Ajankohtaista · Jerome Auzeray

Tuulahdus valokuvataiteen kotimaasta: Jerome Auzeray Kameraseuran vieraana 2.2.2017

Kotkassa jo usean vuoden asunut Jerome Auzeray piti alustuksen loviisalaisille kuvaajille näyttäen kuvia Alvar Aallon suunnittelemasta Sunilan tehdasmiljööstä ja edellisestä kotikaupungistaan Pariisista. Jerome on toiminut viestinnän ja viestintä teknologian opettajan useissa Ranskan yliopistoissa Valokuvausta hän on harrastanut pitkään, mutta valokuvia vakavammassa mielessä hän on tuottanut vuodesta 2012.

Jerome hätkähdytti loviisalaisia kuvillaan. Kuvaustyyli oli niin poikkeava siitä mitä Suomessa on totuttu. Hänen ajatuksensa on näyttää ja kertoa ihmisistä ilman yhtään näkyvää ihmistä. Kuvissa esiintyy ihmisen luovuuden jälkiä, arkkitehtuuria, katunäkymiä valaistuja puistoja jne. Hän avasi hieman ajatusmaailmaansa kertomalla että hänen omat tunnelmansa näkyvät kuvien voimakkaissa sävyissä ja kontrasteissa. Pimeä vuorokauden tai vuoden aika ei ole Jeromen mielestä kielteistä, vaan tutkimisen arvoista ja kiehtovaa, useat asiat ympäristöstä paljastuvat puhtaammin.

Alustuksen jälkeen hieman varautunut loviisalaisyleisökin innostui ranskalaistyyliseen lennokkaaseen keskusteluun. Klubi-ilta pääsi vauhtiin.

Teknisesti kuvien kiehtova maailma rakennetaan pitkien valotusaikojen varaan. Sunilassa Jerome on kuvannut n. 0,5 minuutin valotusajoilla mutta esimerkiksi Pariisissa Louveren museon aulassa hän joutui valottamaan yli puolituntia! Paikalla liikkuvat ihmiset katoavat kuvasta. kun valotusaikaa pidennetään tarpeeksi. Varsinaisen kuvankäsittelyn osuus jää vähäiseksi yksityiskohtien ”viilailuiksi”. Kuvien unenomaista tunnelmaa hän lisää usein laajakulmaobjektiiveilla.

Kuvaajan sulautuminen kuvattavaan maisemaan tai yhteisöön on myös osa valokuvaustapahtumaa. Ranskassa jalustan käyttäminen julkisia rakennuksia kuvattaessa ei ole niin selkeää ja yksiselitteistä kuin Suomessa. Tarpeen ovat lennokkaat selitykset tai virallinen lupalappu. Sunilan miljöössä hänen on jo helppo liikkua. Useimmat tuntevat jo tämän öisen kulkijan kamerajalusta olallaan. Sunilan näyttelyä kävi katsomassa kolmessa päivässä yli 400 vierailijaa. Palaute oli tämän teollisuustaajaman asukkailta kannustavaa ja positiivista. Jerome huvitti kuuntelijoita kertomalla ujojen suomalaisten palautteenantotavoista.

Sunila-aiheinen näyttely on kiertänyt jo usiella paikkakunnilla ympäri maatamme samoin Ranskan suurlähetystö on ylpeänä esitellyt Jeromen kuvia näyttelytilassaan. Näyttelyn on nähnyt jo tuhannet ihmiset.

Ranskalla on ollut suuri merkitys valokuvakulttuurin ja valokuvataiteen kehittymiseen maailman laajuisesti. Suomessa valokuva on ollut perinteisesti ns. ”oikean taiteen” pikkuserkku. Usko kuvien totuudenmukaisuuteen on ollut vankkaa. Ehkä joidenkin mielestä valokuvaa ei pitäisi tuoda taidekenttään ollenkaan. Jeromen suorasukainen ja subjektiivinen kuvaustyyli on raikas tuulahdus suomalaisille totuutta etsiville dokumentaristeille. Totuutta voi ja pitää myös tulkita kuvien välityksellä.

Ari Haimi