Kuvailtojen satoa · Vuosi 2024 · Tammikuu 2024

Loviisan Kameraseuran tammikuun 2024 kuvailta

Tammikuun kuvakisan aihe oli projisoitavissa kuvissa vapaa.

Vapaa aihe ja vielä projisoitavissa kuvissa kerää aina runsaan osanoton, niin tälläkin kerralla. Kuvia tarjottiin arvioitaviksi 31 kappaletta. Meillä oli ilo saada hämärähommistaan kertomaan pitkän linjan harrastajakuvaaja Kari Hiltunen. Kari teki hämärähommiaan kameralla. Sorkkaraudalla ei ollut hänen mittelöissään minkäänlaista roolia.

Kari Hiltunen on 68 vuotta ja pitkään valokuvausta harrastanut. Lukuisten yhteisnäyttelyiden lisäksi hän on pitänyt neljä yksityisnäyttelyä mm. Kulttuurikeskus Stoassa, jossa toimivat tällä hetkellä Itä-Helsingin kulttuuripalvelut ja Itäkeskuksen kirjasto, sekä Kymen maakuntakirjaston galleriassa Kouvolassa.

Viime vuosina hän on ottanut kuvauskaluston esiin lähinnä yöaikaan. Kari tunnetaan etenkin hänen luonnon tulta ja lasertekniikkaa hyödyntävistä valomaalauksistaan. Lisäksi hän on suunnannut linssinsä syvän tähtitaivaan kohteisiin kuten tähtijoukkoihin ja sumuihin. Mittakaava on ihan toinen niissä rantakivien koloissa, joista Kari on luonut illuusion avarista luolista.

Kari Hiltunen lupautui vielä arvioimaan kaikki tammikuun kuvakisan kuvat ja kuuden sijoittuneen kuvan järjestys oli seuraava:

1. Katusoittaja Malaga; Christian Olenius. Katusoittaja näkyy siluettina. Kuitenkin tunnelista näkyvä maisema luo kuvaan syvyyden tuntua. Juuri näin valotettuna kuva on mielenkiintoinen.

2. Hyvä virtaama; Ari Haimi. Useasta talviluonnon kuvasta tämä Kymijoen Siikakoskelta otettu kuva oli onnistunein. Aurinko on sopivassa kohdassa, virtaus on pysäytetty unenomaiseksi pitkällä valotusajalla.

3. Yläoikee; Kari Veijalainen. Kasvojen sivuvalo ja katseen suunta tekevät kuvasta sopivan jännitteisen.

4. Susi suolla; Kenneth Granell. Kuvassa on vauhtia ja jännitystä. Ryntääkö susi suoraan päälle temmeltäessään hyllyvällä suolla.

5. Juontaja; Juha Merenheimo. Tämän kuvan ansio kohteen katseessa, josta välittyy luontevasti henkilön persoona.

6. Dreams; Outi Cavén-Pöysä. Kuva suorastaan haastaa hakemaan siitä yksityiskohtia. Se on aiheena vaikea mutta tässä on onnistuttu.

Helmikuun, torstai 29.2. kuvaillan, kuvakisan aiheena on paperikuvissa ”Kuvaehdotus postikortiksi” ja digikuvissa ”Liikettä”. Molempiin sarjoihin voi osallistua kahdella teoksella.