Kuvailtojen satoa · Vuodet 2020 - 2021 · Syyskuu 2020

Loviisan Kameraseuran syyskuunkuvaillassa tarjolla auringonlaskuja ja nousuja sekä aallokkoa

Lokakuun kuvaillan aiheiksi oli valikoitunut auringonlasku tai nousu (projisoitavat) sekä aallokko (MV printtikuva). Tähän vuoden aikaan molempia on vielä runsaasti tarjolla ennen kuin talven pimeys ja kylmyys kietoo meidät syliinsä muutamaksi kuukaudeksi. Molempien sarjojen tuomarina toimi LoVMin tietotekniikan ja valokuvauksen opettaja Kai Nyyssönen.

Mustavalkokuvissa tuomari kiinnitti arvostelussaan huomiota kuvan rakenteeseen, valoihin ja varjoihin. Parissa kuvassa oli käytetty kalansilmäobjektia, joka toi kuvaan miellyttävää pyöreyttä. Monissa kuvissa oli ansiokkaasti kyllä kuvattu veden pärskeitä, mutta ne eivät tuoneet tuomarille varsinaisesti mieleen aallokkoa. Mustavalkokuvissa kuvan sävyalueet vaikuttavat siihen, miten kuva koetaan. Valoisat kuvat luovat vaikutelman avoimuudesta. Tumman harmaat ja mustat syventävät dramaattista tunnelmaa.

Auringonlaskua ja nousua oli kuvattu maalla, merellä ja ilmassa. Kotimaassa kuvatut aurinkokohteet erosivat ulkomailla kuvatuista värisävyillään, riippuen siitä mihin vuoden aikaan nousua tai laskua oli kuvattu. Tästä sarjasta tuomari sanoi, että oli monta hyvää kuvaa, jotka olisivat nousseet kuuden parhaan joukkoon tiukemmilla kuvan rajauksilla. Kaikista kuvista ei kuitenkaan pystynyt varsinaisesti sanomaan, että oliko kyseessä auringon nousu vai lasku.

Tulokset:

Aallokko (MV printtikuva 20 kpl)

1. "Taivaallinen valo", Antti Seppälä

2. "Hetki", Inkeri Kapari

3. "Surffari", Antti Seppälä

4. "Öljyä laineilla", Jani Mäki

5. "Aallokko sillan alla", Seija Niinimäki

6. "Myräkkä", Jyri Järvelä

Auringon nousu tai lasku (projisoitavat 28 kpl)

1. "Auringonlasku Sumiaisissa", Heikki Arola

2. "Peilityyni", Arja Leppänen

3. "Tesjoki by night", Ari Haimi

4. "Auringonlasku Prahan yllä", Tarja Taberman

5. "Auringonlasku Pythagoriassa", Seija Niinimäki

6. "Päivän viimeiset säteet", Tarja Taberman

Seuraava kuvailta pidetään torstaina 29.10  klo 18, koronatilanne huomioon ottaen.

Aiheina - projisoitavat: korona, printtikuvat: onnellinen

- Tarja Taberman -