Kuvailtojen satoa · Vuodet 2010-2013 · Huhtikuu 2012

Huhtikuun kuvailta

Arkkitehdin oppilaina

Huhtikuun kuvaillassa 29.4, Loviisan kameraseuralaiset saivat oppaakseen alan asiantuntijan, kun tuomarin tehtäviä hoiteli arkkitehti Kai Andersson. Paperikuvien sarjassa aiheemme oli ”Arkkitehtuuria” ja useissa projisoitavissa kuvissakin liikuttiin rakennusten vaiheilla.

Projisoitavien sarjassa kilpailuteema herätti jo ennakkoon keskustelua. Osa seuran aktiivijäsenistä katsoi, että Loisto-lehden antamaan teemaan oli livahtanut painovirhe. He olivat kuvanneet erilaisia sisäänkäyntejä. Toisten kuvat taas kertoivat jostakin sisäänkäyntitapahtumasta. Illan aluksi päätettiin, että molemmat kuvatyypit kilpailevat tasavertaisina samassa sarjassa – aiheina siis ”Sisäänkäyntejä” ja ”Sisäänkäyntiä”.

Projisoitavista tuomari valitsi ykköseksi kuvan Kotkan merimuseo Vellamon sisäänkäynnistä.

2. Toiseksi tulleessa kuvassa ollaan matkalla norjalaiseen kobolttikaivokseen. Andersson ihailee kuvan värimaailmaa.

Paperikuvakisan osanottajat ihastelivat kilpailun tasoa. Tuomarikin joutui tekemään vaikeita valintoja löytääkseen kuusi parasta noin 30:n kilpailutyön joukosta. Hän oli jopa itse ollut mukana suunnittelemassa joitakin kuvien rakennuksista. Arkkitehdin työssä lähtökohtana on rakennus käyttötarkoituksineen, sekä ulko- että sisäpuoli, mutta myös sen sijainti maisemassa, Andersson tiivistää.

Saimme hienojen otosten välityksellä tehdä antoisan kulttuurimatkan arkkitehtonisten aarteiden maailmaan – ja vieläpä erittäin asiantuntevan oppaan välityksellä. Siitä kiitos!

Tulokset:

Projisoitavat kuvat, aiheena ”Sisäänkäyntejä” tai ”Sisäänkäyntiä”

1.Vellamon pääsisäänkäynti /Liisa Hopeavuori
2. Kaivokseen /Jonna Räisänen
3. Porvoon ranta-aitta /Robin Fröberg
4. Muurin aukko /Liisa Hopeavuori
5. Tikankolo /Antti Seppälä
6. Sisäänkäynti /Kerstin Hafren

Paperikuvat, aiheena ”Arkkitehtuuria”

1. Kattoikkuna /Jukka Myller (kuva puuttuu)
2. Keskus /Jarkko Jyrkkämäki
3. Oslon oopperatalo /Ari Haimi