Kuvailtojen satoa · Vuodet 2022 - 2023 · Elokuu 2023

Loviisan Kameraseuran elokuun lumoava kuvailta

Suomen Kameraseurojen liiton syksyn teemanäyttely pidetään lokakuussa Oulaisissa. Kameraseura  Oulaisten Valovoima oli valinnut teemanäyttelyn aiheeksi ”Lumo”, joka täten valikoitui myös Loviisan Kameraseuran elokuun kuvaillan aiheeksi. Teemanäyttelyn kutsussa aihetta ”lumo” kuvailtiin seuraavasti: ”mikä voisikaan ilmentää valokuvausta paremmin kuin tämä yksittäinen sana, jota kuvataan esimerkiksi mytologiassa taiaksi tai yliluonnolliseksi kyvyksi ja yleiskielessä johdannaiset lumous, viehätys, tenho, hurma. Kun vielä muistetaan sanan LUMO esperantonkielinen merkitys – valo –, niin aihe oli valmis. ”

Elokuun kuvaillan tuomarina toimi valokuvaaja Jukka Pinonummi.

”Lumo” -printit-  tulokset ja arviointi

1. ”Neulakala”/Antti Seppälä

Helppo valinta, massasta poikkeava, jota jäi tuijottamaan ja miettimään

2. ”Iso pärske”/Mikko Ojaniemi

Upea hetki, jossa kivasti valoa ja varjoa, valo osuu upeasti pärskeiden huippuun

3.  ”Fresh”/Ari Haimi

Valo osuu upeasti kohteeseen sekä kontrasti kukan ja ympäristön välillä hieno. Pienoisena miinuksena tarkennus tainnut           pikkaisen mennä ohi.

4.  ”Linnut”/Mikko Ojaniemi

Kaunis hetki, jossa illan pimeys tuotu hyvin esille. Valoa juuri oikeassa paikassa. Sommitelma aivan mahtava.

5.  ”Taianomaista”/Tarja Taberman

Lumoava hetki, jota ihmiset kautta maan ovat tulleet seuraamaan, hyvät sävyt.

6.  ”Unelma”/Tarja Taberman

Hyvä rajaus ja toimiva sävymaailma, heijastukset konepellissä luovat Jaguaarin menoon liikettä. Valon ja tummanpään hallinnasta iso plus.

”Lumo” -digikuvat

1. ”Merellä”/Ari Haimi

Kaunis hetki jossa hienosti jätetty valon suuntaan tyhjää tilaa, Lumo ja kohde erottuvat selvästi

2. ”Pannu”/Mikko Ojaniemi

Hienosti saatu pannu esiin ja teräväksi lämmön seasta. Kaunis hetki jossa upeat elementit

3. ”Joutsen & Kuu”/Mikko Ojaniemi

Kohde ja Lumo pomppaa hienosti esiin, ainoa miinus on turha tyhjä tila oikealla jossa ei ole mitään. Pysty rajaus?

4. ”Blyde River”/Antti Seppälä

Upea paikka ja kaunis valo. Ainoa miinus, että katse pomppii upeiden kallioiden ja putouksen välillä, kaipaisi ehkä lisää kontrastia ja sävyjä

5. ”Hiljainen malja elokuulle”/Tarja Taberman

Kaunis ilta aurinko ja maisema. Lumo on helppo löytää kuvasta. Miinuksena sommitelma jossa vastaranta lävistää kohteen pään ja käden ikävästi.

6.”Lumottu”/Jonna Räisänen

Mystinen Lumoakka, jokin tässä viehätti, kuvassa olevat vauhtiraidat olivat jotenkin hienot . Jäi positiivisesti häiritsemään mistä ne olivat tulleet kuvaan

Seuraava kuvailta pidetään 28.9, jolloin aiheena on ”Kotikatu” (MV printit) ja ”Kippis!” (digikuvat)

-          Tarja Taberman