Kuvailtojen satoa · Vuodet 2022 - 2023 · Marraskuu 2022

Loviisan Kameraseuran vuoden 2022 viimeinen kuvailta

Vuoden viimeisessä kuvaillassa tarjolla oli 16 digikuvaa aiheesta "kaukoranta" ja printeissä 9 kuvasarjaa, joissa aihe oli vapaa.

Printti kuvasarjan tuomareina toimivat Kari Veijalainen ja Mikko Ojaniemi. Mikko otti myös tuomarin viitan harteilleen digikuvien arvioinnissa.

Kaksikko loihe lausumaan, ettei kuvasarjojen arviointi ollut mitenkään helppoa. Kuusi ns. parasta sarjaa oli kuitenkin poimittava. Yhteinen toteamus oli, että kaikki sarjat olivat laadukkaita, jolloin paremmuusjärjestyksestä kehkeytyikin keskustelua toviksi aikaa. Aiheet käsittelivät hanhien reviirikeskustelua, ihmisen jälkeensä jättämiä roskia, roippeita ja rojuja. Kuvasarjoista huokui myös se, ettei marraskuu välttämättä ole väritön ja ankea kuukausi. Inkeri Kapari oli taltioinut kuvasarjaansa värikästä ja mielenkiintoisia marraskuisia tunnelmia.  Aiheina oli myös kalastusmeininkiä kosken parrella, kunnostetun höyrylaivan S/S Toimin tämän hetken kuulumisia sekä kukkien piruettimaista tanssia. Kuvasarjojen mietintä ja tekeminen mm. kuvailtoihin on hyvää harjoitusta esimerkiksi vuosi/teema ja eri maailmannäyttelyjäkin ajatellen.

Kaukorantaa oli kuvattu Loviisan maisemista aina niin värikkään Sansibarin rantamaisemiin. Kuvissa olijoiden katseet kohdistuivat kauas horisonttiin, merten yli, olipa pilvetkin joissain kuvissa kauas karanneet. Kaukoranta aiheisten kuvien analysointi kääntyikin ns. ranta ajatuksesta kaukokaipuuseen. Kaukoranta - kaukokaipuu on romanttinen aihe, josta on tehty paljon elokuvia ja musiikkikappaleita. Egotrippikin laulaa ”Asemalta kaikuivat kuulutukset. Kutsuna jota pakoon ei pääse. Nouset kyytiin kerran, oot kyydissä aina.” Ehkä kyse on kaukokaipuusta kaukorannalle tai maailman ääriin tai vastavuoroisesti koti-ikävä kaukorannalta koti Suomeen.

Tiffany Watt Smith käsittelee kirjassaan "The Book of Human Emotions" erilaisia tuntemuksia, mukaan lukien kaukokaipuuta. Kaukokaipuu tarkoittaa hänen mukaansa piinaavaa jatkuvaa kaipuuta kohteeseen, jossa emme ole koskaan olleet tai ihminen voi tuntea muuten suurta kutsua kaukomaille.  Talven pimeinä kuukausina monelle suomalaisellekin tulee usein kaipuu kylmästä lämpimään auringon alle ja valoon, kaukorannalle. Tässä ovat sijoittuneet kuvat:

Ripustettavat kuvasarjat "vapaa aihe" (9 kuvasarjaa)

1. "Keskustelu reviiristä" - Inkeri Kapari

2. "Ihmisen jälki" - Tarja Taberman

3. "Marraskuu 2022" - Inkeri Kapari

4. "Kukkolan koskella" - Heikki Arola

5. "SS Toimi elokuu 2022" - Ari Haimi

6. "Piruetti" - Antti Seppälä

Projisoitavat kuvat "kaukoranta" (16 kuvaa)

1. "Maailmalle" - Antti Seppälä

2. "Katse meren yli" - Antti Seppälä

3. "Kauas pilvet karkaavat" - Arja Leppänen

4. "Marraskuu" - Juha Merenheimo

5. "Näkymä kauas" - Tarja Taberman

6. "Vårdö" - Heikki Arola

Seuraava kuvailta pidetään torstaina 26.1. klo 18.00 alkaen. Kuvakisan aihe on projisoitavissa kuvissa vapaa.

Kisaan voi osallistua kahdella kuvalla.

Olemme nyt joulutauolla siihen asti kunnes paha Nuutti joulun pois viepi.

Tarja Taberman