Kuvailtojen satoa · Vuodet 2022 - 2023 · Elokuu 2022

Loviisan Kameraseuran elokuun kuvaillan kuvakisa

Kuvakisan aiheena oli projisoitavissa kuvissa ja ripustettavissa kuvissa ”Loisto”.

Loviisan Kameraseuran perustamisesta tuli tänä vuonna 2022 kuluneeksi 50 vuotta. Juhlavuosi huipentuu Loviisassa järjestettävään Suomen Kameraseurojen Liiton teemanäyttelyyn 19.11.-6.12.

Koska Loviisan Kameraseuran jäsenten juttu- ja kuvatarjotinta Loisto lehteä on tänä vuonna julkaistu yhtäjaksoisesti 1/3 vuosisata, niin ehdotimme teemanäyttelyn aiheeksi ”Loisto”.

Loisto on merimerkki mutta laajemmin tulkiten, glamouria, säihkettä arjen yläpuolella kulkevaa.

Kuvakisan tarkoituksena oli kerätä aiheeseen ”Loisto” liittyviä kuvia täällä Loviisassa pidettävään SKsL:n teemanäyttelyyn.

Tarkemmat ohjeet teemanäyttelyyn osallistumisesta saa SKsL:n verkkosivuilta.

Projisoitavat kuvat arvioi Leif Rosqvist ja ripustettavat kuvat John Häkkinen.

Projisoitavat kuvat ”Loisto”

1. Lyhtykukka, Antti Seppälä. Kuva on otettu valopöydällä Marjut Korhosen mainiolla kukkakuvauskurssilla.

2. Väsyttää, Inkeri Kapari. Humoristinen tilannekuva valkoisena hohtavasta lokista. Kuva on muistutus siitä, että muuallakin voi nukahtaa kuin palaverissa.

3. Loistavat valot, Juha Merenheimo. Tämä hieno sumukuva on napattu Loviisan torialueesta.

4. Pyhää loistetta, Jyri Järvelä. Kirkkosaleissa riittää ihmettelemistä, kuva on otettu Madeiralta.

5. Loistavaa Kojamoa kuvaamassa, Heikki Arola. Kajamo paljastettiin 400 vuotiaan Tornion kunniaksi.

6. Loistoauto, Jani Mäki. Jos taksimies aloitti ajamisen Volgalla, niin menestyessään hän vaihtoi Mersuun.

Ripustettavat kuvat ”Loisto”

1. Illan loisto, Jyri Järvelä. Niukalla väriasteikolla toteutettu ja tasapainoisesti sommiteltu kuva, jossa ei ole mitään ylimääräistä.

2. Valojen loisteessa, Tarja Taberman. Mietimme, että olemme nähneet kuvan aikaisemmin mutta hieman eri tavalla toteutettuna.

3. Merimerkki, Ari Haimi. Kuvassa on pääväreillä ilottelua, lokit antavat siihen vielä oman mausteensa.

4. Rolls-Royce, Antti Seppälä,. Kullan hehku luo kuvaan arvokkuutta ja epäterävyysalueella näkyvät heijastuspyörylät antavat kokonaisuuteen mukavan lisän.

5. Haminan venesatama, Heikki Arola. Kun puun ja muovin symbioosi ei oikein toimi, niin värikuvan voi muuntaa mustavalkoiseksi.

6. Loistava menneisyys, Jani Mäki. DC-3 kiiltelee auringon kilossa.

Seuraava kuvailta pidetään torstaina 29.9. klo 18.00 alkaen, projisoitavissa kuvissa aiheena on ”Pinkki” ja ripustettavissa monokromaattisissa kuvissa aiheena on ”Pohjalla”. Molempiin sarjoihin voi osallistua kahdella kuvalla.