• fi
  • English summary
  • Kansainvälisyys
    • Menestystä
    • FIAP:n Clubs’ World Cup
    • Living the Photo Artistic Life - Issue #45
  • Kameraseurasta
    • Puheenjohtajan palsta
      • 2010 - 2014
  • Jäseneksi?
    • Jäsenmaksulomake
  • Kilpailut
    • Kymen Kamerat 2016
    • Kymen Kamerat 2011,2014
    • Itärannikko 2014
    • Nuorten kuvakisa 2011
    • Kalenterikuvakisa 2014
    • 15th Fiap World Cup 2020 results
  • Kuvagalleria/ Fotogalleri/Photos
    • Heikki Arola
    • Ari Haimi
    • Oscar Henriksson
    • Liisa Hopeavuori
    • Raimo Lindström
    • Juha Merenheimo
    • Seija Niinimäki
    • Jonna Räisänen
    • Esko Silvennoinen
    • Seija Silvennoinen
    • Antti Seppälä
    • Harri Rantanen
    • Tarja Taberman
    • Kari Veijalainen
  • Kuvailtojen aiheet 2022 -
    • Aiheet 2003-2018 kevät
  • Kuvailtojen satoa
    • Vuodet 2010 - 2013
      • Toukokuu 2010
      • Elokuu 2010
      • Syys-lokakuu 2010
      • Marraskuu 2010
      • Tammi-helmikuu 2011
      • Maaliskuu 2011
      • Huhtikuu 2011
      • Toukokuu 2011
      • Elokuu 2011
      • Syyskuu 2011
      • Lokakuu 2011
      • Marraskuu 2011
      • Tammikuu 2012
      • Helmikuu 2012
      • Maaliskuu 2012
      • Huhtikuu 2012
      • Toukokuu 2012
      • Elokuu 2012
      • Syyskuu 2012
      • Lokakuu 2012
      • Marraskuu 2012
      • Tammikuu 2013
      • Helmikuu 2013
      • Maaliskuu 2013
      • Huhtikuu 2013
      • Toukokuu 2013
      • Elokuu 2013
      • Syyskuu 2013
      • Lokakuun 2013
      • Marraskuu 2013
    • Vuodet 2014-2017
      • Tammikuu 2014
      • Helmikuu 2014
      • Maaliskuu 2014
      • Huhtikuu 2014
      • Toukokuu 2014
      • Elokuu 2014
      • Lokakuu 2014
      • Marraskuu 2014
      • Tammikuu 2015
      • Helmikuu 2015
      • Maaliskuu 2015
      • Huhtikuu 2015
      • Toukokuu 2015
      • Elokuu 2015
      • Syyskuu 2015
      • Lokakuu 2015
      • Marraskuu 2015
      • Tammikuu 2016
      • Helmikuu 2016
      • Maaliskuu 2016
      • Huhtikuu 2016
      • Toukokuu 2016
      • Elokuu 2016
      • Syyskuu 2016
      • Lokakuu 2016
      • Marraskuu 2016
      • Tammikuu 2017
      • Helmikuu 2017
      • Maaliskuu 2017
      • Huhtikuu 2017
      • Toukokuu 2017
      • Elokuu 2017
      • Syyskuu 2017
      • Lokakuu 2017
      • Marraskuu 2017
    • Vuosi 2018 - 2019
      • Helmikuu 2018
      • Tammikuu 2018
      • Maaliskuu 2018
      • Huhtikuu 2018
      • Toukokuu 2018
      • Elokuu 2018
      • Syyskuu 2018
      • Lokakuu 2018
      • Tammikuu 2019
      • Marraskuu 2018
      • Helmikuu 2019
      • Maaliskuu 2019
      • Huhtikuu 2019
      • Toukokuu 2019
      • Elokuu 2019
      • Syyskuu 2019
      • Lokakuu 2019
      • Marraskuu 2019
    • Vuodet 2020 -
      • Tammikuu 2020
      • Helmikuu 2020
      • Maalis-huhtikuu 2020
      • Toukokuu 2020
      • Elokuu 2020
      • Syyskuu 2020
      • Lokakuu 2020
      • Marraskuu 2020
      • Tammikuu 2021
      • Helmikuu 2021
      • Maaliskuu 2021
      • Huhtikuu 2021
      • Toukokuu 2021
      • Elokuu 2021
      • Syyskuu 2021
      • Lokakuu 2021
      • Marraskuu 2021
      • Tammikuun 2022
      • Helmikuu 2022
      • Maaliskuu 2022
      • Huhtikuu 2022
  • Linkit
  • Loisto-lehti
    • Loiston kuvagalleria
    • Lue Loisto-lehtiä
    • Mediakortti 2020
  • Meilivälähdys 2010
  • Näyttelytoimintaa
    • Almin talo 8.3.2015
    • Almin talo 17.2 - 8.3.2015
    • ST1 Safcafe 3.3.2017
    • ST1 1.2.2018
    • ST1 2014 Kamera -67
  • Opastusta ja vinkkejä
    • HDR tekniikka
  • Retkiä
  • Toimintakertomukset ja -suunnitelmat
  • Toimintatorstait
  • Uutisia ja tapahtumia
    • 40 v Näyttely
    • Matti Sulanto
    • Jerome Auzeray
    • Turku 2017
    • Christina projekti
    • Upea päätös vuodelle 2017
    • 2010 - 2013
    • Risto Vuorimies LoKan vieraana 25.11.2018
    • Vuosinäyttely menestystä 2019
  • Vuoden kuvaaja
  • Yhteystiedot
  • Kuvaillan kuvakokosuositukset

Loviisan Kameraseuran maaliskuun kuvailta

Kuvakisan maaliskuun aiheina olivat mustavalkoisissa vedoksissa tai itse asiassa monokromaattisissa vedoksissa ”Isänmaa” ja projisoitavissa kuvissa ”Kosketus”. Tuntuiko mustavalkokuvien aihe ”Isänmaa” liian vaikealta, kun kuvia jätettiin arvioitavaksi ainoastaan 12 kpl.

Kuvat arvioi Harri Rantanen ja Marko Pellikka. He mieltyivät selvästi kuviin, joissa maisema oli keskeisellä sijalla.

Monokromaattiset vedokset, ”Isänmaa”

1. Aavasaksa, Heikki Arola. Suomessa on 27 virallista kansallismaisemaa, Aavasaksa on yksi niistä. Paras paikka ei ole kuvata näkötornista Aavasaksalta avautuvaa Tornionjokilaaksoa. Alempaa löytyy kallioisia kohtia, joissa puusto ei häiritse kuvaamista.

2. Haravankylä, Inkeri Kapari. Isänmaata voi kuvata myös täällä Loviisassa. Seepia sävyisessä kuvassa kylätie halkoo peltomaisemaa. Poutapilvet luovat kuvaan sopivaa jännitettä.

3. Loviisa, Inkeri Kapari. Tuttuun aiheeseen, Loviisan kirkko, on saatu erikoinen näkökulma. Nyt taustalla häämöttävä kirkko näyttää kauhua herättävältä Draculan linnalta.

4. Kotiin yövuorosta, Ari Haimi. Kuva on piristävä poikkeus maisemakuvaukselliseen tarjontaan. Se on yökuva ja siinä on ilmaperspektiivi. Kulkija jättää varjoja hajavalon vuoksi useaan suuntaan.

5. Koli, Heikki Arola. Kuvassa on yksi virallisista kansallismaisemista. Kuva on skannattu värinegatiivista positiiviksi ja muutettu kuvankäsittelyssä kolmesta valotuksesta mustavalkoiseksi.

6. Harmaa rantanäkymä, Kari Veijalainen. Kuva herätti hilpeyttä, koska sitä katsottiin ensin väärin päin. Veden kalvon peili tekee joskus tepposet.

 

Projisoitavat kuvat, ”Kosketus”. Kuvia tarjottiin arvioitavaksi 20 kpl, Harri ja Marko arvioivat myös nämä kuvat.

1. Luottamus, Inkeri Kapari. Kuvan hääparin, ilmeisen rakastuneen, Inkeri on kuvannut Vietnamin pääkaupungissa Hanoissa.

2. Kosketus, Marjut Korhonen. Rakenneltujen kuvien mestari Marjut on tässä taas tehnyt omanlaisensa näkökulman kosketus aiheeseen. Sommittelu on varmaa ja harkittua.

3. Pianistin kosketus, Seija Niinimäki. Ensi vuonna 80-vuotta täyttävästä elokuvasta ”Casablanca” muistetaan Humphrey Bogart ja Ingrid Bergman ja tietysti ”Play it again, Sam”. Aivan muista kuvan hellyttävistä yksityiskohdista kuvaaja on saattanut inspiroitua.

4. Minäkö, Kari Veijalainen. Varsin vekkuli on tämä kuva. Saanko minä näpelöidä tätä? Äiti on kyllä varoitellut tablettien vaaroista.

5. Niinkö, Kari Veijalainen. Kuva on otettu teleobjektiivilla, suurella aukolla. Terävyysalue on täysin kohdallaan. Kuvan nimi on arvoituksellinen.

6. Melkein iholla, Heikki Arola. Aamun koittaessa on hyvä, jos vierellä on turvallinen kylki, jota vasten voi lämmitellä.

 Seuraava kuvailta pidetään kerhotilassa Chiewitzinkatu 13 C6 torstaina 28.4. klo 18.00 alkaen. Kuvakisan aiheina on projisoitavissa kuvissa ”Huvi” ja paperikuvissa ”Hyöty”. Molempiin sarjoihin osallistutaan kahdella kuvalla.

                                                                                                    Heikki Arola

 Voit katsoa kuvia isompana klikkaamalla niitä.

1. Luottamus Inkeri Kapari Projisoitavat kuvat
2. Kosketus Marjut Korhonen Projisoitavat kuvat
3. Pianistin kosketus Seija Niinimäki Projisoitavat kuvat
4. Minäkö Kari Veijalainen Projisoitavat kuvat
5. Niinkö Kari Veijalainen Projisoitavat kuvat
6. Melkein iholla Heikki Arola Projisoitavat kuvat
1. Aavasaksa Heikki Arola MV vedokset
2. Haravankylä Inkeri Kapari MV vedokset
3. Loviisa Inkeri Kapari MV vedokset
4. Kotiin yövuorosta Ari Haimi MV vedokset
5. Koli Heikki Arola MV vedokset
6. Harmaa rantanäkymä Kari Veijalainen MV vedokset
Loviisan Kameraseura | Ylläpito | Kotisivuton.fi