Kuvailtojen satoa · Vuosi 2018 - 2019 · Maaliskuu 2018

Loviisan Kameraseurassa liideltiin ja etsittiin jotakin vanhanaikaista

Loviisan Kameraseuran maaliskuun kuvaillassa oli mustavalkoisissa paperikuvissa aiheena ”Liitely” ja projisoitavissa kuvissa ”Vanhanaikainen”.

Tuomariksi olimme saaneet Helsingistä, Kameraseura ry, ansioituneen kuvaajan (SKsLSM, EFIAP/s hakemus jätetty) Marjut Korhosen. Marjut Korhonen on liittynyt myös Loviisan Kameraseuraan. Liitely aihe inspiroi meidät yllättäviin aihetulkintoihin. Viivi Lassyn 1. sijalle sijoittunut ”Vapaus” edusti hyvin tätä omaperäistä, yllättävää tulkintaa. Vanhanaikainen aihe toi usealle mieleen vanhat autot ja se myös näkyi näiden kuvien sijoituksissa. Autokuvien dynaamisena vastapainona oli Juha Merenheimon 1. sijalle sijoittunut liikkeessä oleva vanha auto, jonka tyytyväinen kuljettaja ja matkustaja näkyivät hytistä.

Mustavalkoiset paperikuvat ”Liitely”

1. ”Vapaus” Viivi Lassy

2. ”Sattuipa kerran” Inkeri Kapari

3. ”Laskuun” Ari Haimi

4. ”Onnellinen” Antti Seppälä

5. ”Merikotka” Juha Merenheimo

6. ”Jet pilotti” Antti Seppälä

Projisoitavat kuvat ”Vanhanaikainen”

1. ”Oldtimer” Juha Merenheimo

2. ”Singer” Esko Hiljanen

3. ”Volvo” Ari Haimi

4. ”Posetiivarit” Tarja Taberman

5. ”Filmiajan glamouria” Heikki Arola

6. ”Vintage Bus” Inkeri Kapari

Onnittelut 40-vuotiaalle Vantaan Fotokerholle!

SksL:n Vuosinäyttelyn järjestelyvuorossa oli 40-täyttänyt Vantaan Fotokerho. Tapaus oli siinä mielessä erityinen, että Loviisan Kameraseuran Ari Haimi (SksLE, EFIAP) oli pyydetty yhdeksi juryn jäseneksi. Ari kirjoitti juryn puheenvuoron näyttelyluetteloon sekä piti puheen vuosinäyttelyn avajaisissa.

”Kuvaajien ei tulisi olla pahoillaan, jos kuva ei ollut päässyt näyttelyyn. Moni korkealaatuinen kuva jäi näyttelyn ulkopuolelle. Kuvaajat asettivat juryn jäsenet musteläikkätestiin, jossa he tutkivat kuva-arvostelijoiden syvimpiä tuntoja. Kuva kartoitti valitsijan aikaisempia kokemuksia, tunne-elämää, kypsyyttä ja eläytymiskykyä tai jopa kyynisyyttä.

Viisi juryn jäsentä näkivät valtavan määrän kuvia ja tekivät omia valintojaan toisistaan riippumatta. Ari korosti vielä, että kysymyksessä ei ole kilpailu vaan otos siitä, mitä seuroissa on vuoden aikana saatu aikaan.

Jyry muodosti kokeneen joukon. Ari ehdotti lopuksi, että seuraavilla kerroilla juryn valinnassa kannattaa ottaa esille kokemuksen vastapainoksi tuore näkemys. Nuori tuomari, sellainen joka ei ole vielä kokenut valokuvauksen syklisyyttä, voisi olla hyvä valinta. Sellainen tuomari, jolle kaikki on vielä uutta ja ihmeellistä. Tämä tuomari voisi ravistella meitä, jotka olemme muka kaiken nähneitä fotopoliiseja.”

Loviisan Kameraseurasta vuosinäyttelyyn valitut teokset

Antti Seppälä, SksLSM, EFIAP/b; Viulisti

Antti Seppälä, SksLSM, EFIAP/b; Itätähti

Heikki Arola, SksLSM, AFIAP; The street kitchen smiling woman

Heikki Arola, SksLSM, AFIAP; Tulppaaniasetelma

Heikki Arola, SksLSM, AFIAP; Dangerous play

Inkeri Kapari; Sirius

Kerstin Hafrén, SKsLM; Syyskesä

Kerstin Hafrén, SKsLM; Sinä

Tarja Taberman, AFIAP; Rakas äiti

Viivi Lassy; Maailman vahvin poika

Viivi Lassy; Rappujen eri muodot

Vuosinäyttelyn avajaisissa Loviisan Kameraseuran Tarja Taberman sai Suomen Kameraseurojen Liiton Mestarikuvaaja-arvon (SKsLM).

Loviisan Kameraseuran huhtikuun kuvailta pidetään 29.4. klo 18.00 alkaen. Kuvaillan aiheina ovat projisoitavissa kuvissa ”Tulipa äkkiä” ja paperikuvissa ”Kello kaulassa”.