Kuvailtojen satoa · Vuodet 2020 - 2021 · Helmikuu 2021
style='display: none;'}>

HELMIKUUN 2021 KUVAILLAN TULOKSIA PAREMMUUSJÄRJESTYKSESSÄ

Olemme saaneet tottua, että molempien sarjojen kuvat ovat projisoitavia ja näin tiedostona lähetettäviä. Tällä tavalla olemme voineet pitää lähikontaktit mahdollisimman vähäisinä. Saimme kuvia arvioimaan kansainvälisellä rintamalla kaikkein ansioituneimman seuramme jäsenen, Marjut Korhosen.

Hän totesi, että kuvia oli paljon ja niistä oli vaikea valita, koska hyviä kuvia oli erityisen paljon!

VINO:

1. Aamukävelyllä Puolassa, Ari Haimi. Hauska otos, jossa ensimmäiseksi silmä tarttuu tuohon vinksahtaneeseen rakennukseen. Vaikka kyseessä on muutoin tavanomainen katunäkymä , on se nyt täysin aiheeseen sopiva. Ehkä voisi ajatella hieman värikylläisyyttä tai kontrasti juuri noihin vinoihin rakennuksiin, niin ne erottuisivat vielä paremmin muista.
  2. Joulukuusi, Juha Merenheimo. Nimenomaan se, että joulukuusi on tuossa yksin, ilman ihmisiä ja vinossa antaa kuvalle mukavan kerronnallisuuden. Rauhallinen kuva, värit kohdallaan. Kaunis otos.
  3. Vinossa, Seija Niinimäki. Onko kyseessä  teatteriesitys ehkä? Vino-aiheeseen hyvin sopiva rauhallinen kuva, jossa silmä huomioi vinouden kokonaisuutena ja alkaa sitten kierää katsomassa ovatko kaikki vinossa.
  4. Vinksahtanut palmu, Jonna Räisänen. Oikukkaasti kasvanut palmu on hauska, kuin käärme. Lapset ja palmun lehvät yhdessä ovat piste iin päällä. Rauhallinen, hallittu sommittelu. Hauska.
  5. Lato, Antti Seppälä. Tie on suora se luo vastakohdan tälle joka suunnassa vinossa olevalle ladolle. Sinänsä  tuttu näky, aiheeseen hyvin istuva. Värit kohdillaan.
  6. Mänty, Inkeri Kapari. Luonnonoikku, kuin kaksi toisiaan halaavaa puuta, sinnittelevät yhdessä, hyvä symboliikka ja sopivasti vinossa.

TALVI:

1. Hello moon, Viivi Lassy. Tarinallinen, mystinen kuva, jossa ihmishahmon asento on kuin lentoon lähtevä lintu. Kaunis ja rauhallinen kuva.
  2. Jäätynyt saari, Juha Merenheimo. Talvimaisema, jossa on riittävästi mielenkiintoa etuosassa ja takana. Hyvä sommittelu ,erittäin rauhallinen kuva. Taivas on käsin kosketeltavan hieno.
  3. Snow much fun, Viivi Lassy. Leikkisä kuva, jossa tytön ilme korostaa lumileikin hauskuutta. Erittäin hieno valaistus. Sadunomainen tunnelma.
  4. Kiven henki, Jiri Järvelä. Hyvin keksitty, humoristinen kuva. Talvi näkyy koko komeudessaan.
  5. Metsäkauriin talvi, Heikki Arola. Metsän eläin kuvattu omassa ympäristössään. Rauhallinen ja seesteinen kuva, kauniisti sumennettu tausta.
  6. Latomaisema talvella, Ari Haimi. Rauhallinen ja talvinen maalaismaisema. Tätä voisi kokeilla kropata ylhäältä ja vasemmalta, koska taivaan osuus on suuri. Toisaalta pienet ladot ovat hyvä vastakohta suurelle taivaalle.

- Marjut Korhonen -

Seuraavan, maaliskuun kuvakisan aiheina ovat projisoitavissa kuvissa ”Jäässä” ja mustavalkoisissa projisoitavissa kuvissa ”Lämmitys”.