius; Hiekka pöllyää tässä alamäkipyöräilijän menossa Kokkoniemessä. Kuvaaja on ottanut kuvan pyörän ollessa ilmassa, onnistunut otos.

6. Mercedes Benz, Heikki Arola; Vanhojen autojen kokoontumisajossa Loviisassa on harras tunnelma, hiekkakin pölisee arvokkaasti.

Sijoittuneet ”Kuvaehdotus postikortiksi” paperikuvat

1. Iltakirkko, Mikko Ojaniemi; Porvoon kirkko ja heijastukset joesta ovat lämpimässä valossa.

2. Jokimaisema, Mikko Ojaniemi; Tiettyä samankaltaisuutta on tässäkin kuvassa, kun maisemaan on saatu peilityyni Porvoonjoki heijastuksineen.

3. Kesäinen surina, Tarja Taberman; Ampiainen on löytänyt avautuneen kukan. Avautumattomat nuput rytmittävät ja kehystävät taustan.

4. Hiroshima, Antti Seppälä; Tämä on murheellinen muisto sodan kauheudesta.

5. Talven tuikut, Seija Niinimäki; Kuva edusti postikorttien teemassa perinteistä joulukorttia.

6. Nizzan kukkatori, Jonna Räisänen; Kun kukkia on paljon, niistä ei saa helposti asetelmallista kuvaa mutta kuitenkin tasapainoisen värisommitelman.

Loviisan Kameraseuran maaliskuun kuvailta on torstaina 21.3. klo 18.00 alkaen (seuraava torstai aloittaa pääsiäisviikonlopun). Kuvakisan aiheena on digikuvissa ”Sokeria” ja paperikuvissa ”Pitsiä”.

Molempiin sarjoihin voi osallistua kahdella kuvalla.