Kuvailtojen satoa · Vuosi 2024 · Maaliskuu 2024

Loviisan Kameraseuran maaliskuuun kuvakisa

Kuvakisan aiheena oli digikuvissa ”Sokeria” ja paperikuvissa ”Pitsiä”.

Sokeria kuvat arvioi Marko Pellikka ja pitsiä kuvat Juha Merenheimo.

Digikuvia tarjottiin arvioitavaksi 18 kpl ja paperikuvia 14 kpl. Sokeria kuvista kuuden parhaan järjestyksen määritteli Marko Pellikka ja pitsiä kuvien järjestyksen asetteli Juha Merenheimo.

Digikuvat ”Sokeria”

1. Iltapäivän kahvihetki; Tarja Taberman. Hienosti sommiteltu kuva, jossa ruutuliina rikkoo sopivasti kukkakoristellun kahviastiaston ilmettä. Aivan pienellä rajauksen tarkistuksella olisi estetty katseen harhailu.

2. Liian makeeta; Heikki Arola. Tässä kuvassa on kotiläksyt tehty huolella. Kuvattavat ovat asemoineet itsensä maisemaan juuri oikealla tavalla. Ilman nurmelle unohtuneita esiteitä tunnelma olisi ollut taustaa myöten säröttömän kaunis.

3. Makeaa juotavaa; Tarja Taberman. Taustalla ei ole häiritseviä yksityiskohtia ja se pehmenee sopivasti. Sommittelu on tasapainoinen ja lasipöydän kuvio antaa pullon varjolle sopivaa särmää.

4. Tilhi; Mikko Ojaniemi. Tilhi riippuu pihlajanmarjatertun yläpuolella paljastaen selän ja pyrstön värikkään kuvioinnin. Lintu erottuu hyvin hillityn värikkäästä ja pehmeästä taustasta.

5. Pullakahvi; Heikki Arola.  Onhan siinä sokeria, ehkä toinen pulla on kuitenkin liikaa.

6. Sokerikko; Antti Seppälä. Keskeissommitelma, sokerikon varjot elävät toista elämää tumman pöydän pinnalla. Neliömuoto sopii tähän asetelmaan hyvin.

Paperikuvat ”Pitsiä”

1. Nyplääjämestari; Antti Seppälä. Kissako nypylöitä hoitelee, tuskinpa vain. Taitaa nyppäystyyny olla Antin tekosia. Kyllä on hauska ja veikeä sommitelma.

2. Kultu Kimalluksen kapakan tanssitytöt; Antti Seppälä. Roope Ankan muistot Klondiken kultaryntäyksen ajoilta ovat sangen hämäriä mutta Kultu Kimalluksen kapakka on sentään olemassa, koska Antti Seppälä on ottanut sieltä kuvan.

3. Pitsi-ikkuna; Harri Rantanen. Mustavakoinen kuva tuo pintarakenteen hyvin esille. Kuva on otettu Ilolan Postinmäellä.

4. Mestariteos; Mikko Ojaniemi. Tätä kudelmaa ei ole tehty virkkuukoukulla eikä nypläystyynyllä.

5. Kuningas saapuu; Heikki Arola. Näin korskeasti käy kuningas pitsiröyhelöpaidassaan ja pitsiliinaa huiskuttaen.

6. Hywiä asukkaita; Heikki Arola. Keskipäivän kirkas auringonvalo on kuvaamisen kannalta ongelmallinen, tulee jyrkkiä varjoja. Kokonaan varjossa olevien valkoisista paidoista tulee sinertäviä.

Loviisan Kameraseuran huhtikuun kuvaillan 25.4. aiheena on mustavalkoisissa digikuvissa ”Valoa yössä” ja paperikuvissa minkä tahansa kuukauden ”Ehdotus kalenterikuvaksi”. Molempiin sarjoihin voi osallistua kahdella kuvalla.