Kuvailtojen satoa · Vuosi 2018 - 2019 · Marraskuu 2019
style='display: none;'}>

MARRASKUUN KUVAILLASSA AIHEENA ERÄMAA

Loviisan Kameraseuran vuoden 2019 viimeinen kuvailta vietettiin erämaa aiheisia kuvia katsellen. Monelle Jack Londonin Erämaan kutsu kirja on ollut jo lapsuudesta  erätarinoiden aatelia. Sekarotuisen Buck koiran seikkailut Yokonin kullankaivajien vetokoirana on herättänyt kiinnostuksen eräkirjallisuuteen ja pohtimaan villin ja kesytetyn suhdetta.

Valokuvauksen saralla kansallispuistojen vaellusretket tuottavat jatkuvasti kaupunkiin kesytetyille ihmisille uusia luontoelämyksiä. Metsästysharrastus vie myös ihmisiä luonnon helmaan saalistamisen alkukantaiseen maailmaan. Tällä kertaa kuvasaaliissa oli toki myös ulkomailla otettuja erämaa tai jopa autiomaa kuvia. Useissa kuvissa erämaassa oli kohdattu upeita maisemia tai joitakin eläimiä, joista oli tehty kuvan pääkohde.

Kuvien tunnelmat välittivät suomalaisille tärkeää luontosuhdetta, joka ilmenee halukkuutena liikkua metsässä ja vesistöjen ääressä. Kuvien joukosta tuomarina ollut pyhtääläinen Suvi Heijari poimi kuusi häntä koskettanutta luonto-otosta ja laittoi ne paremmuusjärjestykseen sisällön ja teknisen osaamisen perusteella. Tuomari arvosti tunnelman luomista kuvien välityksellä.

Sarjoja.

Toisena aiheena oli kuvasarja. Kuvasarjassa on ollut vapaa aihe jo usean vuoden ajan. Sarjakuvilla voidaan kertoa jokin tarina tai yhdistää erilaisia kuvakomponentteja temaattisesti. Kuvasarja olivat takavuosina kuvalehtien vakio aiheita. Yksi kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa. Usealla kuvalla voi kertoa kokonaisen tarinanan.

Tuomarina toimivat porvoolainen Jyri Järvelä ja loviisalainen Helena Havu. Kameraseura sai lainata Arashin tatamia, joka tulikin täyteen suurta vaivannäköä aiheuttaneita usean kuvan sarjoja. Kahdestatoista kuvasarjasta kuusi pääsi lähempään tarkasteluun ja aihepohdintaan. Sarjakäsitettä oli näissä käsitelty hyvin eri lähtökohdista, oli ajallisesti peräkkäisiä sarjakuvia sekä meikkaus- ja vaate-esittelytapahtuman dokumentointia ja luonnon näkymiä hangelle jääneiden jälkien perusteella. Työelämää telakalla kuvannut reportaasisarja nousi tuomarien mielestä kärkeen.

Erämaa, projisoitavat kuvat:

1. Pensassavannilla Inkeri Kapari

2. Erämaan prinssi Jyri Järvinen

3. Pikkulampi Antti Seppälä

4. Arizonan autiomaa Marjut Korhonen

5. Nattaset Antti Seppälä

6. Erämaan linnut Ari Haimi

Kuvasarjat, vapaa aihe:

1. Dansk telakka 1, 2, 3, 4, 5 ja 6 Ari Haimi

2. Jälkiä lumessa 1, 2, 3, 4, ja 5 Antti Seppälä

3. Abisko kansallispuisto 1, 2, 3, 4 ja 5 Heikki Arola

4. Kauneuden lähteillä 1, 2, 3, 4 ja 5 Marjut Korhonen

5. Muotikuvaus 1, 2, 3, 4, 5, 6 ja 7 Anne Karkkonen

6. Jump 1, 2, 3, 4 ja 5 Anne Saarnio-Jokinen

Kameraseurojen liiton syyskokouksen antia

Loviisan Kameraseurasta on osallistuttu ahkerasti valtakunnallisen keskusjärjestön syys- ja kevätkokouksiin. Tänä vuonna Kouvolan kameraseuran järjestämä kokous oli sekä Kuusankosken taideruukissa että Kouvolassa hotelli Vaakunassa. Näyttelykuvaajia olivat Loviisan Kameraseurasta Tarja Taberman AFIAP, SKsLM; Antti Seppälä SKsLE, EFIAP/s; Viivi Lassy SKsLM; Anne Karkkonen; Ari Haimi SKsLE, EFIAP; Kerstin Hafrén SKsLM sekä Heikki Arola SKsLE, AFIAP kaikkiaan viidellätoista näyttelyhyväksynnällä.

Kokouksen yhteydessä avatussa teemanäyttelyssä palkittiin Loviisan kameraseuran kuvaajat Marjut Korhonen EFIAP/silver, NSMiF/bronze ja Antti Seppälä SKsLE, EFIAP/silver kansainvälisen valokuvaliiton EFIAP/gold arvonimillä. Marjut Korhonen sai lisäksi pohjoismaisen valokuvaliiton NSMiF/silver arvonimen. Näiden arvonimien saamiseksi vaaditaan runsaasti näyttelyhyväksyntöjä ja palkintoja kansainvälisissä jurytetyissä valokuvanäyttelyissä.

Seuraava kuvailta pidetään sunnuntaina 26.1.2020 klo 18.00 alkaen. Kuvaillan aihe on vapaa ja vuosi aloitetaan perinteisesti projisoitavilla kuvilla.

-  Ari Haimi -