Kuvailtojen satoa · Vuodet 2022 - 2023 · Marraskuu 2023

Loviisan Kameraseuran marraskuun 2023 kuvailta

Marraskuun kuvakisan aiheena oli digikuvissa 5-10 kuvan vapaa-aiheinen sarja ja paperikuvissa vuoden paras kuva. Kuvat arvioi Kenneth Granell ja Christian Olenius.

5-10 kuvan vapaa-aiheinen digisarja

1. Mikon bändi 1-5 Ari Haimi - Bändin tunnelmointia ravintola Kairossa, johon mustavalkoisuus sopii hyvin.

2. Vuono 1-9 Mikko Ojaniemi - Tässä tunnelmointi rannalla perustuu valon värikylläisyydellä ilotteluun.

3. Postinmäki 1-5 Harri Rantanen - Myös tässä kuvasarjassa on mustavalkoinen, rakenteita esiin kaivava lähestymistapa onnistunut.

4. Kettu 1-10 Mikko Ojaniemi - Tällaista kokemusta vain harvalle sattuu. Kettu ei havaitse kuvaajaa hyppiessään rantakiveltä toiselle ja huomatessaan kuvaajan, hölmistyy ja poistuu varovasti takavasemmalle.

5. Päivä studiolla 1-6 Kari Veijalainen - Ilmeikkäitä ja sommiteltuja kuvia mallin kasvoista, kapea terävyysalue lisää kolmiulotteisuutta.

6. Metsän monet kasvot 1-6 Arja Leppänen - Tavanomaisesta poikkeava lähestymistapa tekee aiheesta jännittävän ja sadunomaisen.

Paperikuvat, vuoden paras kuva

1. Täydellinen aamu, Mikko Ojaniemi

Kokonaisuus, heijastukset tyyneen veteen, auringon nousu niemen päästä, auringon kilo purjelaivan kyljessä, violetista karmiininpunaiseen taittuva väri etualalla ja sommittelu tekevät tästä hyvän kuvan, joka ei ole onnistunut ilman jälkikäsittelyä.

2. Putouksen henget, Antti Seppälä - Kuvaajaa on innoittanut putousryöpyn sisältä kohoavat ihmisen muotoiset hahmot.

3. Pitää olla tarkkana, Antti Seppälä - Sukulaisillamme on viehtymys tutkia mitä merkillisempiä paikkoja, tässäkin ollaan vakavalla mielellä asialla.

4. Kaverukset, Tarja Taberman - Kaverit ovat tosi tärkeitä. Pönötystä on helppo välttää, kun otetaan hauskat ilmeet.

5. Potretti 2M3, Ari Haimi - Persoonan saa usein helpommin esille, kun antaa valon leikkiä kasvoilla. Myös käsien sijoittelu ja niihin lankeava sivuvalo on onnistunut.

6. Kevätperhonen, Juha Merenheimo - Keväisen sitruunaperhosen vuodenajan voi tunnistaa. Pajun kukka ja perhonen piirtyvät terävänä eikä taustan epäterävyys alueella ole häiritseviä elementtejä.

Loviisan Kameraseuran seuraava kuvailta pidetään torstaina 25.1. klo 18.00 alkaen.

Kuvaillan kuvakisan aihe on vapaa. Kuvakisaan voi osallistua kahdella digikuvalla.

-    Heikki Arola -