• fi
  • Kameraseurasta
    • Puheenjohtajan palsta
      • 2010 - 2014
  • English summary
  • Kansainvälisyys
    • Menestystä
    • FIAP:n Clubs’ World Cup
    • Living the Photo Artistic Life - Issue #45
  • Jäseneksi?
    • Jäsenmaksulomake
  • Kilpailut
    • Kymen Kamerat 2016
    • Kymen Kamerat 2011,2014
    • Itärannikko 2014
    • Nuorten kuvakisa 2011
    • Kalenterikuvakisa 2014
    • 15th Fiap World Cup 2020 results
  • Kuvagalleria/ Fotogalleri/Photos
    • Heikki Arola
    • Ari Haimi
    • Oscar Henriksson
    • Liisa Hopeavuori
    • Raimo Lindström
    • Juha Merenheimo
    • Seija Niinimäki
    • Jonna Räisänen
    • Esko Silvennoinen
    • Seija Silvennoinen
    • Antti Seppälä
    • Harri Rantanen
    • Tarja Taberman
    • Kari Veijalainen
  • Kuvailtojen aiheet 2022 -
    • Aiheet 2003-2018 kevät
  • Kuvailtojen satoa
    • Vuodet 2010 - 2013
      • Toukokuu 2010
      • Elokuu 2010
      • Syys-lokakuu 2010
      • Marraskuu 2010
      • Tammi-helmikuu 2011
      • Maaliskuu 2011
      • Huhtikuu 2011
      • Toukokuu 2011
      • Elokuu 2011
      • Syyskuu 2011
      • Lokakuu 2011
      • Marraskuu 2011
      • Tammikuu 2012
      • Helmikuu 2012
      • Maaliskuu 2012
      • Huhtikuu 2012
      • Toukokuu 2012
      • Elokuu 2012
      • Syyskuu 2012
      • Lokakuu 2012
      • Marraskuu 2012
      • Tammikuu 2013
      • Helmikuu 2013
      • Maaliskuu 2013
      • Huhtikuu 2013
      • Toukokuu 2013
      • Elokuu 2013
      • Syyskuu 2013
      • Lokakuun 2013
      • Marraskuu 2013
    • Vuodet 2014-2017
      • Tammikuu 2014
      • Helmikuu 2014
      • Maaliskuu 2014
      • Huhtikuu 2014
      • Toukokuu 2014
      • Elokuu 2014
      • Lokakuu 2014
      • Marraskuu 2014
      • Tammikuu 2015
      • Helmikuu 2015
      • Maaliskuu 2015
      • Huhtikuu 2015
      • Toukokuu 2015
      • Elokuu 2015
      • Syyskuu 2015
      • Lokakuu 2015
      • Marraskuu 2015
      • Tammikuu 2016
      • Helmikuu 2016
      • Maaliskuu 2016
      • Huhtikuu 2016
      • Toukokuu 2016
      • Elokuu 2016
      • Syyskuu 2016
      • Lokakuu 2016
      • Marraskuu 2016
      • Tammikuu 2017
      • Helmikuu 2017
      • Maaliskuu 2017
      • Huhtikuu 2017
      • Toukokuu 2017
      • Elokuu 2017
      • Syyskuu 2017
      • Lokakuu 2017
      • Marraskuu 2017
    • Vuosi 2018 - 2019
      • Helmikuu 2018
      • Tammikuu 2018
      • Maaliskuu 2018
      • Huhtikuu 2018
      • Toukokuu 2018
      • Elokuu 2018
      • Syyskuu 2018
      • Lokakuu 2018
      • Tammikuu 2019
      • Marraskuu 2018
      • Helmikuu 2019
      • Maaliskuu 2019
      • Huhtikuu 2019
      • Toukokuu 2019
      • Elokuu 2019
      • Syyskuu 2019
      • Lokakuu 2019
      • Marraskuu 2019
    • Vuodet 2020 -
      • Tammikuu 2020
      • Helmikuu 2020
      • Maalis-huhtikuu 2020
      • Toukokuu 2020
      • Elokuu 2020
      • Syyskuu 2020
      • Lokakuu 2020
      • Marraskuu 2020
      • Tammikuu 2021
      • Helmikuu 2021
      • Maaliskuu 2021
      • Huhtikuu 2021
      • Toukokuu 2021
      • Elokuu 2021
      • Syyskuu 2021
      • Lokakuu 2021
      • Marraskuu 2021
      • Tammikuun 2022
      • Helmikuu 2022
      • Maaliskuu 2022
      • Huhtikuu 2022
      • Toukokuu 2022
  • Kuvaillan kuvakokosuositukset
  • Linkit
  • Loisto-lehti
    • Loiston kuvagalleria
    • Lue Loisto-lehtiä
    • Mediakortti 2020
  • Meilivälähdys 2010
  • Näyttelytoimintaa
    • Almin talo 8.3.2015
    • Almin talo 17.2 - 8.3.2015
    • ST1 Safcafe 3.3.2017
    • ST1 1.2.2018
    • ST1 2014 Kamera -67
  • Opastusta ja vinkkejä
    • HDR tekniikka
  • Retkiä
  • Toimintakertomukset ja -suunnitelmat
  • Toimintatorstait
  • Uutisia ja tapahtumia
    • 40 v Näyttely
    • Matti Sulanto
    • Jerome Auzeray
    • Turku 2017
    • Christina projekti
    • Upea päätös vuodelle 2017
    • 2010 - 2013
    • Risto Vuorimies LoKan vieraana 25.11.2018
    • Vuosinäyttely menestystä 2019
  • Vuoden kuvaaja
  • Yhteystiedot

Loviisan Kameraseuran toukokuun kuvakisan aiheina ”Harmaa” ja ”Ruoka”

Harmaa tuo mieleen mitäänsanomattoman, ikävän. Betonin harmaus koetaan ikävänä asuinympäristönä. Ei ollut ihme, että moni kuvaaja lähestyi aihetta tästä näkökulmasta. Tietysti harmaa aiheeseen tuli sisällyttää myös se kokemus, joka on aistittavissa muutoin kuin vain poistamalla värikuvasta värit.

Toisena aiheena oli ”Ruoka”. Yritin tarkastella ruoka-aihetta monipuolisesti. Jaoin 24 arvioitavaksi lähetettyä kuvaa kuuteen ryhmään. Ryhmät sisälsivät katuruokaa, ruokanautintoa, ruokailua, ruoka-asetelmia, toriruokaa ja ruokintaa. Huomasin, että ruoka-asetelmien ryhmässä oli vaikeinta päästä kuuden valitun ryhmään.

Projisoitavat kuvat ”Harmaa”

1. Harmaat kivet, Seija Niinimäki. Kuvan eroosion muovaamat kivet muodostavat jännittävän kokonaisuuden. Kuvaan on jätetty alareunan kasvillisuutta, mikä antaa tunnun erämaasta. Oikeasta ja vasemmasta reunasta olisi voinut rajata pienet siivut pois.

 2. Donin lautturi, Antti Seppälä. Kuvaaja on saanut otokseensa hyvin lohduttoman tunnelman, joka muistuttaa Ilja Repinin vuosina 1870-1873 tekemää maalausta, jossa yksitoista burlakkia vetää lauttaa Volgalla. Kuvasta olisi voinut rajata vasemman vesirajan kiven pois.

 3. Käytävä metroon, Esko Hiljanen. Hieno syvyysperspektiivi, tämän tyylisissä kuvissa pysähdyn tarkastelemaan objektiivivääristymiä. Eipä niitä palvon ole mutta vähän kuitenkin. Etualan miehen kävelyyn on saatu liikkeen tuntua sopivalla suljinajalla. Tästä en rajaisi mitään pois vaan korjaisin pienet vääristymät.

 4. Fallen, Marjut Korhonen. Kuvan neliömuoto sopii kuvan sommitteluun. Kuvassa on päästetty luovuus valloilleen eikä siihen ole kuitenkaan tungettu liikaa eri elementtejä. Rakenneltua kuvaa voidaan lavastaa studio-olosuhteissa  ja / tai tehdä kerroksittain tietokoneella.

5. Keramiikkatehtaan tyttö, Inkeri Kapari. Sympaattinen kuva savenmuotoitusta. Tämän tyylisessä kuvasssa kaipaisi sitä, että tausta pehmenisi jonkun verran. Rajaisin kuvaa hieman vasemmalta ja puhkipalaneen osan ylhäältä pois.

 6. Harmaahaikara, Juha Merenheimo. Harmaahaikara on kookas komistus. Kuvassa haikara piirtyy terävänä. Yläosan tumma tausta vaikuttaa aika raskaalta. Neliön muotoinen rajaus saattaisi keventää kuvaa, kun samalla yläosan tummaa rajattaisiin pois. Keskelle kuvaa haikaraa ei kannattaisi sijoittaa vaan nokan suuntaan tulisi jättää enemmän tilaa.

Projisoitavat kuvat ”Ruoka”

1. Street Food, Seija Niinimäki. Missä ovat asiakkaat? Kuvan toimijoilta on tainnut unohtua tärkein. Etualan mies syö jo kuormasta. Ehkä kuitenkin keskellä vasemmalla  oleva mies yrittää houkutella ostajia viulun soitolla. Taustan yleisö on oikein jäänyt seuraamaan tilannetta.

2. Väsähtänyt ruokailija, Tarja Taberman. Vaikka kuinka ruokanautinto raukasisi, niin tätä aikuinen ei voi tehdä ruokapöydässä. Kuva on elävästä tilanteesta onnistuneesti rajattu. Tätä se nautinto on parhaimmillaan ei vain yhden animaalisen tarpeen tyydyttämistä.

3. Ruokailuhetki, Antti Seppälä. Ruokailukuvia oli myös paljon. Olen nähnyt kuvan aikaisemmin mutta aina se näyttää yhtä sympaattiselta. Olisko piisami? Kovin on kätevät kätöset. Kuvassa sommittelu on onnistunut ja terävyysalue on kohdallaan.

4. Porkkanaveistos, Inkeri Kapari. Kuva sai edustaa ruoka-asetelmia. Näissä kuvaustilanteissa taustan epämääräisyys kuuluu asiaan. Kuvasta tulisi teennäinen, jos asetelma siirrettäisiin tasaista taustaa vasten. On vain tyydyttävä pehmentämään taustaa suurella objektiivin aukolla.

5. Tori, Michael Carlsson, Kuva torihallista kaipaisi kiertoa oikealle ja laalakulmazoom objektiiveille tyypillisen vääristymän korjausta, tässä tapauksessa tyynyvääristymän korjausta. Kuva on palanut puhki halliin tulevan valon suunnasta. Raakakuvasta puhkipalaminen olisi ainakin osittain ollut korjattavissa. Muuten kuvan sommittelu on onnistunut. 

6. Ruoka-aika, Tarja Taberman. Tästä ruokinta kuvasta olisi voinut tehdä tiiviimmän rajaamalla sitä. Punatiilinen taustan rakennus joutaisi rajata ikkunoiden alapuolelta pois. Samoin etualan lokki näkyy vain osittain, sen voi rajata pois. Kuvaa voi vielä kaventaa vasemmalta ja oikealta. Sitten ei teräväksi jäävä tausta häiritse niin paljon. Ennen rajaamisia kiertäisin kuvaa hiukan vasemmalle.

                                                                     -  Heikki Arola -

Voit katsoa kuvia isompana klikkaamalla niitä.

1. Street Food Seija Niinimäki
2. Väsähtänyt ruokailija Tarja Taberman
3. Ruokailuhetki Antti Seppälä
4. Porkkanaveistos Inkeri Kapari
5. Tori Michael Carlsson
6. Ruoka-aika Tarja Taberman
1. Harmaat kivet Seija Niinimäki
2. Donin lautturi Antti Seppälä
3. Käytävä metroon Esko Hiljanen
4. Fallen Marjut Korhonen
5. Keramiikkatehtaan tyttö Inkeri Kapari
6. Harmaahaikara Juha Merenheimo
Loviisan Kameraseura | Ylläpito | Kotisivuton.fi