Kuvailtojen satoa · Vuodet 2020 - 2021 · Maaliskuu 2021

Loviisan Kameraseuran maaliskuun kuvat arvioi Iisalmen Kameraseura

Iisalmen kameraseuran arviointiraati, Jussi Rönkkö ja Jorma Kärkkäinen.

Arvostelun perusteena käytimme kuvan visuaalisuutta ja teknistä toteutusta.

Kuva-aihe ”Jäässä” väridigi

1. Kuurankukkia, Juha Merenheimo. Kaunis, luonnon taidetta. Teknisesti moitteeton.

2. Tulppaani, Inkeri Kapari. Pelkistetty toteutus ja teknisesti moitteeton kuva.

3. Sumujen saari, Juha Merenheimo. Kuin ilmakin olisi jäässä. Kirkkautta lisää, sävyalan kapeus tekee kuvasta suttuisen.

4. Silta, Jonna Räisänen. Silta kuljettaa katsetta vasemmalta oikealle. Hyvä sommittelu ja syväterävyysalue.

5. Sinisorsa, Antti Seppälä. Pyöreät jäälautat tekevät kuvasta poikkeuksellisen.

6. Valkoinen paletti, Ari Haimi. Kelpo toteutus vaikeasta aiheesta.

- Pienellä pohtimisella ja vaivannäöllä, monesta aiheesta olisi löytynyt enemmän potentiaalia.

Kuva-aihe ”Lämmitys” mustavalkodigi

1. Lämmittäjä, Antti Seppälä. Hyvä tomintakuva lämpimästä aiheesta. Henkilön valaisu on hyvä.

2. Kallellaan, Antti Seppälä. Lämmittääkö aurinko, kynttilä vai aate? Sävyala hyvin hallinnassa.

3. Lämmitys päällä, Marjut Korhonen. Taianomainen satumaailma, mittasuhteita hämäävä. Keon reunan yhdistäminen hieman kesken.

4. Hyörinää hellan ääressä, Heikki Arola. Hernesopan tuoksuinen kuva.

5. Höyryn henki, Jani Mäki. Teknisen laitteen kuvaamisessa on terävyys tärkeä ja tässä se on onnistunut.

6. Tauko paikalla, Kai Nyyssönen. Kuva-alalle mahdutettu monta tarinaa.

- Lämmityksen kuvakokonaisuus oli tasokkaampi, vaikka aihe oli vaikeampi.

Kiitoksia Iisalmen Kameraseuran ansiokkaalle raadille, joka näki kuvissa onnistuneita puolia mutta mikä on myös yhtätärkeää, kehitettäviä asioita. Olen yrittänyt saada sumukuviin jälkikäsittelyllä sitä samaa kokemusta, joka on vallinnut kuvaushetkellä ja todennut, että vaikeaa on.

Seuraavan kuvakisan aiheena on ”Paljas” ja ”Pääsiäinen”, molemmista sarjoista kuvat sähköpostilla antti.seppälä@sulo.fi kokoa noin pitkä sivu 1920 ja lyhyt sivu 1080 pikseliä 29.4. mennessä.                                                                                                                                                                           Heikki Arola