Kuvailtojen satoa · Vuodet 2020 - 2021 · Syyskuu 2021

Syyskuun kuvaillassa "muotoja" ja "aamukastetta"

Syyskuun kuvakisan aiheina olivat projisoitavissa kuvissa ”Muotoja” ja ripustettavissa monokromaattisissa kuvissa ”Aamukaste”.

Projisoitavia kuvia oli tuotu arvioitavaksi 28 kappaletta. Meitä oli paikalla puoleentoista vuoteen ilahduttavan suuri joukko. Päätimme arvioida kuvat yhteisarviointina niin, että jokainen paikalla olija valitsi mielestään kolme parasta kuvaa ja antoi näille pisteitä 3, 2 tai 1.

Suurimman yhteenlasketun pistemäärän sai Ari Haimin kuva ”Vihreä murtuma”. Ari kertoi, että kuva-aiheen valmistelussa oli käytetty ruokaöljyä, lasilevyä ja vihreää esinettä. Vihreä esine olisi voinut olla lumpeen lehti ja lasilevy jäätä. Öljy muodosti illuusion jäässä olevista ilmakuplista.

Virkistävästi erilainen oli myös Jonna Räisäsen toiseksi sijoittunut ”Rautaa” kuva. Kuvasta voi vaikka etsiä sitä heikointa lenkkiä. Kameran kanssa liikuttaessa ei pidä jättää huomioitta mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Kolmanneksi sijoittui kauniisti sommiteltu ”Meren muotoilema”, Seija Niinimäen kuva Sahaniemen rannasta. Vaikka kohde on monta kertaa kuvattu, niin aina siihen on saatu uusi näkökulma, vuodenaikojen vaihtelu, erilainen valo jne.. Vielä on mainittava tästä aiheesta neljänneksi sijoittunut Marjut Korhosen ”Muodon vuoksi”, jossa täysin musta tausta ei häiritse ryhdikästä sommittelua.

Monokromaattisia ”Aamukaste” kuvia oli annettu arvioitavaksi 22 kpl. Kuvat arvioi Kenneth Granell, joka on seuran uusia jäseniä. Hän on perehtynyt luontokuvaukseen osallistumalla useisiin tapahtumiin eri puolilla maata ja hän osallistuu seuraavaksi lokakuussa alkavalle, vuoden mittaiselle koulutusjaksolle.

Ensimmäiselle sijalle Kenneth sijoitti Antti Seppälän kuvan ”Aamusumu”. Teoksen aamusumu pisaroi etualalla olevilla hämähäkin seiteillä. Seitteihin oikeasta kulmasta kajastava aamunkoi tuo kuvaan outoa mystisyyttä.

Toiseksi sijoittuneessa kuvassa Viivi Lassy on lähestynyt aihetta huumorin keinoin. ”Herätys” kuvan tyttö on saanut aamukasteen. Ari Haimin kolmanneksi sijoittunut kuva ”Seitti” olisi ollut tavanomainen, jos seitillä olisi helmeillyt vesipisaroita. Yöllä oli kuitenkin ollut pakkasta ja seitit olivat jäätyneet huurrerihmoiksi.

Tarja Tabermanin ”Aamukaste lehdellä” kuvan Kenneth valitsi tätä aihepiiriä käsittelevistä kuvista parhaaksi. Se sijoittui neljänneksi.

Hyvin samanlaista ohjeistusta voi käyttää valokuvauksessa kuin vesiväreillä maalatessa. Brasiliassa syntynyt, nyt Lissabonissa asuva akvarellitaiteilija Eudes Correia ohjeistaa: ”Viisikymmentä prosenttia maalaamisessa on tekniikkaa”, sanoo Correia – jotain, jonka hän uskoo kenen tahansa oppivan. Hän huomauttaa myös: ”Toinen puoli siitä, mitä maalaat ja miten maalaat – se on sinulla olevaa tunnetta.” facebook.com/eudescorreiawatercolor

Seuraava kuvailta pidetään torstaina lokakuun 28. päivänä klo 18 alkaen. Kuvakisan aiheena on projisoitavissa kuvissa ”Meren ranta” ja ripustettavissa kuvissa ”Järven ranta”. Molempiin aiheisiin voi tuoda arvioitavaksi kaksi kuvaa.

Johannes Hakamäki

Ripustettavat kuvat ”Muotoja”