Kuvailtojen satoa · Vuodet 2020 - 2021 · Marraskuu 2021

Loviisan Kameraseuran marraskuun kuvailta

Kuvaillan kuvakisan aiheina olivat ”5 – 10 kuvan sarja” ripustettavissa kuvissa ja ”Kirjava” projisoitavissa kuvissa.

Kuvasarjoissa ensimmäiselle sijalle sijoittui Tarja Taberman sarjalla ”Sumuinen päivä”.

Kulkija kävelee ja katselee sumun raskauttamaa maisemaa.

Varovainenkin liike tuntuu aiheuttavan särön näkymään.

Lokit kaiteella katselevat toisiaan epävarman oloisina.

Uimarannan kopit erottuvat juuri ja juuri sumun keskeltä.

Pieninkään tuulenvire ei hälvennä sumua metsässä.

Tienreunan puu hyvästelee sumussa kulkijan.

Yhtään lehteä ei näytä takertuneen paljaaseen, oksiaan ojentelevaan puuhun.

Toiselle sijalle tuli Antti Seppälän kuvasarja ”Piruetti”, jota oli inspiroinut Marjut Korhosen mainio kukkakuvauskurssi. Kukan piruettimainen liikehdintä on kuvattu valopöydällä. Marjut korosti kurssilla, että kuvaan ei saa kasata liikaa erilaisia elementtejä. Lisäksi esimerkiksi kuivuneet kasvin osat ovat usein tuoreita mielenkiintoisempia.

Kolmannelle sijalle sijoittui Inkeri Kapari kuvasarjalla ”Oppineittenkukka”. Kuvasarjassa Inkeri kertoi kukan tarinan nupusta surkastumiseen. Tsinnia eli oppineittenkukka on kaunis kesäkukka, joka sopii ruukkuistutuksiin ja kesäkukkaryhmiksi.

Kuvasarjoja tarjottiin arvioitavaksi kaikkiaan 9 kpl, oli korentojen laaksoa, Alvar Aallon Sunilan työntekijöiden asuntoaluetta, oman rannan lintuja jne..

Projisoitavien kuvien ”Kirjava” aiheeseen tarjottiin 20 kuvaa. Ensimmäiselle sijalle sijoittui Jonna Räisäsen ”Rannekorut” Kuvan rannekorut oli sommiteltu siten, että ne muodostivat tasapainoisen ja mielenkiintoisen kokonaisuuden.

Toiseksi sijoittui Heikki Arolan ”Kirjava asu”. Kuva on otettu Hansapäivillä Tartossa. Eksoottisen soitinryhmän tanssija esittelee kuvassa asuaan.

Arja Leppänen sijoittui ”Kirjava ranta” kuvalla kolmanneksi. Kuva on otettu Varangin niemimaalta. Vaikka niemimaa on tunnettu lintubongareitten paratiisina, niin sieltä löytyy muutakin mielenkiintoista kuvattavaa. Kuvan kivien muodot ja värit ovat todella upeita.

Inkeri Kapari on ottanut tämän kuvan Tallinnassa, hotellin ulko-oven päällä olevasta lasimaalauksesta. Kuva sijoittui neljänneksi.

Juha Merenheimo kuvasi ”Kirjava valikoima” kuvan Loviisassa kirjaston poistokirjoista rakennetusta ryhmästä. Kuva sijoittui viidenneksi.

Hauska kuva oli myös Antti Seppälän ottama ”Kirjava kuin maalarin housut”. Tässä kuudenneksi sijoittuneessa kuvassa on pöydälle levitettyjä väriputkiloita ja muuta maalaamisessa tarvittavaa välineistöä.

5 – 10 kuvan sarja, ripustettavat kuvattavat

4. Lasimaalaus Inkeri Kapari

5. Kirjava valikoima Juha Merenheimo

6. Kirjava kuin maalarin housut Antti Seppälä

Seuraava kuvailta pidetään torstaina  27.1. klo 18.00 alkaen. Kuvaillan aihe on projisoitavissa vapaa.

Hyvää joulua ja uutta vuotta!

Loviisan Kameraseura täyttää 2022 50 vuotta, edessä on juhlavuosi.

Pikkujoulut on onnistuneesti saatu pidettyä. Kiitoksia kuvaesitysten pitäjille ja erityinen kiitos Ari Haimille, joka kiireisen syksyn keskellä, Kotkasta saapuen, vielä jaksoi järjestää klubivisan.

Harri ja Heikki tuon klubivisan ylivoimaisesti voittivat, se tässä aikakirjoihin kirjattakoon.

-  Johannes Hakamäki -

Voit katsoa kuvia suurempana kllikkaamalla niitä