Kuvailtojen satoa · Vuodet 2020 - 2021 · Elokuu 2021

Seuran elokuun kuva-aiheena ”Neste”

Loviisan Kameraseuran syyskausi käynnistyi elokuun viimeisenä torstaina. Todella pitkän etäkauden jälkeen seuran kuusi jäsentä kokoontui kuvailtaan kameraseuran monitoimitilaan. Osa jäsenistä otti osaa etänä ja he olivat lähettäneet kuvansa arvioitavaksi etukäteen. Korona on vaikuttanut myös kuvausharrastukseen ja etenkin kokoontumisiin. Kohti parempia aikoja ollaan kuitenkin menossa.

Syksyn ensimmäinen kuvausaihe ja -tehtävä oli ”neste”. Eräs aineen olomuoto siis oli kyseessä. Aine voi esiintyä kiinteänä, nestemäisenä ja kaasumaisena. Olomuodon muutoksissa massa pysyy samana mutta tilavuus muuttuu. Esimerkiksi jääpala, ympäristöään massayksikköä kohti kevyempänä, kelluu veden pinnalla jne.. Nesteitä on erilaisia ja niistä saa vaihtelevia kuvauksellisia tulkintoja.

Sarjoja oli kaksi, digikuvat ja ripustettavat. Tuomareina oli tällä kertaa seuran omat aktiivijäsenet Marko Pellikka ja Harri Rantanen.

Kun kuvat katsottiin läpi, ensimmäiseksi mielleyhtymäksi tuli, että olipa värikkäitä näkymiä. Neste oli saanut valonsäteet taittumaan ja kontrasti ympäröivään aineeseen oli voimakas. Osa kuvista oli mustavalkoisia, joten niukkuuden ja hallitun sävymaailman kautta oli saatu esiin kaikki olennainen.

Suuri osa kuvista esitti sitä meille tutuinta nestettä eli vettä. Kuvamassasta on kuitenkin erottauduttava joko teknisellä moitteettomuudellaan tai vielä parempi poikkeavalla ja herättelevällä aiheen käsittelyllä. Kahden tuomarin käyttämisellä saatiin poimittua esille monipuolisia aiheenkäsittelytapoja.

Ripustettavissa kuvissa hienosti vedostettu Antti Seppälän myllyn virtaa esittävä kuva vei voiton ja projisoitavissa kuvissa voittajakuva oli valtavirrasta poikkeava olut aiheinen Inkeri Kaparin otos. Toiseksi tuli kananmunaa kuvaava peilin päällä otettu otos. Loppuarvioissa paljastui että kuvan oli ottanut Tarja Taberman. Kuvien tekijät paljastuvat vasta loppukeskustelussa, missä arvioitiin kaikkien kuvien mahdollisuuksia selvitä valtakunnalliseen Suomen Kameraseurojen Liiton teemanäyttelyyn. Tuomari ja yleisö antoivat hyvää ja rakentavaa palautetta kuvaajille. Seuraavalla viikolla voi kuvia vielä parannella ja valikoida lisää ennen kuvakokoelman lähettämistä Raumalle ammattituomariston arvioitaviksi. Loviisalaiset jäävät jännittyneenä odottamaan mikä on kuvien taso valtakunnallisessa vertailussa.

Seuraava kuvailta on torstaina 30. 9. 2021. Kuvakatsauksen aiheena silloin on digikuvissa, ”Muotoja” ja mustavalkoisissa ripustettavissa kuvissa kisataan aiheesta ”Aamukaste”. Otolliset ajat etenkin aamukastekuvien ottamiseen ovat juuri edessä seuraavan kuukauden aikana.

Juhani Mäkinen

Ripustettavat kuvat