Kuvailtojen satoa · Vuosi 2018 - 2019 · Helmikuu 2019
style='display: none;'}>

Helmikuun kuvaillan aiheena Jälki ja Huumori

Loviisan Kameraseuran helmikuun kuvaillan aiheena oli projisoitavissa kuvissa ”Jälki” ja paperikuvissa ”Huumori”.

Saimme kuvien arvioitsijaksi Kymen Kameroiden Kalle Salosen. Arvostellessaan aiheen ”Jälki” kuvia hän kertoi, että miksi Antti Seppälän ”Jälkiä sannassa” tuli ensimmäiselle sjalle. Kuva toi Kalle Salosen mieleen Lucien Clergue`n kuvat.

Lucien Clergue syntyi 1934 rannikkokaupunki Arlesissa, Provencessa. Toisen maailmansodan jälkeen Arles oli raunioina  pysyi sellaisena monta vuotta. Ranska oli lähellä romahdusta, Clergue`n varhainen elämä ja varhainen valokuvaus keskittyi tuhoutuneiden rakennusten ja köyhyyden kuvaamiseen. Nämä olosuhteet olivat todellisuutta tuolloin useimmille ranskalaisille. Uransa alkuaikoina Clergue ansaitsi elantonsa lehtikuvaajana, joka myi usein kuviansa mm. härkätaisteluista paikallisille sanomalehdille. Vuodesta 1956 lähtien Clergue alkoi kuvata myös naispuolisia alastonmalleja ja niistä on tullut hänen tunnetuin aiheensa. Amerikan kiertueella vuosina 1965–1966 Clergue matkusti ensimmäistä kertaa tapaamaan ihmisiä, ottamaan valokuvia ja saamaan mahdollisuuden kokea sankareidensa töissä olevat maisemat. Näitä sankareita olivat Edward Weston ja Ansel Adams. Edward Westonin, Ansel Adamsin ja Minor Whitein abstraktioiden innoittamana hän pienensi maisemaa muotoihin ja varjoihin. Tietyssä järjestyksessä järjestetyillä kuvilla on vahva kerronta. Samalla kuvat osoittivat Clergue`lle pakoreitin, joka tyydytti yksinkertaisesti luonnon kauneuden tallentamisen.

Huumorikuvista ensimmäiselle sijalle nousi Juha Merenheimon ”Asento”. Lippaanvedon eriaikaisuus saa hymynvirneen naamalle.

Ennen kuvailtaa pidetyssä vuosikokouksessa vuoden tunnustuspalkinnon, lahjakortin Pr-Fotoon Kotkassa, sai Ella Taberman  kiinnostuksestaan ja harrastuneisuudestaan kameraseuratoimintaa kohtaan. Vuoden kuvaajana palkittiin Antti Seppälä. Hän sai viidennen kiinnityksen ikuisesti kiertävään vuoden kuvaaja pokaaliin.

Projisoitavat kuvat ”Jälki” tulokset

1.  Jälkiä sannassa Antti Seppälä

2.  Jälkien sinfoniaa Tarja Taberman

3.  Graffittitaiteilijoiden jälki Tarja Taberman

4.  Pelto Juha Merenheimo

5.  Kuviot Ari Haimi

6.  Muistijälki Anne Karkkonen

Paperikuvat ”Huumori” tulokset

1.  Asento Juha Merenheimo

2.  Huumori on loppunut Tarja Taberman

3.  Jätkäperinnettä Heikki Arola

4.  Lypsyllä Seija Niinimäki

5.  Jokke juo olutta Antti Seppälä

6.  Hiekkaleikki Jonna Räisänen

Seuraava kuvailta pidetään sunnuntaina 31.3. klo 18.00 alkaen. Kuvaillan aiheina on projisoitavissa kuvissa ”Kevät” ja mustavalkoisissa paperikuvissa ”Uni”.

-Heikki Arola-