• fi
  • English summary
  • Kansainvälisyys
    • Menestystä
    • FIAP:n Clubs’ World Cup
    • Living the Photo Artistic Life - Issue #45
  • Kameraseurasta
    • Puheenjohtajan palsta
      • 2010 - 2014
  • Jäseneksi?
    • Jäsenmaksulomake
  • Kilpailut
    • Kymen Kamerat 2016
    • Kymen Kamerat 2011,2014
    • Itärannikko 2014
    • Nuorten kuvakisa 2011
    • Kalenterikuvakisa 2014
    • 15th Fiap World Cup 2020 results
  • Kuvagalleria/ Fotogalleri/Photos
    • Heikki Arola
    • Ari Haimi
    • Oscar Henriksson
    • Liisa Hopeavuori
    • Raimo Lindström
    • Juha Merenheimo
    • Seija Niinimäki
    • Jonna Räisänen
    • Esko Silvennoinen
    • Seija Silvennoinen
    • Antti Seppälä
    • Harri Rantanen
    • Tarja Taberman
    • Kari Veijalainen
  • Kuvailtojen aiheet 2022 -
    • Aiheet 2003-2018 kevät
  • Kuvailtojen satoa
    • Vuodet 2010 - 2013
      • Toukokuu 2010
      • Elokuu 2010
      • Syys-lokakuu 2010
      • Marraskuu 2010
      • Tammi-helmikuu 2011
      • Maaliskuu 2011
      • Huhtikuu 2011
      • Toukokuu 2011
      • Elokuu 2011
      • Syyskuu 2011
      • Lokakuu 2011
      • Marraskuu 2011
      • Tammikuu 2012
      • Helmikuu 2012
      • Maaliskuu 2012
      • Huhtikuu 2012
      • Toukokuu 2012
      • Elokuu 2012
      • Syyskuu 2012
      • Lokakuu 2012
      • Marraskuu 2012
      • Tammikuu 2013
      • Helmikuu 2013
      • Maaliskuu 2013
      • Huhtikuu 2013
      • Toukokuu 2013
      • Elokuu 2013
      • Syyskuu 2013
      • Lokakuun 2013
      • Marraskuu 2013
    • Vuodet 2014-2017
      • Tammikuu 2014
      • Helmikuu 2014
      • Maaliskuu 2014
      • Huhtikuu 2014
      • Toukokuu 2014
      • Elokuu 2014
      • Lokakuu 2014
      • Marraskuu 2014
      • Tammikuu 2015
      • Helmikuu 2015
      • Maaliskuu 2015
      • Huhtikuu 2015
      • Toukokuu 2015
      • Elokuu 2015
      • Syyskuu 2015
      • Lokakuu 2015
      • Marraskuu 2015
      • Tammikuu 2016
      • Helmikuu 2016
      • Maaliskuu 2016
      • Huhtikuu 2016
      • Toukokuu 2016
      • Elokuu 2016
      • Syyskuu 2016
      • Lokakuu 2016
      • Marraskuu 2016
      • Tammikuu 2017
      • Helmikuu 2017
      • Maaliskuu 2017
      • Huhtikuu 2017
      • Toukokuu 2017
      • Elokuu 2017
      • Syyskuu 2017
      • Lokakuu 2017
      • Marraskuu 2017
    • Vuosi 2018 - 2019
      • Helmikuu 2018
      • Tammikuu 2018
      • Maaliskuu 2018
      • Huhtikuu 2018
      • Toukokuu 2018
      • Elokuu 2018
      • Syyskuu 2018
      • Lokakuu 2018
      • Tammikuu 2019
      • Marraskuu 2018
      • Helmikuu 2019
      • Maaliskuu 2019
      • Huhtikuu 2019
      • Toukokuu 2019
      • Elokuu 2019
      • Syyskuu 2019
      • Lokakuu 2019
      • Marraskuu 2019
    • Vuodet 2020 -
      • Tammikuu 2020
      • Helmikuu 2020
      • Maalis-huhtikuu 2020
      • Toukokuu 2020
      • Elokuu 2020
      • Syyskuu 2020
      • Lokakuu 2020
      • Marraskuu 2020
      • Tammikuu 2021
      • Helmikuu 2021
      • Maaliskuu 2021
      • Huhtikuu 2021
      • Toukokuu 2021
      • Elokuu 2021
      • Syyskuu 2021
      • Lokakuu 2021
      • Marraskuu 2021
      • Tammikuun 2022
      • Helmikuu 2022
      • Maaliskuu 2022
      • Huhtikuu 2022
  • Linkit
  • Loisto-lehti
    • Loiston kuvagalleria
    • Lue Loisto-lehtiä
    • Mediakortti 2020
  • Meilivälähdys 2010
  • Näyttelytoimintaa
    • Almin talo 8.3.2015
    • Almin talo 17.2 - 8.3.2015
    • ST1 Safcafe 3.3.2017
    • ST1 1.2.2018
    • ST1 2014 Kamera -67
  • Opastusta ja vinkkejä
    • HDR tekniikka
  • Retkiä
  • Toimintakertomukset ja -suunnitelmat
  • Toimintatorstait
  • Uutisia ja tapahtumia
    • 40 v Näyttely
    • Matti Sulanto
    • Jerome Auzeray
    • Turku 2017
    • Christina projekti
    • Upea päätös vuodelle 2017
    • 2010 - 2013
    • Risto Vuorimies LoKan vieraana 25.11.2018
    • Vuosinäyttely menestystä 2019
  • Vuoden kuvaaja
  • Yhteystiedot
  • Kuvaillan kuvakokosuositukset

Loviisan Kameraseuran helmikuun 2022 Kuvailta

Pitkän tauon jälkeen pääsimme viettämään kuvailtaa kerhotilassamme. Kyllä valokuvaharrastajien tapaaminen ja ajatusten vaihto paikalla ollen on tärkeää. Nyt saimme arvioitavaksi myös vedoksia. Kuvakisan aiheina oli vedoksissa ”Suru” ja projisoitavissa kuvissa ”Ilo”. Vedokset arvioi Marko Pellikka. Hän sai arvioitavaksi 11 teosta.

Vedokset - Suru

1. ”Suru” Heikki Arola. Pyhäinpäivänä, marraskuussa vuoden pimeimpänä aikana, omaiset vievät läheistensä haudoille kynttilöitä. Patsaan jalustalle jätetyt kynttilät ovat muistona niille vainajille, jotka on haudattu muualle. Patsaan kasvoille lankeava aamun koi on muistutus ajan myötä hellittävästä surusta.

2. ”Rikkinäinen” Inkeri Kapari. Surua särkyneestä lasista, perintö sokerikko on mennyt rikki. Kukkakin näyttää surevan nuupahtaneena lasin jalalla. Tässä on erilainen näkökulma suruun.

3. ”Pyhäinjäännös” Heikki Arola. Jerusalemissa Via Dolorosa päättyy Pyhän haudan kirkkoon. Uskotaan, että Jeesus ristiinnaulittiin tällä paikalla ja täällä on myös Jeesuksen hautakammio. Suru on hellittänyt Jeesuksen käärinliinan koskettelijoilta, koska tapauksesta jo pari tuhatta vuotta aikaa.

4. ”Suru” Kari Veijalainen. Tämä kuva ei ole monimerkityksellinen. Kuva ilmentää aitoa surua.

5. ”Kivi” Antti Seppälä. Mitä pahaa kivi on taas tehnyt. Kuvassa on syyllisyyttä ja surua rikkoutuneesta ikkunasta.

 6. ”Auschwizt” Antti Seppälä. Juutalaisten joukkotuhon keskuspaikka, jonka kaasukammioissa surmattiin yli miljoona vankia. Kuvan taustalla olevaa seinää vasten ammuttiin vankeja.

 

Projisoitavien kuvien aiheen ”Ilo” arvioi Juha Merenheimo. Kuvia tarjottiin arvioitavaksi 16 kappaletta.

1. ”Ilo” Kari Veijalainen. Kuvassa on lasten aitoa iloa. Tausta on saatu hyvin pehmennettyä. Kuvan sommittelu on tasapainoinen. Lämmin ilta- tai aamuauringon valo saa kuvaan herkän tunnelman.

2. ”Iloista menoa”, Heikki Arola. Tämä kuva on Tarton Hansapäiviltä, tilanteessa takana olevat ihmiset varastavat huomiota itse kuvauskohteelta. Taustaa on laimennettu muuttamalla värikuva mustavalkoiseksi. Nyt kulmaan jääneet värikkäät ilmapallot eivät vie huomiota varsin monipuolisesta soitinvarustuksesta.

3. ”Onnellinen” Antti Seppälä. Kuvauskohde on sommiteltu hyvin sekä pysty- että vaakasuunnassa. Katseen suuntaan on jätetty tilaa. Kuvasta näkyy, että lapsi nauttii kuplasateesta. Taustaa olisi voinut pehmentää lisää, joskin objektiivin valinta on voinut rajoittaa tätä mahdollisuutta.

4. ”Linja-autossa on tunnelmaa” Tarja Taberman. Takapenkillä on iloisen retkueen railakasta menoa. Kumipyörät vievät etelään, entinen taakse jää. Tiedätte kai sen, ei yksinäinen matka tää. 

5. ”Halaus” Jonna Räisänen. Hyvä tilanne kuva, jossa on lämmin tunnelma. Taustan sekavuus häiritsee hieman. Suurella aukolla taustaa olisi saanut pehmennettyä ja erotettua kuvauskohteesta.

6. ”Kulkue” Antti Seppälä. Kuvassa on Etelä-Afrikan iloinen kulkue kullanhuuhdonnan MM kisoissa Kaliforniassa. Kuvasta välittyy osallistujien riemu. Joukkoja kuvattaessa reuna-alueilta rajautuu ikävästi aina jotakin pois.

 

Seuraava kuvailta pidetään torstaina 31.3. klo 18.00 alkaen. Kuvaillan aiheena on projisoitavissa kuvissa ”Kosketus” ja mustavalkoisissa paperikuvissa ”Isänmaa”

                                                                                Heikki Arola

 Voit katsoa kuvia isompana klikkaamalla niitä.

1. Ilo Kari Veijalainen Projisoitavat
2. Iloista menoa Heikki Arola Projisoitavat
3. Onnellinen Antti Seppälä Projisoitavat
4. Linja-autossa on tunnelmaa Tarja Taberman Projisoitavat
5. Halaus Jonna Räisänen Projisoitavat
6. Kulkue Antti Seppälä Projisoitavat
1. Suru Heikki Arola Vedokset
2. Rikkinäinen Inkeri Kapari Vedokset
3. Pyhäinjäännös Heikki Arola Vedokset
4. Suru Kari Veijalainen Vedokset
5. Kivi Antti Seppälä Vedokset
6. Auschwizt Antti Seppälä Vedokset
Loviisan Kameraseura | Ylläpito | Kotisivuton.fi