Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Syyskuu 2017

Epäonni ja oranssi Loviisan Kameraseuran syyskuun teemana

Syyskuun kuvausteemoiksi Loviisan Kameraseura oli valinnut kaksi teemaa, jotka ovat myös omalla tavallaan syksyisiä. Syksyn voi kokea synkkänä ja onnettomana vuodenaikana, mutta toisaalta se voi olla vuoden kirkkain, kuulain ja värikkäin hetki.

Epäonnen, joka on abstrakti käsite tai ihmisen epämiellyttävä tunnetila, vangitseminen valokuvaan koettiin mielenkiintoiseksi aiheeksi. Kuvissa näytettiin epäonnesta johtuvia seurauksia ja reaktioita. Toisen epäonni voi herättää kanssaihmisissä hyvinkin vastakkaisia reaktioita. Lohduttaminen, auttaminen, pelastaminen ovat inhimillisiä tuntemuksia, joilla voidaan parantaa epäonnen kohteen mielentilaa. Toisaalta epäonnen kokeminen voi herättää myös vahingoniloa. Inhimillistä tämäkin puoli tunneskaalassa.

Keskustelua syntyi myös siitä voiko ihminen itse vaikuttaa epäonnen kohtaamiseen. Tämä on kulttuurisidonnaista. Kohtaloon uskominen  ja toisaalta tiukat riskianalyysit ja epäonnen torjuminen matemaattisesti ja tieteellisesti eivät aina kohtaa ihmismielessä. Epäonnea uskotaan jopa ohjattavan korkeammista voimista. Epäonni on rangaistus.

Illan vierailevana tuomarina toimi Jaana Vanne Loviisan Taideyhdistyksestä. Arvioitavat kuvat olivat mustavalkoisia vedoksia. Tuomari piti useita kuvia dramaattisina ja korosti sitä että ikävistä asioistakin voi löytää kauneutta ja harmoniaa. Tunnereaktioiden herättäminen katsojassa ei aina ole helppoa. Illan parhaissa kuvissa oli juuri näitä ominaisuuksia. Voittajakuvaksi valikoitui hieman ironisella huumorilla höystetty Viivi Lassyn ”Kenkäkriisi”. Epäonnellekin voi jälkikäteen nauraa, kun kaikki menee lopulta hyvin. Toiseksi sijoittunut Antti Seppälän verkkoon tarttununutta lintua esittänyt kuva oli myös mieleenpainuva ja sääliviä tunteita herättävä.

Oranssia

Oranssia eli punakeltaista väriä esiintyy luonnossa runsaasti. Auringonlaskut ja syksyn ruska olivat totta kai kuvissa esillä. Oranssilla on luonnossa myös varoitus ja houkuttelu merkitys. Hyönteisiä houkuttelevista luonnon kasveista tai jalostetuista kukista löytyy usein oransseja sävyjä. Maan alla kasvavissa juureksissa tai tervalepässä on nähtävissä häivähdys oranssia. Oranssin perhosen väritys on suojannut sitä evoluution aikana saalistajilta.

Ihmisen näkö erottaa oranssin ympäristöstään helposti, joten sillä on tullut varoittava tai huomiota herättävä merkitys myös ihmisille. Työvaatteet, merimerkit tai muu huomioimista kaipaava esine merkitään usein oranssilla.

Illan voittajakuvaksi valikoitui kuitenkin lähes abstrakti tutkielma. Kerstin Hafrénin kuva avantouimapaikalla olleesta oranssista verkosta alkoi katsojien silmissä elää omaa elämäänsä. Pitääkö valokuvalla olla aina kiinnekohta todellisuuteen, pitääkö katsojan tietää mitä kuva esittää, mitä on kuvattu?

Kuvasta ja näkemästään voi myös nauttia vain esteettisenä kokemuksena.

Tulokset:

Epäonni (MV-paperikuvat, 17 kpl)

1.            "Kenkäkriisi", Viivi Lassy

2.            "Kiikissä", Antti Seppälä

3.            "Tuplaepäonni", Seija Niinimäki

4.            "Epäonninen Saab", Tarja Taberman

5.            "Yhdentoistavuoden epäonni", Antti Seppälä

6.            "Auttamaan!", Ari Haimi

Oranssi (digikuvat, 21 kpl)

1.            "Huomio", Kerstin Hafrén

2.            "PoikkI", Merja Väätäinen

3.            "Mannerheiminkadulla", Ari Haimi

4.            "Kohtaaminen", Tarja Taberman

5.            "Amiraali", Antti Seppälä

6.            "Tulenliekit", Seija Niinimäki

Seuraava kuvailta on 29.10. 2017. Aiheena projisoitavissa kuvissa "taivaan lintuja" ja paperikuvissa "synkistelyä".  Syksyn pohdiskelu valokuvailmaisuna jatkuu.

Ari Haimi