Kuvailtojen satoa · Vuodet 2020 - 2021 · Tammikuu 2021

Tammikuun kuvailta 2021

Loviisan Kameraseuran tammikuun 2021 projisoitavat kuvat (vapaa aihe) arvioi Oslo Kamera Klubb / Oslon Kameraseura, Norjan johtava valokuvaseura vuodesta 1921.

Arviointi 31.1.2021

Arviointineuvosto

Oslo Kamera Klubb / Oslon Kameraseura: Tone Kråkenes, Jan Thomas Pettersen ja Trond M. Skaret. ”Vapaa aihe”, käännös suomeksi: Ari Haimi

Yleistä:

Kiitos, että saimme arvioida kuvanne. On aina mielenkiintoista ja opettavasista nähdä millä tavalla toiset menettelevät ja kuinka he työskentelevät. Kuvakieli on myös osa kulttuuriamme.

Kuvauskohteiden kirjo oli laaja, mutta "vapaan aiheen" kyseessä ollen tämä oli odotettavissa. Kuvissa oli paljon hyviä ideoita, mutta niistä näkyi, että kuvanäkemystä ei oltu työstetty tarpeeksi. Monet kuvat olisivat olleet parempia, jos niihin olisi käytetty enemmän aikaa, katsomalla valoa, perspektiiviä jne. Oli monia hienoja näkymiä, mutta niistä puuttui toiminta. Käytä kameran monipuolisia mahdollisuuksia, älä käytä automaattiasetuksia.

Arvioitavia kuvia oli 37 kpl 19:sta kuvaajalta.

1. Perhe Kai Nyyssönen

Gøyal ide. Fine farger og god rytme. Den «manglende» koppen er prikken over «i»-en. Hyvä idea.

Kuvassa on hienot värit ja hyvä rytmi. "Puuttuva" kuppi on piste i:n päälle.

2. Morning walk

Tarja Taberman

Fine toner, menneskene fint plassert i billedflaten. Komposisjonen gir en fin ro i bildet.

Hienot sävyt, ihmiset ovat hienosti sijoittuneet kuva-alalle. Asetelma antaa  kuvasta rauhallisen vaikutelman.

3. Kulkijat Jani Mäki

Fin lek med lys og skygger. Uheldig at to av personenes hoder treffer taket.

Hienoa valon ja varjon leikkiä. Ikävää, että kahden henkilön päät rajautuvat kattoon.

4. Huurre Viivi Lassy

En god ide, med en interessant komposisjon.
Bildet blir for lyst og utbrent fra toppen av bildet.

Hyvä idea, mielenkiintoinen asetelma. Ylivalottunut ja läpipalanut yläosastaan.

5. Dalmis Kari Veijalainen

Fint hundeportrett, men lyset treffer hunden litt feil.

Hieno koiran muotokuva, mutta valo kohtaa koiran hieman väärällä tavalla.

6. Engineer Ari Haimi

Godt teknisk løst. Vi synes bildet er litt trangt i øvre venstre hjørne. Hyvin teknisesti ratkaistu.

Mielestämme kuva on hieman liian ahdas ylhäältä vasemmasta kulmasta.

Kuvakilpailusarjojen helmikuun kuvat jätetään digitaalisena torstaihin 25.2. mennessä Antille, antti.seppala@sulo.fi. Helmikuun kuvakisan aiheina ovat "Vino" ja "Talvi". Molemmista aiheista voi jättää ehdolle 2 digitiedostoa.

-  Heikki Arola -