• fi
  • English summary
  • Kansainvälisyys
    • Menestystä
    • FIAP:n Clubs’ World Cup
    • Living the Photo Artistic Life - Issue #45
  • Kameraseurasta
    • Puheenjohtajan palsta
      • 2010 - 2014
  • Jäseneksi?
    • Jäsenmaksulomake
  • Kilpailut
    • Kymen Kamerat 2016
    • Kymen Kamerat 2011,2014
    • Itärannikko 2014
    • Nuorten kuvakisa 2011
    • Kalenterikuvakisa 2014
    • 15th Fiap World Cup 2020 results
  • Kuvagalleria/ Fotogalleri/Photos
    • Heikki Arola
    • Ari Haimi
    • Oscar Henriksson
    • Liisa Hopeavuori
    • Raimo Lindström
    • Juha Merenheimo
    • Seija Niinimäki
    • Jonna Räisänen
    • Esko Silvennoinen
    • Seija Silvennoinen
    • Antti Seppälä
    • Harri Rantanen
    • Tarja Taberman
    • Kari Veijalainen
  • Kuvailtojen aiheet 2022 -
    • Aiheet 2003-2018 kevät
  • Kuvailtojen satoa
    • Vuodet 2010 - 2013
      • Toukokuu 2010
      • Elokuu 2010
      • Syys-lokakuu 2010
      • Marraskuu 2010
      • Tammi-helmikuu 2011
      • Maaliskuu 2011
      • Huhtikuu 2011
      • Toukokuu 2011
      • Elokuu 2011
      • Syyskuu 2011
      • Lokakuu 2011
      • Marraskuu 2011
      • Tammikuu 2012
      • Helmikuu 2012
      • Maaliskuu 2012
      • Huhtikuu 2012
      • Toukokuu 2012
      • Elokuu 2012
      • Syyskuu 2012
      • Lokakuu 2012
      • Marraskuu 2012
      • Tammikuu 2013
      • Helmikuu 2013
      • Maaliskuu 2013
      • Huhtikuu 2013
      • Toukokuu 2013
      • Elokuu 2013
      • Syyskuu 2013
      • Lokakuun 2013
      • Marraskuu 2013
    • Vuodet 2014-2017
      • Tammikuu 2014
      • Helmikuu 2014
      • Maaliskuu 2014
      • Huhtikuu 2014
      • Toukokuu 2014
      • Elokuu 2014
      • Lokakuu 2014
      • Marraskuu 2014
      • Tammikuu 2015
      • Helmikuu 2015
      • Maaliskuu 2015
      • Huhtikuu 2015
      • Toukokuu 2015
      • Elokuu 2015
      • Syyskuu 2015
      • Lokakuu 2015
      • Marraskuu 2015
      • Tammikuu 2016
      • Helmikuu 2016
      • Maaliskuu 2016
      • Huhtikuu 2016
      • Toukokuu 2016
      • Elokuu 2016
      • Syyskuu 2016
      • Lokakuu 2016
      • Marraskuu 2016
      • Tammikuu 2017
      • Helmikuu 2017
      • Maaliskuu 2017
      • Huhtikuu 2017
      • Toukokuu 2017
      • Elokuu 2017
      • Syyskuu 2017
      • Lokakuu 2017
      • Marraskuu 2017
    • Vuosi 2018 - 2019
      • Helmikuu 2018
      • Tammikuu 2018
      • Maaliskuu 2018
      • Huhtikuu 2018
      • Toukokuu 2018
      • Elokuu 2018
      • Syyskuu 2018
      • Lokakuu 2018
      • Tammikuu 2019
      • Marraskuu 2018
      • Helmikuu 2019
      • Maaliskuu 2019
      • Huhtikuu 2019
      • Toukokuu 2019
      • Elokuu 2019
      • Syyskuu 2019
      • Lokakuu 2019
      • Marraskuu 2019
    • Vuodet 2020 -
      • Tammikuu 2020
      • Helmikuu 2020
      • Maalis-huhtikuu 2020
      • Toukokuu 2020
      • Elokuu 2020
      • Syyskuu 2020
      • Lokakuu 2020
      • Marraskuu 2020
      • Tammikuu 2021
      • Helmikuu 2021
      • Maaliskuu 2021
      • Huhtikuu 2021
      • Toukokuu 2021
      • Elokuu 2021
      • Syyskuu 2021
      • Lokakuu 2021
      • Marraskuu 2021
      • Tammikuun 2022
      • Helmikuu 2022
      • Maaliskuu 2022
      • Huhtikuu 2022
  • Linkit
  • Loisto-lehti
    • Loiston kuvagalleria
    • Lue Loisto-lehtiä
    • Mediakortti 2020
  • Meilivälähdys 2010
  • Näyttelytoimintaa
    • Almin talo 8.3.2015
    • Almin talo 17.2 - 8.3.2015
    • ST1 Safcafe 3.3.2017
    • ST1 1.2.2018
    • ST1 2014 Kamera -67
  • Opastusta ja vinkkejä
    • HDR tekniikka
  • Retkiä
  • Toimintakertomukset ja -suunnitelmat
  • Toimintatorstait
  • Uutisia ja tapahtumia
    • 40 v Näyttely
    • Matti Sulanto
    • Jerome Auzeray
    • Turku 2017
    • Christina projekti
    • Upea päätös vuodelle 2017
    • 2010 - 2013
    • Risto Vuorimies LoKan vieraana 25.11.2018
    • Vuosinäyttely menestystä 2019
  • Vuoden kuvaaja
  • Yhteystiedot
  • Kuvaillan kuvakokosuositukset

Tuulahdus valokuvataiteen kotimaasta: Jerome Auzeray Kameraseuran vieraana 2.2.2017

Kotkassa jo usean vuoden asunut Jerome Auzeray piti alustuksen loviisalaisille kuvaajille näyttäen kuvia Alvar Aallon suunnittelemasta Sunilan tehdasmiljööstä ja edellisestä kotikaupungistaan Pariisista. Jerome on toiminut viestinnän ja viestintä teknologian opettajan useissa Ranskan yliopistoissa Valokuvausta hän on harrastanut pitkään, mutta valokuvia vakavammassa mielessä hän on tuottanut vuodesta 2012.

Jerome hätkähdytti loviisalaisia kuvillaan. Kuvaustyyli oli niin poikkeava siitä mitä Suomessa on totuttu. Hänen ajatuksensa on näyttää ja kertoa ihmisistä ilman yhtään näkyvää ihmistä. Kuvissa esiintyy ihmisen luovuuden jälkiä, arkkitehtuuria, katunäkymiä valaistuja puistoja jne. Hän avasi hieman ajatusmaailmaansa kertomalla että hänen omat tunnelmansa näkyvät kuvien voimakkaissa sävyissä ja kontrasteissa. Pimeä vuorokauden tai vuoden aika ei ole Jeromen mielestä kielteistä, vaan tutkimisen arvoista ja kiehtovaa, useat asiat ympäristöstä paljastuvat puhtaammin.

Alustuksen jälkeen hieman varautunut loviisalaisyleisökin innostui ranskalaistyyliseen lennokkaaseen keskusteluun. Klubi-ilta pääsi vauhtiin.

Teknisesti kuvien kiehtova maailma rakennetaan pitkien valotusaikojen varaan. Sunilassa Jerome on kuvannut n. 0,5 minuutin valotusajoilla mutta esimerkiksi Pariisissa Louveren museon aulassa hän joutui valottamaan yli puolituntia! Paikalla liikkuvat ihmiset katoavat kuvasta. kun valotusaikaa pidennetään tarpeeksi. Varsinaisen kuvankäsittelyn osuus jää vähäiseksi yksityiskohtien ”viilailuiksi”. Kuvien unenomaista tunnelmaa hän lisää usein laajakulmaobjektiiveilla.

Kuvaajan sulautuminen kuvattavaan maisemaan tai yhteisöön on myös osa valokuvaustapahtumaa. Ranskassa jalustan käyttäminen julkisia rakennuksia kuvattaessa ei ole niin selkeää ja yksiselitteistä kuin Suomessa. Tarpeen ovat lennokkaat selitykset tai virallinen lupalappu. Sunilan miljöössä hänen on jo helppo liikkua. Useimmat tuntevat jo tämän öisen kulkijan kamerajalusta olallaan. Sunilan näyttelyä kävi katsomassa kolmessa päivässä yli 400 vierailijaa. Palaute oli tämän teollisuustaajaman asukkailta kannustavaa ja positiivista. Jerome huvitti kuuntelijoita kertomalla ujojen suomalaisten palautteenantotavoista.

Sunila-aiheinen näyttely on kiertänyt jo usiella paikkakunnilla ympäri maatamme samoin Ranskan suurlähetystö on ylpeänä esitellyt Jeromen kuvia näyttelytilassaan. Näyttelyn on nähnyt jo tuhannet ihmiset.

Ranskalla on ollut suuri merkitys valokuvakulttuurin ja valokuvataiteen kehittymiseen maailman laajuisesti. Suomessa valokuva on ollut perinteisesti ns. ”oikean taiteen” pikkuserkku. Usko kuvien totuudenmukaisuuteen on ollut vankkaa. Ehkä joidenkin mielestä valokuvaa ei pitäisi tuoda taidekenttään ollenkaan. Jeromen suorasukainen ja subjektiivinen kuvaustyyli on raikas tuulahdus suomalaisille totuutta etsiville dokumentaristeille. Totuutta voi ja pitää myös tulkita kuvien välityksellä.

Ari Haimi

Voit katsoa kuvia isompana klikkaamalla niitä.

Jerome Kameraseuran kuvaillassa 2.2.2017
Jerome Auzeray vauhdissa
Lights of Sunila #026 (c) jerome auzeray
Paris after Dark #003 (c) jerome auzeray
Paris after Dark #022 (c) jerome auzeray
Loviisan Kameraseura | Ylläpito | Kotisivuton.fi