Kuvailtojen satoa · Vuodet 2022 - 2023 · Syyskuu 2022

Loviisan Kameraseuran syyskuun 2022 kuvakisa projisoitavien kuvien aiheena ”Pinkki”

1. Sormi silmässä; Kari Veijalainen. Oletko urheilukuvaaja? Tosi hienosti saatu monenmoista liikettä tähän kuvaan, eli valotusaika on ollut kohdallaan. Näyttää myös siltä, että kuva rajattu juuri niin, että kuvassa on kaikki mitä siinä kuuluu olla. Itse en kovinkaan paljoa rugbysta tiedä, mutta kuva herättää mielenkiinnon lajiin ja haluaisin tietää mitä oikein tapahtuu kun pelaajalla on pallo, joka näyttäisi olevan aika rennosti yhden pelaajan kädessä. Myös tuomarin eleet ovat hyvin mielenkiintoiset—hyvä kokonaisuus!

2. Pinkkipaitainen mandoliinin soittaja; Heikki Arola. Hieno tunnelma tässä kuvassa! Melkein tulee olo, että istun tuossa tilanteessa mukana ja kuuntelen tuota soittoa. Mielestäni hetki on kuvattu hyvästä kuvakulmasta henkilöön nähden. Tulee kuitenkin mieleen, onko tämä kuva rajattu parhaalla tavalla, kun alareuna keikka jalat eri kohdista? Toki, voihan siellä alhaalla olla jotain mitä ei olla haluttu kuvaan.

3. Aamunraikas; Seija Niinimäki. Tässä kuvassa on ihana kontrasti tuon pinkin ja taustalla olevan tumman vihreän välillä. Kauniisti näkyvät myös kastepisarat ikään kuin helminä kukan terälehdillä. Ehkä ainoa asia, mitä kaipasin tässä kuvassa, on lisävalaistus kukkaan, mutta se on tietenkin mielipidekysymys.

4. Haukotus; Antti Seppälä. Kun tiedän kuinka vaikeaa on kuvata eläimiä, niin mielestäni tämä on todella onnistunut kuva! Kissojen pönötyskuvia varmasti riittää vaikka kuinka paljon, mutta uskallanpa väittää, ettei toista tällaista kuvaa ole! Valo on kuvassa myös onnistunut, kun näyttää siltä, että tila on ollut suhteellisen pimeä mutta kissa on hyvin valaistu ilman liikkeen epätarkkuutta.

5. Voittajien hymyt; Ari Haimi. Voisin kuvitella tämän sanomalehtikuvaksi. Hevonen ja henkilö ovat tasaisesti valaistu ja henkilön hymy tosiaan näkyy hyvin kuvassa. Liike näkyy selvästi kuvassa, en huomaa mitään epätarkkuuksia. Sommittelu toimii hienosti, kun henkilö ja hevonen ovat etualalla ja taustalla näkyy sopivasti katsojia. En keksi kauheasti parannettavaa tähän kuvaan, muuta kun että henkilön kasvot voisi olla hieman enemmän valaistu.

6. Rippikoululainen; Ari Haimi. Ihana herkkä kuva! Henkilön katse kohtaa hienosti kameran kanssa. Sommittelu on toteutettu hyvin—jossain kuvan ulkopuolella on varmaan puu, kun huomaan valo/varjo alueita vasemmalla olevassa ovessa. Tällaiset kohdat saattavat olla hankalia jos kohdistuvat kuvan pääaiheeseen, koska voi tapahtua niin, että valo on kirkas kasvoilla ja muu kroppa on todella tumma tai toisinpäin. Hyvä, että löysit henkilölle kohdan, jossa on tasainen valo. Olisi mukava nähdä hieman enemmän epätarkkuutta taustalla, jotta fokus olisi täysin henkilössä. Kannatta myös katsoa, että selkeät linjat kuten puuovessa olevat viivat ovat kuvassa suorassa.

Toivottavasti kommenteistani on jonkinlaista hyötyä! Kaikki kuvat olivat tosi mielenkiintoisia kyllä, mutta nämä 6 kuvaa pompsahti minulla heti silmään.

Meri-Sofia Karttunen, Kuopio

Ripustettavissa kuvissa kuvien aiheena oli ”Pohjalla”. Ajat voivat olla kehnot, maantieteellinen geometria voi olla sellainen, että ollaan pohjalla jne..

1 . Parempia aikoja odotellen; Ari Haimi. Kuvassa on selkeä rytmi, oikealla oleva puu vielä tasapainottaa kokonaisuutta. Etualan veneessä näkyvät rappion jäljet.

2. Kovia aikoja; Heikki Arola. Kuvasta voi kuulla kuinka haitari soi kaihoisasti. Huonompi päähine on vaihtunut kolikkojen keräysastiaksi. Paikatut housujen paikat on kursittu kasaan harvoin neulanpistoin. Kaiken surkeuden näyttää poissa oleva katse.

3. Kyrö Power; Heikki Arola. "Kolme on koskea kovoa, kolme järveä jaloa, kolme vuorta korkeata tämän ilman kannen alla: Hämehess' on Hälläpyörä, Kaatrakoski Karjalassa; ei ole Vuoksen voittanutta, yli käynyttä Imatran." Kolmannessa runossa Kalevalassa mainitaan Kyröskosken Hämeen Hälläpyörä, jonka putouskorkeus on 22 m. Pelkästä koskinäytöksestä ei hyviä kuvia ihmistungoksen takia saanut. Aamun tihkusateinen ilma ei antanut väri-ilottelua mutta mustavalkoiseksi muutettuna kuvaaja on saanut tehdasmiljöökuvasta varsin kelvollisen.

4. Kirnu; Jyri Järvelä. Suurin Askolan alueen hiidenkirnuista, ”Jättiläisen kuhnepytty”, on leveydeltään 4,2 metriä ja syvyydeltään peräti 10,3 metriä. Kirnukuvista ei saa helposti valokuvataidetta mutta dokumenttikuvina niillä on oma arvonsa.

5. Kuilun pohjalla; Seija Niinimäki. Mittasuhteet hämärtyvät tämän kaltaisissa kuvissa. Liikenne alhaalla tekee sen, että kuvaaja saattaa huomata jotain yllättävää. Tietysti aiheen mukaisena kuva toimii myös ilman sitä.

6. Huilunsoittaja; Antti Seppälä. Kuvassa hyvä tunnelma, tausta on sopivasti epäterävä. Jää vain joskus miettimään onko kovia aikoja kuvan kerjäläinen tai tämän kuvan huilunsoittaja aidosti pohjalla. Suuret purjeveneet taustalla kertovat kuitenkin, että tässä liikkuu varakkaita henkilöitä ohi. Huilu näyttää aika surkealta viritelmältä.

Harri Rantanen, Loviisa

Seuraava kuvailta pidetään torstaina 27.10.2022 klo 18.00 alkaen. Projisoitavissa kuvissa kuvakisan aiheena on ”Kesäillanvietto” ja ripustettavissa kuvissa ”Harmaa”. Molempiin aiheisiin voi osallistua kahdella kuvalla.