Kuvailtojen satoa · Vuodet 2020 - 2021 · Maalis-huhtikuu 2020

Loviisan Kameranseuran "kuvaillan" satoa - aurinkoinen ja reunalla

Loviisan Kameraseuran maalis- ja huhtikuun kuvailtojen digikuvien osuus päätetiin tuomaroida Koronasta huolimatta. Jäsenistö sai lähettää kuvat sähköpostilla, ne kerättiin yhteen ja iloksemme tuomariksi lupautui Art Director Sanna-Maria Pihl, joka myös useamman vuoden ajan on vastannut Loisto lehtemme tyylikkäästä asusta.

"Kuvailtaan" oli ennätyksellinen osanotto: yhteensä 19:ltä kuvaajalta 66 kuvaa, (maaliskuu 31 kuvaa, huhtikuu 35 kuvaa).

Koronan vuoksi monien seurojen on myös ajateltava toimintaansa uudella tavalla. Valokuvaseuran kohdalla etäyhteydet ja etätyöskentely käyvät helpommin kuin esim. urheiluseuroilla - ehkä shakkikerhoja lukuun ottamatta.

Ensiarvoisen tärkeää valokuvaharrastuksessa on palautteen ja mielipiteen saaminen omista teoksista. Tämä onnistuu tänä päivänä helposti digiyhteyksien avulla. Seuraava vaihe on varmaan kokeilla digitaalista kuvailtaa on line -  jonkun yleisimmän videoneuvottelu yhteyden kanssa. Tämä voi olla hieno kokeilu, sillä Loviisan kameraseuralla on jäseniä Kotkan Kouvolan ja Helsingin alueella. Etenkin talvikeleillä liikkuminen voi olla iso riski. Korona vie kohti uudenlaista seuratoimintaa, joka toivon mukaan jää elämään myös pandemian jälkeen.

Tuomarin kokonaiskatselmus kuvista: "Todella hyviä otoksia ja eri tekniikoiden hyödyntämistä. Valikoiduista nousi esiin nimenomaan tekniikka, ja kuvan sommittelu sekä värimaailman käyttö. Mahtavaa että näin monipuolisia kuvaajia löytyy! Kuvista olisi voinut valita useammankin mutta tässä mieleenpainuvimmat"

Tulokset

MAALISKUU

1. Valossa/Kari Veijalainen - Upea hetki kesästä. Upea värien käyttö ja syvyys. Kaunis sommittelu.

2. Jäljet Ikkunassa/Viivi Lassy - Tässä on tarinallista kerrontaa kerrakseen. Sormenjäljet ikkunat ei haittaa vaan kertoo arkisuudesta ja tarinaa. Valon käyttö on kaunis ja herkkä.

3. Majakan loisto/Jarkko Jyrkkämäki - Kaunis hiljainen hetki. Kuva täynnä aistikkuutta.

4. Punäpää/Arja Leppänen- Hyvä potretti ja hauska ilme saatu taltioitua. Pientä teknillistä tarkkuutta vailla.

5. Kohtaaminen/Esko Hiljanen - Hauska kuva! Rajausta olisi voinnut nostaa hieman ylemmäs.

6. Ilta/Kerstin Hafrén - Hyvä graafinen kokonaisuus. Harmillisesti neljäs henkilö jää piiloon. Melkein pystyn kuulemaan nuorten puheensorinan.

BONUSVALINTA: Ylioppilas/Jyri Järvelä -  Kiva sommittelu ja puunlehtien hyödyntäminen. Toimisiko paremmin väreillä? Hyvä kokonaisuus.

HUHTIKUU

1. Kuivumassa reunalla/Ella Taberman - Kuvassa pysäytti sen erilaisuus ja värit. Mielenkiintoinen kohde ja leikkaus. Taiteellinen otos.

2.  Ryhmätuki/Kerstin Hafrén- Henkeäsalpaava otos. Todellakin maailman reunalla. Tästä tekisin taulun.

3. Trapetsilla/Jarkko Jyrkkämäki - Sulautuva otos. Kauniit sävyt ja sommittelu.

4. Reunailmiö/Arja Leppänen- Mielenkiintoinen tekniikka. Katselen tätä mielelläni pidempääkin. Hieman lisää dramaattisuutta.

5. Taivutus/Viivi Lassy - Kaunis kuva ja upea otos. Olisi ollut täydellinen jos junaraide olisi tullut keskeltä alareunaa.

6. Kevään korvalla/Ari Haimi - Hieno tekniikka. Sävyjen tehostamisella tämän saisin vielä uudelle tasolle.

BONUSVALINTA:  Maailman reunalla/Ella Taberman - Hauska idea ja erilainen tilannekuva. Pisteet luovuudelle.

Tulevien kuvailtojen kohtaloa mietitään Korona tilanteen mukaan.

- Tarja Taberman -