Kuvailtojen satoa · Vuodet 2022 - 2023 · Syyskuu 2023

Loviisan Kameraseuran syyskuun 2023 kuvakisan tulokset

Kuvaraadin muodostivat Loviisan Kansalaisopiston piirrän ja maalaan päiväkurssilta opettaja Terhi Penttilä ja kurssilaisista Tuula Hiekkavirta, Miranda Leppänen, Gunilla Hällsten, Leena Nilsson sekä Ritva Koistinen-Armfelt.

Aiheena ”Kotikatu” mustavalkoiset paperikuvat, sijoittuneet 17 kuvasta

1. Sykkeessä, Jyri Järvelä. Dokumentaarinen kuva, joka on otettu arkisesta tilanteesta. Kuvan henkilöt ovat sijoittuneet onnistuneesti kuva-alalle. Liikelinjat rytmittävät sopivasti kuvaa. Koko harmaasävyasteikon hyväksikäyttö tukee kuvaa.

2. Kotikatu, Jyri Järvelä. Myös tässä kuvassa on harmaasävyskaala hyvin hallinnassa. Lintuperspektiivi tuo sommittelulinjat hyvin esille.

3. Kulkija, Mikko Ojaniemi. Laskevan auringon valo saa etualan kosteat kivet kimmeltämään. Aurinkotähden säteet miltei häivyttävät kuvan kulkijan. Häiritsevät säteet ovat toisaalta kuvan ansio.

4. Ilpon kotikatu, Ari Haimi. Illuusio, että hyvän kuvan eteen ei tarvitse ponnistella. Eero Venhola sanoi, että kikkailu kuvissa on luovuutta, näkökulman etsimistä. Tässä kalansilmäobjektiivin käyttö on perusteltua. Sillä on kehystetty kulkutie ja kotitalon paikka.

5. Päätöntä menoa, Jani Mäki. Joskus hyvä idea ei kanna kolmen parhaan joukkoon, kun muita kuvia tarkastelee lähemmin, mutta se jäi kuitenkin sijoittuneisiin kuviin.

6. Kohti valoa, Antti Seppälä. Pelkistetty kuva, joka on sommiteltu tasapainoisesti.

*********

Aiheena ”Kippis” projisoitavat digikuvat, sijoittuneet 19 kuvasta

1. Juhlan aikaa, Antti Seppälä. Kuvassa on kaikki kohdallaan, sommittelu, tunnelma, lämmin valo ja tyynen veden heijastus. Lisäksi helmeilevät lasit vain odottavat kahta kippistelijää, joiden ojentuvia käsiä emme näe vielä kuvassa.

2. Illan viimeinen, Mikko Ojaniemi. Raatia miellytti kuvan lämmin värimaailma ja pöydästä hortoileva haamu. Kuvaaja on saanut kuvaan ”Kippis”-tunnelman.

3. Olutta pubissa, Seija Niinimäki. Kuvassa miellytti sommittelu ja kuvattavan ilme. Taustasermin muoto kehystää kuvattavaa ja ohjaa katseen henkilön ilmeeseen.

4. Kippis, Jonna Räisänen. Kuvassa on silmää miellyttäviä linjoja. Suihkulähde taustalla varastaa ehkä vähän huomiota etualan juomista.

5. Jo liian monta. Arja Leppänen. Rohkeasti absraktivoitu valokuva, mikä on sen ansio. Sitä ei ehkä voi katsella läheltä kovin pitkään.

6. Isoon Janoon, Seija Niinimäki. Kuva näyttää onnistuneen yhteistyön kuvaajan ja kuvattavan välillä.

*********************

Seuraavan kuvaillan kuvakisan aiheena on paperikuvissa ”Perhealbumikuva” ja projisoitavissa digikuvissa ”Kilpailu”.