Kuvailtojen satoa · Vuodet 2020 - 2021 · Toukokuu 2020

Loviisan Kameraseuran toukokuun kuvakisan aiheina ”Harmaa” ja ”Ruoka”

Harmaa tuo mieleen mitäänsanomattoman, ikävän. Betonin harmaus koetaan ikävänä asuinympäristönä. Ei ollut ihme, että moni kuvaaja lähestyi aihetta tästä näkökulmasta. Tietysti harmaa aiheeseen tuli sisällyttää myös se kokemus, joka on aistittavissa muutoin kuin vain poistamalla värikuvasta värit.

Toisena aiheena oli ”Ruoka”. Yritin tarkastella ruoka-aihetta monipuolisesti. Jaoin 24 arvioitavaksi lähetettyä kuvaa kuuteen ryhmään. Ryhmät sisälsivät katuruokaa, ruokanautintoa, ruokailua, ruoka-asetelmia, toriruokaa ja ruokintaa. Huomasin, että ruoka-asetelmien ryhmässä oli vaikeinta päästä kuuden valitun ryhmään.

Projisoitavat kuvat ”Harmaa”

1. Harmaat kivet, Seija Niinimäki. Kuvan eroosion muovaamat kivet muodostavat jännittävän kokonaisuuden. Kuvaan on jätetty alareunan kasvillisuutta, mikä antaa tunnun erämaasta. Oikeasta ja vasemmasta reunasta olisi voinut rajata pienet siivut pois.

2. Donin lautturi, Antti Seppälä. Kuvaaja on saanut otokseensa hyvin lohduttoman tunnelman, joka muistuttaa Ilja Repinin vuosina 1870-1873 tekemää maalausta, jossa yksitoista burlakkia vetää lauttaa Volgalla. Kuvasta olisi voinut rajata vasemman vesirajan kiven pois.

3. Käytävä metroon, Esko Hiljanen. Hieno syvyysperspektiivi, tämän tyylisissä kuvissa pysähdyn tarkastelemaan objektiivivääristymiä. Eipä niitä palvon ole mutta vähän kuitenkin. Etualan miehen kävelyyn on saatu liikkeen tuntua sopivalla suljinajalla. Tästä en rajaisi mitään pois vaan korjaisin pienet vääristymät.

4. Fallen, Marjut Korhonen. Kuvan neliömuoto sopii kuvan sommitteluun. Kuvassa on päästetty luovuus valloilleen eikä siihen ole kuitenkaan tungettu liikaa eri elementtejä. Rakenneltua kuvaa voidaan lavastaa studio-olosuhteissa  ja / tai tehdä kerroksittain tietokoneella.

5. Keramiikkatehtaan tyttö, Inkeri Kapari. Sympaattinen kuva savenmuotoitusta. Tämän tyylisessä kuvasssa kaipaisi sitä, että tausta pehmenisi jonkun verran. Rajaisin kuvaa hieman vasemmalta ja puhkipalaneen osan ylhäältä pois.

6. Harmaahaikara, Juha Merenheimo. Harmaahaikara on kookas komistus. Kuvassa haikara piirtyy terävänä. Yläosan tumma tausta vaikuttaa aika raskaalta. Neliön muotoinen rajaus saattaisi keventää kuvaa, kun samalla yläosan tummaa rajattaisiin pois. Keskelle kuvaa haikaraa ei kannattaisi sijoittaa vaan nokan suuntaan tulisi jättää enemmän tilaa.

Projisoitavat kuvat ”Ruoka”

1. Street Food, Seija Niinimäki. Missä ovat asiakkaat? Kuvan toimijoilta on tainnut unohtua tärkein. Etualan mies syö jo kuormasta. Ehkä kuitenkin keskellä vasemmalla  oleva mies yrittää houkutella ostajia viulun soitolla. Taustan yleisö on oikein jäänyt seuraamaan tilannetta.

2. Väsähtänyt ruokailija, Tarja Taberman. Vaikka kuinka ruokanautinto raukasisi, niin tätä aikuinen ei voi tehdä ruokapöydässä. Kuva on elävästä tilanteesta onnistuneesti rajattu. Tätä se nautinto on parhaimmillaan ei vain yhden animaalisen tarpeen tyydyttämistä.

3. Ruokailuhetki, Antti Seppälä. Ruokailukuvia oli myös paljon. Olen nähnyt kuvan aikaisemmin mutta aina se näyttää yhtä sympaattiselta. Olisko piisami? Kovin on kätevät kätöset. Kuvassa sommittelu on onnistunut ja terävyysalue on kohdallaan.

4. Porkkanaveistos, Inkeri Kapari. Kuva sai edustaa ruoka-asetelmia. Näissä kuvaustilanteissa taustan epämääräisyys kuuluu asiaan. Kuvasta tulisi teennäinen, jos asetelma siirrettäisiin tasaista taustaa vasten. On vain tyydyttävä pehmentämään taustaa suurella objektiivin aukolla.

5. Tori, Michael Carlsson, Kuva torihallista kaipaisi kiertoa oikealle ja laalakulmazoom objektiiveille tyypillisen vääristymän korjausta, tässä tapauksessa tyynyvääristymän korjausta. Kuva on palanut puhki halliin tulevan valon suunnasta. Raakakuvasta puhkipalaminen olisi ainakin osittain ollut korjattavissa. Muuten kuvan sommittelu on onnistunut.

6. Ruoka-aika, Tarja Taberman. Tästä ruokinta kuvasta olisi voinut tehdä tiiviimmän rajaamalla sitä. Punatiilinen taustan rakennus joutaisi rajata ikkunoiden alapuolelta pois. Samoin etualan lokki näkyy vain osittain, sen voi rajata pois. Kuvaa voi vielä kaventaa vasemmalta ja oikealta. Sitten ei teräväksi jäävä tausta häiritse niin paljon. Ennen rajaamisia kiertäisin kuvaa hiukan vasemmalle.

-  Heikki Arola -