Kuvailtojen satoa · Vuosi 2018 - 2019 · Marraskuu 2018

Marraskuun kuvaillassa 5-7 kuvan teemakokonaisuus ja Viehättävä

Marraskuun kuvaillassa oli aiheina paperikuvissa ”5 - 7 kuvan teemakokonaisuus” ja projisoitavissa kuvissa ”Viehättävä”. Kuvia arvioimaan olimme saaneet Risto Vuorimiehen Sipoosta.

Stefan Bremer oli nimitetty taiteilijaprofessoriksi 1999 ja hän piti luentoja ja diaesityksiä valokuvistaan. Hän kertoi, että oli vähällä saada turpiinsa ottaessaan kuvia nuorista ja tietysti läheltä. Kuvissa näkyi usein hyvin agressiivisia ilmeitä ja, että hänen täytyi häipyä nopeasti paikalta.

Hyvin samanlainen ote on Risto Vuorimiehen 70-luvulla ottamissa kuvissa. Kuka meistä yöpyisi viikon poikamiesasuntolassa tutustumassa kuvattaviinsa ja tulisi seuraavalla viikolla näppäilemään hyvinkin rujoja otoksia. Tukholman Fotoskolanissa, jossa hän oli opiskellut, oli ollut sellainen henki, että oli uskallettava ja kuvattava läheltä.

Opiskelujen päättyessä kuvamateriaalia oli kertynyt myös Ruotsin suomalaisista. Edessä oli muutto Helsinkiin. Kaverinsa Ben Kailan kanssa Risto piti Ruotsin suomalaisten elinoloja esitelleen yhteisnäyttelyn Vanhalla Ylioppilastalolla ja he saivat siitä opetusministerin myöntämän valtionpalkinnon.

Suomeen palattaessa töitä oli ollut kuitenkin heikosti ja he perustivat valokuvausosuuskunnan Meritullinkadulle. Toimipistettä vastapäätä oli kauppa, josta Hurriganesin pojat kävivät hakemassa sponsorifarkkuja. Risto Vuorimies valokuvasi ja suunnitteli Hurriganesille kolme levynkantta. Kuuba, kuubalainen musiikki ja kulttuuri vei kuitenkin miehen radioääneksi vuosikymmeniksi ja valokuvaus jäi.

Risto kertoi, että kaikki teemakokonaisuudet olivat korkeatasoisia ja ansaitsevat kunniamaininnan. Teemakokonaisuuksia oli peräti 14.

Aika pitkään meni teemakokonaisuuksien käsittelyssä ennenkuin Risto Vuorimies pääsi arvioimaan projisoitavien kuvien ”Viehättävä” aiheen. Kuvia oli tarjolla 22.

Seuraavassa tulkinta kuinka Suomen tunnetuimpiin rockkuvaajiin lukeutuva Vuorimies on arvioinut aihetta ”Viehättävä”.

Paperikuvat 5 - 7 kuvan teemakokonaisuus

4. Vain me kaksi Antti Seppälä

5. Something beyond Marjut Korhonen

6. Kesämuistoja Anne Karkkonen