• fi
  • English summary
  • Kansainvälisyys
    • Menestystä
    • FIAP:n Clubs’ World Cup
    • Living the Photo Artistic Life - Issue #45
  • Kameraseurasta
    • Puheenjohtajan palsta
      • 2010 - 2014
  • Jäseneksi?
    • Jäsenmaksulomake
  • Kilpailut
    • Kymen Kamerat 2016
    • Kymen Kamerat 2011,2014
    • Itärannikko 2014
    • Nuorten kuvakisa 2011
    • Kalenterikuvakisa 2014
    • 15th Fiap World Cup 2020 results
  • Kuvagalleria/ Fotogalleri/Photos
    • Heikki Arola
    • Ari Haimi
    • Oscar Henriksson
    • Liisa Hopeavuori
    • Raimo Lindström
    • Juha Merenheimo
    • Seija Niinimäki
    • Jonna Räisänen
    • Esko Silvennoinen
    • Seija Silvennoinen
    • Antti Seppälä
    • Harri Rantanen
    • Tarja Taberman
    • Kari Veijalainen
  • Kuvailtojen aiheet 2022 -
    • Aiheet 2003-2018 kevät
  • Kuvailtojen satoa
    • Vuodet 2010 - 2013
      • Toukokuu 2010
      • Elokuu 2010
      • Syys-lokakuu 2010
      • Marraskuu 2010
      • Tammi-helmikuu 2011
      • Maaliskuu 2011
      • Huhtikuu 2011
      • Toukokuu 2011
      • Elokuu 2011
      • Syyskuu 2011
      • Lokakuu 2011
      • Marraskuu 2011
      • Tammikuu 2012
      • Helmikuu 2012
      • Maaliskuu 2012
      • Huhtikuu 2012
      • Toukokuu 2012
      • Elokuu 2012
      • Syyskuu 2012
      • Lokakuu 2012
      • Marraskuu 2012
      • Tammikuu 2013
      • Helmikuu 2013
      • Maaliskuu 2013
      • Huhtikuu 2013
      • Toukokuu 2013
      • Elokuu 2013
      • Syyskuu 2013
      • Lokakuun 2013
      • Marraskuu 2013
    • Vuodet 2014-2017
      • Tammikuu 2014
      • Helmikuu 2014
      • Maaliskuu 2014
      • Huhtikuu 2014
      • Toukokuu 2014
      • Elokuu 2014
      • Lokakuu 2014
      • Marraskuu 2014
      • Tammikuu 2015
      • Helmikuu 2015
      • Maaliskuu 2015
      • Huhtikuu 2015
      • Toukokuu 2015
      • Elokuu 2015
      • Syyskuu 2015
      • Lokakuu 2015
      • Marraskuu 2015
      • Tammikuu 2016
      • Helmikuu 2016
      • Maaliskuu 2016
      • Huhtikuu 2016
      • Toukokuu 2016
      • Elokuu 2016
      • Syyskuu 2016
      • Lokakuu 2016
      • Marraskuu 2016
      • Tammikuu 2017
      • Helmikuu 2017
      • Maaliskuu 2017
      • Huhtikuu 2017
      • Toukokuu 2017
      • Elokuu 2017
      • Syyskuu 2017
      • Lokakuu 2017
      • Marraskuu 2017
    • Vuosi 2018 - 2019
      • Helmikuu 2018
      • Tammikuu 2018
      • Maaliskuu 2018
      • Huhtikuu 2018
      • Toukokuu 2018
      • Elokuu 2018
      • Syyskuu 2018
      • Lokakuu 2018
      • Tammikuu 2019
      • Marraskuu 2018
      • Helmikuu 2019
      • Maaliskuu 2019
      • Huhtikuu 2019
      • Toukokuu 2019
      • Elokuu 2019
      • Syyskuu 2019
      • Lokakuu 2019
      • Marraskuu 2019
    • Vuodet 2020 -
      • Tammikuu 2020
      • Helmikuu 2020
      • Maalis-huhtikuu 2020
      • Toukokuu 2020
      • Elokuu 2020
      • Syyskuu 2020
      • Lokakuu 2020
      • Marraskuu 2020
      • Tammikuu 2021
      • Helmikuu 2021
      • Maaliskuu 2021
      • Huhtikuu 2021
      • Toukokuu 2021
      • Elokuu 2021
      • Syyskuu 2021
      • Lokakuu 2021
      • Marraskuu 2021
      • Tammikuun 2022
      • Helmikuu 2022
      • Maaliskuu 2022
      • Huhtikuu 2022
  • Linkit
  • Loisto-lehti
    • Loiston kuvagalleria
    • Lue Loisto-lehtiä
    • Mediakortti 2020
  • Meilivälähdys 2010
  • Näyttelytoimintaa
    • Almin talo 8.3.2015
    • Almin talo 17.2 - 8.3.2015
    • ST1 Safcafe 3.3.2017
    • ST1 1.2.2018
    • ST1 2014 Kamera -67
  • Opastusta ja vinkkejä
    • HDR tekniikka
  • Retkiä
  • Toimintakertomukset ja -suunnitelmat
  • Toimintatorstait
  • Uutisia ja tapahtumia
    • 40 v Näyttely
    • Matti Sulanto
    • Jerome Auzeray
    • Turku 2017
    • Christina projekti
    • Upea päätös vuodelle 2017
    • 2010 - 2013
    • Risto Vuorimies LoKan vieraana 25.11.2018
    • Vuosinäyttely menestystä 2019
  • Vuoden kuvaaja
  • Yhteystiedot
  • Kuvaillan kuvakokosuositukset

Huhtikuun kuvailta

Arkkitehdin oppilaina

Huhtikuun kuvaillassa 29.4, Loviisan kameraseuralaiset saivat oppaakseen alan asiantuntijan, kun tuomarin tehtäviä hoiteli arkkitehti Kai Andersson. Paperikuvien sarjassa aiheemme oli ”Arkkitehtuuria” ja useissa projisoitavissa kuvissakin liikuttiin rakennusten vaiheilla.

Projisoitavien sarjassa kilpailuteema herätti jo ennakkoon keskustelua. Osa seuran aktiivijäsenistä katsoi, että Loisto-lehden antamaan teemaan oli livahtanut painovirhe. He olivat kuvanneet erilaisia sisäänkäyntejä. Toisten kuvat taas kertoivat jostakin sisäänkäyntitapahtumasta. Illan aluksi päätettiin, että molemmat kuvatyypit kilpailevat tasavertaisina samassa sarjassa – aiheina siis ”Sisäänkäyntejä” ja ”Sisäänkäyntiä”.

Projisoitavista tuomari valitsi ykköseksi kuvan Kotkan merimuseo Vellamon sisäänkäynnistä.

  • 1. Kuvassa on hieno kontrasti taustan tumman yötaivaan ja valaistun rakennuksen välillä. Vastakohtaisuus pitkän seinämän valaistuksessa tekee siitä elävämmän: Sisäänkäynnistä vasemmalle jäävä osa on tasaisesti valoa saava, ovista oikealle etenevä taas spottivalojen täplittämä. Pääsisäänkäynti on lähes häivytetty seinämän valomereen. Kun tulija pääsee ovelle asti, hän on jo ikään kuin jättilaivan sisäpuolella. Graafinen kuva toistaa hyvin Vellamon hienoa rytmiikkaa. Seinien laatikkokuvioissa näkyy ihmisryhmiä. ”Hyöky” on lastattu paitsi rahtitavaralla, myös ahtaajilla ja muulla laivaliikenteen henkilöstöllä.

 

2. Toiseksi tulleessa kuvassa ollaan matkalla norjalaiseen kobolttikaivokseen. Andersson ihailee kuvan värimaailmaa.

  • Kuvan vaikuttavuutta lisää se, että matkalla oleva ryhmä on kuvattu takaapäin. Näin henkilöt jäävät anonyymeiksi. Joukon yhtenäisyys korostuu. Myös vaatetus on yhtäläinen. Värit korostuvat. Syvänvihreät kaavut ja oranssinpunaiset suojakypärät loistavat kirkkaina tummanharmaata kallioseinämää vasten.

 

  • 3. Arkkitehti työskentelee paljon sekä symmetrian että epäsymmetrian parissa. Kuvassa ranta-aitasta viehättää epäsymmetrinen oven ja muiden seinäpinnan rikkovien aukkojen sijoittelu. Kuvassa on myös vahva kontrasti varjoon jäävän ja valossa kylpevän osan välillä. Kiinnostava yksityiskohta on kuvan oikeassa yläreunassa, räystään päässä näkyvä haka, joka kertoo vanhasta itäuusmaalaisesta rakennustavasta.

 

  • 4. Kuva muurin aukosta, tilapäisenä kulkutienä linnoituksessa, on graafisen pelkistetty. Kuvan tärkein asia nousee valoa saavana hyvin esille tummalta pohjalta. Välimuurin aukko päästää katseen vapaasti kulkemaan korjaustyön alla olevaan bastionin osaan. Katsoja näkee, miten 1700-luvulla rakennettiin vahvoja, holvattuja huonetiloja, yhdistämällä luonnonkiviä ja tiiliä. Kuvassa on kohteen kovuudesta huolimatta lämpimiä värejä, tiilenpunaista, kalkinvaaleaa, ruskean ja harmaan sävyjä.

 

  • 5. Tikka-kuvassa viehättää erityisesti väriyhdistelmä. Linnun höyhenpuvun voimakkaat värit, valkea – puna – musta ja taustan vaalea keväänvihreä muodostavat vahvan kontrastin. Sitä voimistavat vielä erot kohteiden tarkkuuksissa. Etualan tikka ja kolopuu ovat kuvan tosi terävä pääasia, jota nostaa hienosti esiin myös taustan epätarkkuus.

 

  • 6. Merikeskus Vellamon sisäänkäyntiä kuvaa onnistuneesti myös ulospäin otettu kuva. Siinä värikenttiä leimaa vahva kontrastisuus. Lasiseinämä oikealla hehkuu ilta-auringon tulta, samoin taustan rakennusten ikkunat. Toisaalla näkymää hallitsee sini-vihreä – sävyisten lasipaalien tyyni meri sekä ylhäällä avautuva läpinäkyvä ikkuna. Kuvan hieno syvyysvaikutelma rakentuu etualan ”merenrantakivikosta”, kuvan keskivaiheilla kohdetta lähestyvästä henkilöhahmosta ja kauimpana aukion takana olevasta talorivistä. ”Hyöky” on erittäin onnistunut julkinen rakennus, sekä kokonaisuutena, että yksityiskohdiltaan. Kuvassa on hienosti tavoitettu nämä puolet, samoin sen onnistunut sijainti Kotkan satamassa.

 

Paperikuvakisan osanottajat ihastelivat kilpailun tasoa. Tuomarikin joutui tekemään vaikeita valintoja löytääkseen kuusi parasta noin 30:n kilpailutyön joukosta. Hän oli jopa itse ollut mukana suunnittelemassa joitakin kuvien rakennuksista. Arkkitehdin työssä lähtökohtana on rakennus käyttötarkoituksineen, sekä ulko- että sisäpuoli, mutta myös sen sijainti maisemassa, Andersson tiivistää.

 

  • 1. Voittajakuvassa ”Kattoikkuna”, hyvä suunnittelu on tuottanut graafisen selkeän yksityiskohdan Lissabonin vuoden 1989 maailmannäyttelytiloihin. Mustavalkoisessa kuvassa on saatu hienosti esille sekä kohteen muoto että valöörit, harmaan eri sävyin.

 

  • 2. Hienoa graafisuutta ja rytmiikkaa edustaa myös mustavalkoinen kuva Vilnalaisen ostoskeskuksen rullaportaikosta. Kuvapinnalla hallitusti risteilevät liikkuvat portaat antavat mielikuvan tapahtumisen paljoudesta.

 

  • 3. Kuva Oslon uudesta oopperatalosta on hyvin hallittu iso kokonaisuus. Rakennus edustaa modernia arkkitehtuuria parhaimmillaan. Kuvakin on upea. Komea lasiseinä vasemmalla kuvastaa meren ja taivaan värejä. Rakennuksen hienosta sijainnista kertoo iltaruskoa heijastava vuono ja sen vastapäisellä rannalla loistavat asuinalueen monet pienet valot.

 

  • 4. Holvattu edustaa vanhempaa, pehmeämpää arkkitehtuuria. Kuvaaja on saanut onnistuneesti vangittua vanhan rhodoslaisen rakennuksen tunnelman paperille. Ajan patinoimat seinät ja holvikaaret tuntuvat voivan herättää eloon menneiden vuosisatojen tapahtumia.

 

  • 5. ”Flat Iron”, ylhäältäpäin silitysraudan pohjan muotoinen rakennus, on yksi New Yorkin 1800-luvun lopun ensimmäisistä pilvenpiirtäjistä. Kuvakulma tuo hyvin esiin kahden kadun terävästä kulmauksesta nousevan rakennuksen muodon. Mustavalkoinen, pelkistetty kuva korostaa harmain sävyin rakennuksen ikää ja historiallisuutta.

 

  • 6. Pohjois-Norjassa kuvattu kirkko on valokuvateknisesti onnistunut otos. Kuvasta aistii sään tilanteeseen tuoman dramatiikan. Taivaalla vyöryvät tummat pilvet ovat väistymässä antaen tilaa valolle, joka tässä kauniisti ympäröi vaatimatonta pyhäkköä. Vaaleaksi maalattu, puinen kirkkorakennus edustaa noilla seuduin tavanomaista kirkkorakennusarkkitehtuuria.

 

Saimme hienojen otosten välityksellä tehdä antoisan kulttuurimatkan arkkitehtonisten aarteiden maailmaan – ja vieläpä erittäin asiantuntevan oppaan välityksellä. Siitä kiitos! 

 

Tulokset:

 

 Projisoitavat kuvat, aiheena ”Sisäänkäyntejä” tai ”Sisäänkäyntiä”

1.Vellamon pääsisäänkäynti /Liisa Hopeavuori
2. Kaivokseen /Jonna Räisänen
3. Porvoon ranta-aitta /Robin Fröberg
4. Muurin aukko /Liisa Hopeavuori
5. Tikankolo /Antti Seppälä
6. Sisäänkäynti /Kerstin Hafren

 Paperikuvat, aiheena ”Arkkitehtuuria”

1. Kattoikkuna /Jukka Myller (kuva puuttuu)
2. Keskus /Jarkko Jyrkkämäki
3. Oslon oopperatalo /Ari Haimi
4. Holvattu /Venla Myller
5. Flat Iron /Jonna Räisänen
6. Kirkko /Kerstin Hafren 

Voit katsoa kuvia isompana klikkaamalla niitä.

Loviisan kameraseuran huhtikuun kuvailta/Loviisan Sanomat

huhtikuunkuvailta3.pdf

1. Vellamon pääsisäänkäynti (proj.) Liisa Hopeavuori
2. Kaivokseen (proj.) Jonna Räisänen
3. Porvoon ranta-aitta (proj.) Robin Fröberg
4. Muurinaukko (proj.) Liisa Hopeavuori
5.Tikankolo (proj.) Antti Seppälä
6. Sisäänkäynti (proj.) Kerstin Hafren
2. Keskus Jarkko (pap.) Jyrkkämäki
3. Oslon oopperatalo (pap.) Ari Haimi
4. Holvattu (pap.) Venla Myller
5. Flatiron (pap.) Jonna Räisänen
6. Kirkko (pap.) Kerstin Hafren
Loviisan Kameraseura | Ylläpito | Kotisivuton.fi