Kuvailtojen satoa · Vuosi 2018 - 2019 · Maaliskuu 2019

Kuvaillan aiheina Kevät ja Uni

Loviisan Kameraseuran maaliskuun kuvaillan aiheina oli projisoitavissa kuvissa ”Kevät” ja mustavalkoisissa kuvissa ”Uni”.

Meillä oli ilo saada kuvien arvioitsijaksi filosofian tohtori Leena Saraste, joka tunnetaan valokuvaajana, valokuvauksen opettajana ja tutkijana. Hänen ensimmäisiä projektejaan oli Ahvenanmaan metsien ja lehtoniittyjen valokuvaus. Suurin osa lehtoniityistä on vuosien varrella pusikoitunut, jopa tunnistamattomiksi. Parhaiten ovat säilyneet luonnonsuojelualueet, koska niitä on hoidettu aktiivisesti. Ahvenanmaalle tunnusomainen biotooppi lehtoniitty on aina ihmisten muokkaama. Jos lehtoniitty halutaan säilyttää, sitä on niitettävä ja niityllä on pidettävä karjaa.

Saraste toteaa, että valokuva on "minulle aina dokumentaarisen ja taiteellisen suhteen tarkastelua, tiedon ja tunteen välittämistä – ja myös vaikuttamista". Saraste on saanut valokuvataiteen valtionpalkinnon vuosina 1981 ja 2004 sekä Finnfoto palkinnon vuonna 2005. Leena Saraste on tunnettu lukuisista valokuvausta käsittelevistä teoksistaan. Väitöskirjassaan Saraste tutki kameraseuroissa 1950-luvulla otettuja kuvia. Hän muistuttaa, että ei pidä unohtaa kuvata myös kotialbumiin. Vaikka kuvataan paljon, niin valokuvat unohtuvat niin helposti tietokoneelle ja puhelimiin.

Arviotaviksi tuoduissa kuvissa Leena Saraste kiinnitti erityisesti huomiota rajaukseen ja sommitteluun sekä aiheen omaperäiseen tulkintaan.

Projisoitavat kuvat ”Kevät”

1. Narsissi Viivi Lassy

2. Sammakot kutemassa Jyri Järvelä

3. Pieni kuusipeura keväthangella Heikki Arola

4. Rentukat Antti Seppälä

5. Kevätjäät Juha Merenheimo

6. Ikkunalauta Prahassa Ari Haimi

Mustavalkoiset paperikuvat ”Uni”

1. Olen jossakin Jonna Räisänen

2. Untako vain Heikki Arola

3. Sininen uni Marjut Korhonen

4. jaettu Alas Inkeri Kapari

4. jaettu Painajainen Inkeri Kapari

6. jaettu Päikkärit Seija Niinimäki

6. jaettu Unta vain Jyri Järvelä

Seuraava kuvailta pidetään sunnuntaina 28.4. klo 18.00 alkaen. Kuvaillan aiheina on projisoitavissa kuvissa ”Yllätys” ja paperikuvissa ”Ensimmäiset kukat”. Molempiin sarjoihin osallistutaan kahdella kuvalla.