Kuvailtojen satoa · Vuodet 2022 - 2023 · Huhtikuu 2023

Loviisan Kameraseuran huhtikuun kuvaillassa remontti ja aurinko kuvia

Huhtikuun kuvaillan aiheisiin remontti ja aurinko oli tuotu tarjolle parisenkymmentä kuvaa kumpaankin sarjaan. Illan tuomarina toimi Suomen Kameraseurojen Liitosta Jari Mankinen. Kuvaillan kuvien arvioinnin jälkeen Jari piti paikalle saapuneille mielenkiintoisen luennon aiheesta

” Johdatus audiovisuaalisen (AV) kuvaesityksen tekemiseen – valokuvia, ääntä ja videoita yhdistämällä.” Esimerkkiohjelmana hän käytti PTE AV Studio ohjelmaa (WnSoft, tunnetaan myös nimellä ”Pictures to Exe”).

Tuomaroinnista hän tuumaili näin:

"Arvioin Loviisan kameraseuran huhtikuun valokuvakilpailun sekä digitaaliset että tulostetut/vedostetut kuvat.

Molemmissa kilpailusarjoissa oli suuri määrä loistavia kuvia. Mahdollisesti johtuen Loviisan Kameraseuran vahvasta valokuvauskulttuurista, kuvat olivat hienoja ja annettuja teemoja oli tuotu esille erittäin monipuolisesti. Lähes kaikki kuvat oli helppo yhdistää annettuihin teemoihin, mutta jossain tapauksessa siinä suhteessa oli vaikeuksia, ja parin hienon kuvan tapauksessa jopa harmitti, että en keksinyt selkeää yhteyttä annettuun teemaan. Ehkä hieman pidempi aika tutkiskella kuvia olisi auttanut, tai vapaampi tulkinta teemasta. Mahdollisesti pidempi kilpailuteosten "sulatteluaika" olisi voinut vaikuttaa palkintosijoille valitsemieni kuvien lopputulokseen muutenkin. Tunnistan itsessäni piirteen, että mielelläni käyttäisin kuvien tutkiskeluun aikaa. Usein itse viehätyn kuvista, joissa on joko paljon mielenkiintoista katsottavaa, tai sitten erittäin pelkistetysti tehokkaista kuvat.

Digikuvien sarjasta (teemalla "remontti") voittajaksi valikoitui runsaasti hienoja graafisia yksityiskohtia sisältänyt kuva. Kuvassa on mieleen painuva jännittävä sommittelu ja erityisesti pienenä mutta vaikuttavana yksityiskohtana näkyvät rakennustyöläisten siluetit. Rakennustyömaan vieressä näkyvä torni täydensi kuvaa.

Paperille vedostettujen kuvien (teemana "aurinko") heti ensikatsomalla kiinnitti huomiota rajun värinen kuva "puoliauringosta". Yksinkertainen aihe joka pistää mielikuvituksen liikkeelle, ja kuvan näennäisestä yksinkertaisuudesta saattaa löytää symboliikkaa. Myös toteutuksen arvoituksellisuus, joka hetken harkinnan jälkeen - sarjan teemaa ajatellen - tuli ilmeiseksi, että kyseessä on kuva auringonpimennyksestä. Kuvan erikoinen väri johtuu käytetystä ND suodattimesta (kuvaajan jälkikäteen kommentin mukaan taisi suodattimena toimia hitsausmaski).”

Projisoitavien kuvien ”Remontti” sijoitukset:

1. Tellingeillä/Ari Haimi

2. Haljennut kuksa/Antti Seppälä

3 Valmis/Mikko Ojaniemi

4. Pumppuremppa/Antti Seppälä

5. Sähköremontti/Seija Niinimäki

6. Täysremontti/Juha Merenheimo

Ripustettavien kuvien ”Aurinko” sijoitukset:

1. Auringonpimennys/Antti Seppälä

2. Musta aurinko/Mikko Ojaniemi

3. Kajo/Heikki Arola

4. Heijastuksia/Seija Niinimäki