• fi
  • Kameraseurasta
    • Puheenjohtajan palsta
      • 2010 - 2014
  • English summary
  • Kansainvälisyys
    • Menestystä
    • FIAP:n Clubs’ World Cup
    • Living the Photo Artistic Life - Issue #45
  • Jäseneksi?
    • Jäsenmaksulomake
  • Kilpailut
    • Kymen Kamerat 2016
    • Kymen Kamerat 2011,2014
    • Itärannikko 2014
    • Nuorten kuvakisa 2011
    • Kalenterikuvakisa 2014
    • 15th Fiap World Cup 2020 results
  • Kuvagalleria/ Fotogalleri/Photos
    • Heikki Arola
    • Ari Haimi
    • Oscar Henriksson
    • Liisa Hopeavuori
    • Raimo Lindström
    • Juha Merenheimo
    • Seija Niinimäki
    • Jonna Räisänen
    • Esko Silvennoinen
    • Seija Silvennoinen
    • Antti Seppälä
    • Harri Rantanen
    • Tarja Taberman
    • Kari Veijalainen
  • Kuvailtojen aiheet 2022 -
    • Aiheet 2003-2018 kevät
  • Kuvailtojen satoa
    • Vuodet 2010 - 2013
      • Toukokuu 2010
      • Elokuu 2010
      • Syys-lokakuu 2010
      • Marraskuu 2010
      • Tammi-helmikuu 2011
      • Maaliskuu 2011
      • Huhtikuu 2011
      • Toukokuu 2011
      • Elokuu 2011
      • Syyskuu 2011
      • Lokakuu 2011
      • Marraskuu 2011
      • Tammikuu 2012
      • Helmikuu 2012
      • Maaliskuu 2012
      • Huhtikuu 2012
      • Toukokuu 2012
      • Elokuu 2012
      • Syyskuu 2012
      • Lokakuu 2012
      • Marraskuu 2012
      • Tammikuu 2013
      • Helmikuu 2013
      • Maaliskuu 2013
      • Huhtikuu 2013
      • Toukokuu 2013
      • Elokuu 2013
      • Syyskuu 2013
      • Lokakuun 2013
      • Marraskuu 2013
    • Vuodet 2014-2017
      • Tammikuu 2014
      • Helmikuu 2014
      • Maaliskuu 2014
      • Huhtikuu 2014
      • Toukokuu 2014
      • Elokuu 2014
      • Lokakuu 2014
      • Marraskuu 2014
      • Tammikuu 2015
      • Helmikuu 2015
      • Maaliskuu 2015
      • Huhtikuu 2015
      • Toukokuu 2015
      • Elokuu 2015
      • Syyskuu 2015
      • Lokakuu 2015
      • Marraskuu 2015
      • Tammikuu 2016
      • Helmikuu 2016
      • Maaliskuu 2016
      • Huhtikuu 2016
      • Toukokuu 2016
      • Elokuu 2016
      • Syyskuu 2016
      • Lokakuu 2016
      • Marraskuu 2016
      • Tammikuu 2017
      • Helmikuu 2017
      • Maaliskuu 2017
      • Huhtikuu 2017
      • Toukokuu 2017
      • Elokuu 2017
      • Syyskuu 2017
      • Lokakuu 2017
      • Marraskuu 2017
    • Vuosi 2018 - 2019
      • Helmikuu 2018
      • Tammikuu 2018
      • Maaliskuu 2018
      • Huhtikuu 2018
      • Toukokuu 2018
      • Elokuu 2018
      • Syyskuu 2018
      • Lokakuu 2018
      • Tammikuu 2019
      • Marraskuu 2018
      • Helmikuu 2019
      • Maaliskuu 2019
      • Huhtikuu 2019
      • Toukokuu 2019
      • Elokuu 2019
      • Syyskuu 2019
      • Lokakuu 2019
      • Marraskuu 2019
    • Vuodet 2020 -
      • Tammikuu 2020
      • Helmikuu 2020
      • Maalis-huhtikuu 2020
      • Toukokuu 2020
      • Elokuu 2020
      • Syyskuu 2020
      • Lokakuu 2020
      • Marraskuu 2020
      • Tammikuu 2021
      • Helmikuu 2021
      • Maaliskuu 2021
      • Huhtikuu 2021
      • Toukokuu 2021
      • Elokuu 2021
      • Syyskuu 2021
      • Lokakuu 2021
      • Marraskuu 2021
      • Tammikuun 2022
      • Helmikuu 2022
      • Maaliskuu 2022
      • Huhtikuu 2022
      • Toukokuu 2022
  • Kuvaillan kuvakokosuositukset
  • Linkit
  • Loisto-lehti
    • Loiston kuvagalleria
    • Lue Loisto-lehtiä
    • Mediakortti 2020
  • Meilivälähdys 2010
  • Näyttelytoimintaa
    • Almin talo 8.3.2015
    • Almin talo 17.2 - 8.3.2015
    • ST1 Safcafe 3.3.2017
    • ST1 1.2.2018
    • ST1 2014 Kamera -67
  • Opastusta ja vinkkejä
    • HDR tekniikka
  • Retkiä
  • Toimintakertomukset ja -suunnitelmat
  • Toimintatorstait
  • Uutisia ja tapahtumia
    • 40 v Näyttely
    • Matti Sulanto
    • Jerome Auzeray
    • Turku 2017
    • Christina projekti
    • Upea päätös vuodelle 2017
    • 2010 - 2013
    • Risto Vuorimies LoKan vieraana 25.11.2018
    • Vuosinäyttely menestystä 2019
  • Vuoden kuvaaja
  • Yhteystiedot

Huhtikuun kuvaillan kattaus: Kuvallista rappiota pirteyden kera

 

Loviisan kameraseuran huhtikuun teemaksi oli valikoitunut paperikuvien osalta rappioromantiikka ja projisoitavien kuvien kohdalla tarkasteltiin käsitettä pirteä.

Joissakin kuvailloissa keskustelut ja kuvapalaute kääntyvät päälaelleen. Keskusteluita ja mietteitä höystetään kuvilla. Tässä kuvaillassa kävi nimenomaan näin. Tekniset suoritusarvot saivat väistyä tunteiden ja assosiaatioiden tieltä.

Rappioromantiikkaa voi pitää hyvin ristiriitaisena aiheena. Siihen sisältyy syviä tunteita ja toisaalta katsojan arvopohjaa saatetaan haastaa esille pannuilla kuvilla. Rappiotilan romantisointi tuntuu jopa loukkaavalta, jos rappion seurauksia aletaan romantisoida. Aiheen kanssa liikuttiin herkillä alueilla. Kuvilla on vaikutusvaltaa.

Tuomaria hämmensi se, että hyvin harvassa rappioromantiikka kuvassa näkyi ihmisiä. Enemmän kuvat keskittyivät ihmisen rappeuttavaan kädenjälkeen.

Voittajakuvasta tuomari löysi positiivisia elementtejä ja toivoa jopa nostalgiaa. Toiseksi sijoittunut kuva herätti kaikissa suuria tunteita. Tässä sarjassa tuomarina toiminut Ari Haimi haastoi katsojia sanomalla, että menestyvien kuvien ei pidäkään aina olla myönteisiä. Se, että kuva ei jätä välinpitämättömäksi, vaan käynnistää katsojassa ajatusprosessin riittää nostamaan kuvan parhaiden joukkoon. Illan kiistellyin kuva esitti palaa ikonisesta Berliinin muurista. Aikanaan se tuskin oli kovin romanttinen kokemus kenellekään. Mutta aika kultaa muistot ja ehkä aika myös armahtaa.

Pirteyttä

Projisoitavia kuvia lupautui arvioimaan kuvakonkari Heikki Arola. Aihe pirteä on myös selkeä tunne- ja kokemuspohjainen aihe. Insinööritaustallaan Heikki olisi mielellään helposti muodostanut paremmuus kriteerin SI-järjestelmän pohjalta. Mutta kuvia ei voi arvioida massan, pituuden tai muiden suureiden avulla. Kokemus ja tunne olivat valttia Heikillä kuvia arvioitaessa. Kaikki kolme kärkikuvaa tässä sarjassa esittelivät ihmisen suhdetta piristymiseen tai kokemusperäistä pirteyttä.

Ensimmäiseksi sijoittunut ”Antti Puuhaara” oli toteutettu satukirjamaisin tehostein ja lapsihahmon iloinen ilme toi Antti Puuhaaraan optimistisen selviytyjä luonteen hienosti esille. Aina kaikki kääntyy kuitenkin paremmin päin ja asiat selviävät.

Kakkoskuva antoi piristysvihjeen värienkäytöstä. Kuva oli toteutustavaltaan jotakin aivan muuta kuin muut kuvat. Kolmanneksi sijoittuneessa Aasiassa otetussa kuvassa toistui saman piristävä pinkki värin käyttö kuin kakkoskuvassa. Maailman värisymboliikka alkaa varmaan yhdentyä matkustamisen ja mediateknologian kehittyessä.

Paperikuvat, aihe: Rappioromantiikkaa

1.       Heikki Arola ”Takapihan tunkeilija”

2.       Tarja Taberman ”Kuuluisa suudelma”

3.       Juha Merenheimo ” Traktorin talvi”

4.       Antti Seppälä  ”Autiotalo”

5.       Viivi Haimi ”Ovi elämään”

6.       Jonna Räisänen ”Tuettu”

Projisoitavat, aihe: Pirteä

1.       Viivi Haimi ”Antti Puuhaara”

2.       Jonna Räisänen ”Pinkkiä”

3.       Inkeri Kapari ”Tyttöset”

4.       Kerstin Hafrén ”Yläpuolella”

5.       Tarja Taberman ”Pirteä keski-ikäinen”

6.       Juha Merenheimo ”Vikkelä”

Seuraava kuvailta pidetään sunnuntaina 31.5. klo 18.00 alkaen. Kuvaillan aiheena on paperikuvissa ”Minun kaupunkini”.

Voit katsoa kuvia isompana klikkaamalla niitä.

1 Takapihan tunkeilija Heikki Arola paperikuvat
2 Kuuluisa suudelma Tarja Taberman paperikuvat
3 Traktorin talvi Juha Merenheimo paperikuvat
4 Autiotalo Antti Seppälä paperikuvat
5 Ovi elämään Viivi Haimi paperikuvat
6 Tuettu Jonna Räisänen paperikuvat
1 Antti Puuhaara Viivi Haimi projisoitavat kuvat
2 Pinkkiä Jonna Räisänen projisoitavat kuvat
3 Tyttöset Inkeri Kapari projisoitavat kuvat
4 Yläpuolella Kerstin Hafrén projisoitavat kuvat
5 Pirteä keski-ikäinen Tarja Taberman projisoitavat kuvat
6 Vikkelä Juha Merenheimo projisoitavat kuvat
Loviisan Kameraseura | Ylläpito | Kotisivuton.fi