Kuvailtojen satoa · Vuodet 2022 - 2023 · Helmikuu 2022

Loviisan Kameraseuran helmikuun 2022 Kuvailta

Pitkän tauon jälkeen pääsimme viettämään kuvailtaa kerhotilassamme. Kyllä valokuvaharrastajien tapaaminen ja ajatusten vaihto paikalla ollen on tärkeää. Nyt saimme arvioitavaksi myös vedoksia. Kuvakisan aiheina oli vedoksissa ”Suru” ja projisoitavissa kuvissa ”Ilo”. Vedokset arvioi Marko Pellikka. Hän sai arvioitavaksi 11 teosta.

Vedokset - Suru

1. ”Suru” Heikki Arola. Pyhäinpäivänä, marraskuussa vuoden pimeimpänä aikana, omaiset vievät läheistensä haudoille kynttilöitä. Patsaan jalustalle jätetyt kynttilät ovat muistona niille vainajille, jotka on haudattu muualle. Patsaan kasvoille lankeava aamun koi on muistutus ajan myötä hellittävästä surusta.

2. ”Rikkinäinen” Inkeri Kapari. Surua särkyneestä lasista, perintö sokerikko on mennyt rikki. Kukkakin näyttää surevan nuupahtaneena lasin jalalla. Tässä on erilainen näkökulma suruun.

3. ”Pyhäinjäännös” Heikki Arola. Jerusalemissa Via Dolorosa päättyy Pyhän haudan kirkkoon. Uskotaan, että Jeesus ristiinnaulittiin tällä paikalla ja täällä on myös Jeesuksen hautakammio. Suru on hellittänyt Jeesuksen käärinliinan koskettelijoilta, koska tapauksesta jo pari tuhatta vuotta aikaa.

4. ”Suru” Kari Veijalainen. Tämä kuva ei ole monimerkityksellinen. Kuva ilmentää aitoa surua.

5. ”Kivi” Antti Seppälä. Mitä pahaa kivi on taas tehnyt. Kuvassa on syyllisyyttä ja surua rikkoutuneesta ikkunasta.

6. ”Auschwizt” Antti Seppälä. Juutalaisten joukkotuhon keskuspaikka, jonka kaasukammioissa surmattiin yli miljoona vankia. Kuvan taustalla olevaa seinää vasten ammuttiin vankeja.

Projisoitavien kuvien aiheen ”Ilo” arvioi Juha Merenheimo. Kuvia tarjottiin arvioitavaksi 16 kappaletta.

1. ”Ilo” Kari Veijalainen. Kuvassa on lasten aitoa iloa. Tausta on saatu hyvin pehmennettyä. Kuvan sommittelu on tasapainoinen. Lämmin ilta- tai aamuauringon valo saa kuvaan herkän tunnelman.

2. ”Iloista menoa”, Heikki Arola. Tämä kuva on Tarton Hansapäiviltä, tilanteessa takana olevat ihmiset varastavat huomiota itse kuvauskohteelta. Taustaa on laimennettu muuttamalla värikuva mustavalkoiseksi. Nyt kulmaan jääneet värikkäät ilmapallot eivät vie huomiota varsin monipuolisesta soitinvarustuksesta.

3. ”Onnellinen” Antti Seppälä. Kuvauskohde on sommiteltu hyvin sekä pysty- että vaakasuunnassa. Katseen suuntaan on jätetty tilaa. Kuvasta näkyy, että lapsi nauttii kuplasateesta. Taustaa olisi voinut pehmentää lisää, joskin objektiivin valinta on voinut rajoittaa tätä mahdollisuutta.

4. ”Linja-autossa on tunnelmaa” Tarja Taberman. Takapenkillä on iloisen retkueen railakasta menoa. Kumipyörät vievät etelään, entinen taakse jää. Tiedätte kai sen, ei yksinäinen matka tää.

5. ”Halaus” Jonna Räisänen. Hyvä tilanne kuva, jossa on lämmin tunnelma. Taustan sekavuus häiritsee hieman. Suurella aukolla taustaa olisi saanut pehmennettyä ja erotettua kuvauskohteesta.

6. ”Kulkue” Antti Seppälä. Kuvassa on Etelä-Afrikan iloinen kulkue kullanhuuhdonnan MM kisoissa Kaliforniassa. Kuvasta välittyy osallistujien riemu. Joukkoja kuvattaessa reuna-alueilta rajautuu ikävästi aina jotakin pois.

Seuraava kuvailta pidetään torstaina 31.3. klo 18.00 alkaen. Kuvaillan aiheena on projisoitavissa kuvissa ”Kosketus” ja mustavalkoisissa paperikuvissa ”Isänmaa”

Heikki Arola