Ajankohtaista · Vuosinäyttelymenestystä 2019

Loviisan Kameraseuralle menestystä laajalla rintamalla vuosinäyttelyssä

Suomen kameraseurojen liiton vuosinäyttely avautui lauantaina Kouvolassa. Näyttelyyn tarjottiin kuvia yli 2300. Vain 18% ylitti juryn käsittelyn jälkeen näyttelyn laatukriteerit ja pääsi näin esille näyttelyyn.
Loviisalaisia kuvia oli näyttelyssä laajalla rintamalla. Peräti seitsemän kuvaajaa sai kuviaan esille. Tämä vakaa ja varma taso on jatkunut Loviisan Kameraseuran osalta jo vuosia.

Erityisesti minua ilahduttaa, että nuori kuvaaja Ella Taberman sai peräti kaksi kuvaansa vuosinäyttelykuvaajien kovaan seuraan.

Toivomme, että saamme nuoria kuvaajaharrastajia seuran toimintaan lisää. Syksyn harrastemessuilla viimeistään on hyvä nuorilla olla kontaktissa seuran jäseniin. Ohjausta ja neuvoja kuvaamisen saloihin on tarjolla.
Vuosinäyttelyssä Loviisan Kameraseurassa näyttelyhyväksynnän saivat kuvat tai kuvasarjat;

Arola Heikki, SKsLSM, AFIAP; True Ladies
Hafren Kerstin, SKsLM; Yhdessä
Haimi Ari, SKsLE, EFIAP; Silmä
Haimi Ari, SKsLE, EFIAP; Playing Mingus (kuvasarja)
Korhonen Marjut, SKsLSM, EFIAP/s, NSMiF/b; What now
Merenheimo Juha, SKsLM, AFIAP; Punarinta
Merenheimo Juha, SKsLM, AFIAP; Jäätyvä meri
Seppälä Antti, SKsLSM, EFIAP/s; Satumetsä
Taberman Ella; Kirkon hämärässä (nuori kuvaaja)
Taberman Ella; Hetki ennen esitystä

Loviisan kameraseuran kannalta oli historiallinen hetki, kun menestyksekkäitä kuvaajia palkittiin arvonimillä. Heikki Arolalle ja Antti Seppälälle oli myönnetty eminenssikuvaajan arvonimet. Arvonimi on korkein, joka kameraseurojen liiton näyttelyansioista myönnetään.
Kameraseurojen liiton puheenjohtaja Jukka Kosonen kertoi tilaisuudessa, että arvonimi on myönnetty vain 23 henkilölle ja merkittävää on, että Loviisan kameraseuraan on myönnetty arvonimi kolmelle henkilölle. Ainoastaan helsinkiläisessä Kameraseura ry:ssä on ylletty samaan!
Mestarikuvaajan arvo myönnettiin Viivi Lassylle. Viivi kertoi uurastaneensa seitsemän vuotta saavuttaakseen tämän välitavoitteen.

Kuva-aiheet löytää läheltä ruuhkavuosien keskellä. Perheen kuvaaminen on muodostunut mukavaksi perhettä yhdistäväksi harrasteeksi. Kun saan jatko-opiskelut valmiiksi tähtäimessä, on suurmestarin arvonimi.
Eminenssikuvaajan arvo on jo elämän mittainen missio, pohtii Viivi ja kääntää katseen seuran vanhoihin konkareihin.

Näyttelykuvien sisältö on viime vuosina monipuolistunut. Raikkaita luonto dokumentteja on yhä tarjolla runsaasti. Uudet voimakkaasti käsitellyt valokuvat haastavat ja kokeilevat raja-aitoja milloin grafiikan milloin maalaustaiteen suuntaan. On hieno nähdä että jurytoiminta on poiminut jokaisesta kuvaustyylistä alan valioita yleisön nähtäville.
Osa kuvista selvästi haastaa ja ehkä hieman provosoi perinteistä valokuvan ystävää. Tällä tavoin syntyy uutta erilaista kuvallista viestintää.

Vuosinäyttely ei ole valokuvakilpailun voittaja kuvien katselmus vaan sen tarkoituksena on esittää mahdollisimman laaja-alaisesti valokuvarintaman toimintaa tässä ajassa.

Kuusankoskella oleva näyttely onnistuu tässä pyrkimyksessä mainiosti.

Ari Haimi