Kuvailtojen satoa · Vuodet 2022 - 2023 · Toukokuu 2023

Loviisan Kameraseuran toukokuun kuvaillassa vauhti-ihmeitä ja matkakuvia

Kameraseuralla oli ilo saada vieraaksi Kouvolan Kameraseuran puheenjohtaja Jaana Ahola. Hän kertoi kirjanteko prosessistaan – ideasta painotuotteeksi. Jaana oli tehnyt kirjan ”Vuoden kierto – kuvia Sallasta”, jonka tekoon hän oli varannut aikaa n. 1,5 vuotta. Esityksessään hän kävi läpi, mitä tärkeitä asioita kirjanteko prosessissa tulee huomioida: mm. kirjaprojektilla tulee olla järkevä aikataulu, painotuotteen painatuksen kilpailutus kannattaa tehdä sekä osaava taittaja on kullanarvoinen. Kirjaa tehdessään hän oli samalla hypännyt oman mukavuus alueensa ulkopuolelle: henkilökuvaajaksi tunnustautunut astui rohkeasti maisemakuvaajan rooliin. Hänellä oli ollut vuonna 2020 myös Lapin maakuntamuseossa valokuvanäyttely: ”Kuvia Sallan evakoista – Kuolajärveltä Sallaan”.

Jaana arvioi myös kuvailtaan tuodut kuvat. Arviointia molempien sarjojen kohdalla hän piti haastavana, koska hyviä kuvia oli paljon tarjolla ja vain kuusi kuvaa/sarja sai valita.

Matkakuvista hän totesi monen olevan tunnelmallisia sekä monessa kuvassa oli ihania oivalluksia ja värisävyjä. Kuva-aihe ”matkakuva” oli vahvana hänen mielessään kuvia valitessaan. Kuvista enemmistö oli rauhallisia ja seesteisiä talvisia tai kesäisiä maisemakuvia. Lisäksi oli mm. ikuistettuna katusoittajia sekä ihmisiä erilaisten nähtävyyksien äärellä.

Vauhti-ihmeitä - aiheessa kuvatuin kohde oli luonnollisesti autot, eri aikakausilta - sporttisista kiitäjistä hieman rauhallisempiin sekä jopa kummallisiin kulkuneuvoihin. Hauskana ja yllättävinäkin kuvauskohteena oli vauhdikkaat eläimet. Vauhdikkaista kuvista hän totesi, että monessa kuvassa oli käytetty paljon mielikuvitusta. Aihetta oli käsitelty todella monelta kantilta, värejä oli uskallettu käyttää ja erilaisia kuvakulmia oli paljon. Vauhtia riitti maalla, merellä ja ilmassa! Kokonaisuudessaan kuvatarjonta oli todella monipuolinen.

Lopuksi hän opasti kuulijoita, että jo kuvia ottaessa kannattaa yrittää miettiä taustaa sekä seikkaa, että kuvattavana  oleva kohde on vain yksi kohde. Kuvattavan/kuvauskohteen ympärillä on yleensä paljon asioita ja yksityiskohtia, joita ei välttämättä heti huomaa. Kuvia käsitellessä ja varsinkin näyttelyihin/kilpailuihin tarjottaessa kannattaa miettiä, mikä on annettu aihe ja/tai minkälainen tunnelma kuvassa on. Mikäli kuvaa rajaa,  mieti mistä ja miten rajaat sekä miten rajaus vaikuttaa kuvaan.

Kuvaillan tulokset:

Printtikuvat, mustavalkoiset, ”Matkakuva” (19 kpl)

1. Valoa kohti/Mikko Ojaniemi

2. Kouvolan asema/Ari Haimi

3. Katusoittajat/Tarja Taberman

4. Työmatkalla/Heikki Arola

5. Iltapilvet Kuorsalossa/Ari Haimi

6. Junaa odotellessa/ Tarja Taberman

*****

Digikuvat, ”Vauhti-ihme” (22 kpl)

1. Täyttä höyryä/Juha Merenheimo

2. Kun pääsisi vielä merelle/Arja Leppänen

3. Hevosvoimaa/Tarja Taberman

4. Ajelulla/Jonna Räisänen

5. Kettu hyppää/Mikko Ojaniemi

6. Topi traktorimies/Antti Seppälä

Seuraava kuvailta pidetään torstaina  31.8. Elokuun kuvaillan aiheet sekä syksyn 2023 ja kevään 2024 aiheet ilmoitetaan myöhemmin. Ne voi lukea mm. uudesta Loisto 2023 lehdestä sen ilmestyttyä kesäkuussa. Aiheet laitetaan myös kameraseuran nettisivuille.

- Tarja Taberman -