Kuvailtojen satoa · Vuodet 2022 - 2023 · Maaliskuu 2023

Maaliskuun 2023 kuvaillan luennoitsijana luontokuvaaja Lassi Kujala

Edellisestä vierailusta Loviisan Kameraseuran kerhotilassa taitaa olla kulunut parikymmentä vuotta. Minulle jäi kukkien kuvaamisesta mieleen, että ne on kuvattava kasvupaikoilla ja rähmällään maaten. Uusien kameroiden näytöt mahdollistavat sentään myös polvillaan kuvaamisen.

”Tällä kertaa Lassi Kujala tarinoi, että hän käytti Canonin filmikameroita 20 vuotta ja myöhemmin saman valmistajan digikalustoa 17 vuotta. Kujala kertoi, että Sony on vienyt peilittömien ja kevyiden 4/3-luokan kameroiden aloittaman hyvän ajatuksen loppuun saakka, joten peilittömän kameran hankkiminen vaikutti järkevältä. Yksi merkittävä syy oli objektiivien vaihtojen jääminen pois ja toinen syy oli varustemäärän painon keveneminen. Kuvauspaikalle voi mennä vaikka jalan kevyellä varustuksella, kun ei tarvitse ottaa huomioon retkeä suunnitellessa kaluston painoa. Raskas varustus ohjaa kuvaamaan liian helposti vain kojussa, jossa selkä ei niin helposti rasitu. Lassi Kujala kertoi kuvista, joita hän oli ottanut Kymenlaaksossa viimeisen viiden vuoden aikana Sonyn RX10M4 kameralla, jossa on 24-600 mm kinovastaava kiinteä optinen zoom ja sarjakuvausnopeus 24 kuvaa/s.” Kuvista näki, että myös lentävien kohteiden sarjakuvaus onnistui.

Luennon jälkeen hän arvioi kuvakisan ”Vino” ripustettavat mustavalkoiset kuvat ja projisoitavat ”Rantamaisema” kuvat.

”Vino” ripustettavat mustavalkoiset kuvat

1. Lato, Antti Seppälä. On se vino, vähän joka suuntaan. Dokumentaarinen kuva, kohta kaatuu viimeinenkin lato.

2. Tiukasti vinossa, Tarja Taberman. Toimintakuva, joka on sommiteltu hallittusti.

3. Pahasti vinossa, Heikki Arola. Mustavalkokuvassa rakenteen koko sävyala on saatu esille.

4. Paanut, Mikko Ojaniemi. Hieno liukuma valkoisesta mustaan, graafinen, hieno sommittelu.

5. Vino, Jonna Räisänen. Vaatii aikamoista sovittelua, että vinon rinteen keskikohdan asuntoon pääsee.

6. Sitkeästi yli esteen, Anne Keskvaara. Kallioon ei voi juurtua, jotenkin on kiemurreltava maahan.

”Rantamaisema” Projisoitavat kuvat

1. Rannalla värjöttelijät, Juha Merenheimo. Värjöttelijöistä välittyy hyytävä kylmyys.

2. Rannalla, Antti Seppälä. Hieno sommittelu, kun ottaa huomioon, että kuva on otettu ohi ajavan Bussin ikkunasta.

3. Lampi jäätyy, Antti Seppälä. Hienot heijastukset ja kuurainen ruovikko kehystävät lammen rannan kaarta.

4. Hallittu kokonaisuus, Mikko Ojaniemi. Kuvan ilmaperspektiivi on erilainen näkökulma paljon kuvatusta aiheesta.

5. Taasianjoki, Ari Haimi. Hyvin sommiteltu jokimaisema, jonka kruununa on joesta nouseva sumu.

6. Surffari, Michael Carlsson. Hyvä tilanne kuva, jossa on tasapainoinen sommittelu.

Loviisan Kameraseuran seuraava kuvailta pidetään torstaina 27.4. klo 18.00 alkaen. Kuvakisan aiheena on projisoitavissa kuvissa ”Remontti ja ripustettavissa kuvissa ”Aurinko”. Molempiin teemoihin voi osallistua kahdella kuvalla.