Kuvailtojen satoa · Vuodet 2020 - 2021 · Tammikuu 2020

Loviisan Kameraseuran tammikuun kuvailta

Tammikuun kuvailta ja kevätkausi aloitettiin perinteisesti projisoitavien kuvien kuvakisalla. Kisan aihe oli vapaa.

Vapaa-aihe on haastava kuvien arvioinnin kannalta, koska on vaikea arvioida samassa korissa rakenneltuja kuvia, luontokuvia, katukuvia jne..

Kun taas jouduttiin turvautumaan yhteisarviointiin, niin kuvissa jää helposti vähälle huomiolle teknisen suorituksen taso, taiteellinen vaikutelma, jopa mielenkiintoinen sommittelu. Yhteisarviointi, nostaa tasaisen hyviä kuvia kärkeen mutta se poistaa tehokkaasti kuvista niitä ärsytystekijöitä, joilla jotkut kuvat nousisivat keskikastista. Kun yhteisarvioinnissa omia kuvia ei äänestetä, niin poissa olijoiden kuvat saavat tästä lisänosteen.

Kuitenkin kaikki karikot väistellen kärkeen nousi uuden jäsenen, Arja Leppäsen kuva, ”Auringonnousu”. Myös toisen uuden jäsenen Carl Irjalan, lähinnä katukuvausta edustavaa kuvaa ihmeteltiin. ”Kerrostalo” kuva Pyhtäältä sijoittui neljänneksi. Nämä valaistut iltakuvat ovat vaikeita, täytyy olla jalusta ja valaisimien valonsäteet saa näkyviin vain pienellä aukolla. Rakeisuus tulee näkyviin, jos herkkyyttä nostaa liikaa. Onneksi tässä jonkinlaisessa avajaistilaisuudessa henkilöt olivat melko lailla paikoillaan.

Projisoitavien kuvien ”Vapaa-aihe” tulokset

1. Arja Leppänen ”Auringonnousu”

2. Juha Merenheimo ”Oksalla”

3. Viivi Lassy ”Maastoratsastusta”

4. Carl Irjala ”Kerrostalo”

5. jaettu Anne Karkkonen ”Flower power”

5. jaettu Marjut Korhonen ”The red scarf”

Seuraava kuvailta pidetään sunnuntaina 23.2. klo 18.00 alkaen. Kuvaillan aiheena on projisoitavissa kuvissa ”Viaton” ja paperikuvissa ”Puro”.

- Heikki Arola -