Kuvailtojen satoa · Vuosi 2024 - · Huhtikuu 2024

Loviisan Kameraseuran huhtikuun kuvailta

Huhtikuun kuvaillan kuvakisan aiheena oli digitaalisissa mustavalkokuvissa ”Valoa yössä” ja paperikuvissa ”Ehdotus kalenterikuvaksi”. Valoa yössä kuvia tarjottiin arvioitavaksi 22 kpl ja ehdokkaita kalenterikuviksi 17 kpl. Kuvat arvioi Kymen Kameroiden Ville Nenonen.

Valoa yössä, MV digikuvat

1. Hiljainen kaupunki; Juha Merenheimo

○ Kuvaan on saatu sopivan hämyisä usvainen kaupunkimaisema

○ Teknisesti onnistunut kuva, josta löytyy valkoista valoista ja mustaa synkistä varjoista.

2. Marraskuun yö; Harri Rantanen

○ Yölliseen synkkyyteen sopivat puiden oksat kehystävät maisemaa ylänurkissa.

○ Valonkajastus pilvien lomasta näkyy kelvollisella valotuksella ja sommiteltuna hieman keskilinjasta sivuun, mikä tuntuu silmään luontevalta.

3. Sataman valot; Christian Olenius

○ Etualalta lähtevät linjat vievät silmää kohti kuvan kirkkainta aluetta, joka on sijoitettu viisaasti miltei horisonttiin, jossa se ei vie liian nopeasti huomiota.

4. Tulilinnut; Mikko Ojaniemi

○ Kuvaaja on onnistunut saamaan graafisen, rosoinen näkymän kaikkine elementteineen.

5. Hiljaiseloa; Juha Merenheimo

○ Valoa yössä teema toteutuu ainakin uskottelemalla kuun valaisevan koko kadun, ja sehän riittää.

○ Hieman taaempana ruudussa on kaksi jonkin sortin valonlähdettä, jotka valaisevat kenties turhan paljon rakennuksia ja katua, se pistää silmään, pieni editointi piilottaisi tätä seikkaa.

○ Myös teknisellä kikkailulla saisi kuuhun yksityiskohtia. Tämä toisi mukavan mausteen kuvan ilmeeseen, mutta onko se sitten tarpeen?

6. Synkässä syksyssä; Ari Haimi

○ Jokseenkin minimalistinen taltiointi öisestä matkalaisesta

○ Sisältää katukuvalle tyypillistä huumoria

Ehdotus kalenterikuvaksi, paperikuvat

1. Lokakuu; Mikko Ojaniemi

○ Sisään imaiseva sommittelu on sopivan kuvauspaikan ansiota, hyvin bongattu.

○ Miellyttävä kontrasti muodostuu hämärän ja suoran valon alueiden kesken.

2. Kosken partaalla; Ari Haimi

○ Etuala ja tausta erottuvat hyvin toisistaan, kun tausta jää varjoon, näin estetään sekavuus tämän tapaisissa maisemissa.

○ Hyvästä paikasta kuvattu, maisemaan jää riittävästi näkyvyyttä etualasta taustaan asti ilman häiritsevää risukkoa.

3. Kansallismaisema; Antti Seppälä

○ Tämä on pakollinen kesäinen aava maisemakuva kalenterien maailmassa.

○ Ihmiset antavat kuvalle oikean mittasuhteen.

○ Ainakin näillä silmillä kuvaan ripotelluista ihmisistä saa linjat kaukaiseen pakopisteeseen horisontissa, plussa pilvellisestä taivaasta.

4. Keväinen Tampere; Heikki Arola

○ Kuva-alaan on löydetty keskimääräistä esteettisempi urbaani kevätmaisema, risut ja roskat eivät ole löytäneet ruutuun.

○ Sommittelu on tasapainossa, vaikka kuvassa onkin melko paljon ”tyhjää”.

○ Penger vie katseen mukavasti kaartaen syvemmälle maisemaan, kohtaan jossa rakennukset ovat.

5. Telkkä; Juha Merenheimo

○ Perinteinen rauhallinen tirppakuva, joka kuuluu luonto aiheisten kalentereiden sisältöön.

○ Kuvattu jokseenkin läheltä veden pintaa, mutta heijastus on silti nähtävissä.

○ Taustan jäätikön reuna väistää juuri telkän pään, välissä soisi olevan hieman rakoa, vai onko tässä symboliikkaa, että telkkä työntää talvea pois?

○ Ruoko/tikku yleensä häiritsisi, mutta tässä tapauksessa vaikuttaisi olevan siinä missä pitääkin.

6. Maailmanlaidalla; Antti Seppälä

○ Pieni kukka, mutta näkee kauempaakin mistä on kyse.

○ Muurahainen luomassa mittakaavaa, sekä kenties huhuilemassa perästä seuraaville tovereilleen.

○ Kuvan sanomaa voisi tehostaa hieman tiukemmalla rajauksella ja hitusen nappaamalla tyhjää pois oikealta.

Seuraava kuvailta pidetään 30.5. klo 18.00 alkaen.

Kuvakisan aiheena on digikuvissa ”Heräävä luonto” ja mustavakoisissa paperikuvissa ”Ehdotus tangolevyn kanneksi”. Molempiin aiheisiin voi osallistua kahdella kuvalla.

Heikki Arola