Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Toukokuu 2017

Kameraseuran toukokuun kuvaillassa pääosissa aamu ja poikue

Toukokuun kuvaillan aiheiksi oli valittu ”aamu” sekä ”poikue”. Aamu on vuorokaudenaika yön ja päivän välissä. Yleensä aamun katsotaan alkavan auringon noustessa, mutta laajimmin aamuna voidaan pitää aikaa keskiyön ja keskipäivän välillä. Maissa, joissa kello on 12-tuntinen, näitä tunteja merkitään ante meridiem (A.M.). Aamulla voidaan viitata myös alkuun tai syntymään. Silloin siihen liittyy usein toivo, kuten sanotaan fraasissa ”uusi aamu tuo uuden toivon”. R.H. Horne on todennut, että ”Aina on aamu jossakin päin maailmaa”.

Eniten aihetta oli käsitelty maisemakuvien kautta.  Aamuisissa maisemakuvissa sumu oli yleisesti pääosassa kuvaamassa aikaista aamuhetkeä.  Toisissa kuvissa puun kuvajaiset heijastuivat aamutyyneen veteen tai hiljaiset kadut näyttäytyivät ilman kulkijaa. Kaikista kuvista ei tosin pystynyt sanomaan, että oliko kuva oikeasti otettu aamulla vai illalla. Niistä kuitenkin kävi hyvin ilmi, että aamuja on monenlaisia ja tätä aihetta olikin käsitelty monesta näkökulmasta, huumoria unohtamatta. Oli kuvattu kamala krapula aamu tai teinin ei niin aurinkoinen aamuhetki murokupin ääressä.  Kaikki eivät ole aamuihmisiä. Tämän sarjan tuomarointiin osallistuivat kaikki kuvaillassa mukana olleet.

Toukokuiseen kuvailtaan sopi hyvin myös toinen kuvausaihe: poikue.  Toiset puhuvat poikueesta, joillekin tutumpi sana on pesue, katras tai pentue. Jos aamu aiheessa viitattiin alkuun tai syntymään, niin poikue aihehan on juuri sitä: alku tai syntymä. Tässä sarjassa tuomarina oli Ariana Entson.

Poikue sanasta tulee yleisimmin mieleen lintuemo ja sen poikaset. Näin oli myös kuvaillan kuvissa.  Poikkeuksena oli kuitenkin muutama lintukuva ”massasta” erottuva otos. Poikueita oli kuvattu Suomessa, mutta myös kaukomailla. Poikue voi siis olla muutakin kuin joutsen tai sorsaäidin perässä uiskentelevat suloisen pörröiset untuvikot.  Kukapa ei voisi vastustaa suloista kissakatrasta, koiranpentujen ryhmäkuvaa tai perhekuvaa, jossa perhe vaeltaa yhdessä käsi kädessä? Harvinaisempia poikuekuvia oli otettu mm. pingviineistä, leijonista ja korppikotkista.

Poikue (18 kuvaa), paperikuvat

1. ”Joutsen pariskunta”, Antti Seppälä

2. ”Koiramainen poikue”, Tarja Taberman

3. ”Korppikotkia”, Inkeri Kapari

4. ”Kolmen emon pennut”, Inkeri Kapari

5. ”Hanhenmarssia”, Seija Niinimäki

6. ”Kissanpojat”, Viivi Lassy

Aamu (20 kuvaa), projisoitavat

1. ”Uutiset”, Inkeri Kapari

2.  jaettu ”Aamun ensikulkijat”, Ari Haimi

2. jaettu ”Kamala aamu”, Antti Seppälä

4. ”Aina ei ole aamu aurinkoinen”, Tarja Taberman

5. ”Aamu Kaamasessa”, Heikki Arola

6.  jaettu ”Aamun saalis”, Jonna Räisänen

6. jaettu ”Näkymä hytin ikkunasta”, Ari Haimi

6. jaettu ”Pakkasaamu” Juha Merenheimo

Seuraava kuvailta on elokuussa.Syksyn 2017 ja kevään 2018 kuvailtojen aiheet löydät Loviisan Kameraseuran nettisivuilta.

Tarja Taberman

Suomen juhlavuoden innoittamina päätetään kevätkausi Kaarlo Kramsun Pohjalaisen osakunnan kirjoituskilpailussa 140 vuotta sitten 175 markan rahapalkinnolla palkitun Ilkka-runon tunnetuimpiin säkeisiin.

Ken vaivojansa vaikertaa, / On vaivojensa vanki. / Ei oikeutta maassa saa, / Ken itse sit' ei hanki.