Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Maaliskuu 2016

Maaliskuu 2016

Loviisan Kameraseuran kuvaillassa Loviisan tori ja pelastusta

Loviisan tori - ei liene loviisalaisempaa kuvausaihetta voi olla? Loviisan tori kaupungin keskustassa on toiminut markkinapaikkana jo yli 260 vuotta.  Torin mukulakivet ovat historian saatossa olleet monen tapahtuman todistajina. Nykyään torille tullaan tekemään ostoksia, tapaamaan tuttavia tai nauttimaan kahvia torikahvilassa. Markkinahumun tori saa ylleen mm. Loviisan Wanhojen talojen aikaan, kun myyjät ympäri Suomea tuovat tarjolle antiikkia ja muuta wanhaa tavaraa. Voisi luulla, että pienen kaupungin torilla ei paljon kuuluisuuksia nähdä, mutta mm. 4 vuoden syklillä maamme poliitikotkin sen löytävät… Kaikkien tapahtumien vastapainoksi tori elää myös hiljaista kautta. Aamuyön tunteina joku yksinäinen kulkija taivaltaa sen poikki kotia kohti, saattaapa aamun aikainen torimyyjä ihmetellä, missä kaikki asiakkaat ovat. Koska aihe piti esittää mustavalkoisena, toi se oman haasteensa kuvaustehtävään Mustavalkoisessa kuvassa eri yksityiskohdat tulevat eri tavalla esiin, kun värit eivät ns. "sotke" kuvaa. Tuomarina toiminut Jyri Järvelä totesikin, että mustavalkoisissa kuvissa tulee olla kontrasteja, jotka nostavat kuvasta esiin nämä erilaiset sävyt ja yksityiskohdat. Sanailipa eräs kuvaillan osallistuja Loviisan torin olevan kuvaus aiheena kaikkein vaikeimmista aiheista, mitä voi keksiä.

Toinen aihe "pelastus" kirvoitti mielenkiintoisen keskustelun osallistujien keskuudessa. Tuomarina toimineen Merja Hämäläisen mielestä oli paljon hyviä kuvia, mutta joissakin kuvissa oli ehkä enemmän kuvattuna hätää/tuskaa kuin sitä pelastusta. Pelastuksen kun voi ajatella niin monella eri tavalla: pelastustoiminta onnettomuudessa, pelastus uskonnossa, luonnonsuojelu, joka pelastaa uhanalaisia eliölajeja tai yleisesti jonkin esineen tai asian pelastamista tuhoutumiselta tai vaurioitumiselta. Pelastus voi siis olla konkreettista tai henkistä, eikä se ole sidottu tiettyyn vuodenaikaan. Toistakymmentä kuvaa esittelivät aihetta niin maalla, merellä kuin ilmassa, osittain humoristinen pilke silmäkulmassa. Suosituin kuvausaihe oli selkeästi palokunta auttaa ja pelastaa sekä henkinen pelastus - kurja kulkija maan anoo pelastusta ja neuvoja "ylhäältä".

Tulokset:

Loviisa tori (mustavalkoiset paperikuvat)

1. Joulutori – Heikki Arola

2. Kesätori – Inkeri Kapari

3. Markkinahumua – Tarja Taberman

4. Missä asiakkaat? – Antti Seppälä

5. Joulun aikaan torilla – Esko Hiljanen

6. Matkalla kesätorille – Ari Haimi

Pelastus (digi, 18 kuvaa)

1. Pelastus ilmasta – Ari Haimi

2. Onko yläkerrassa? – Ari Haimi

3. Pelasta – auta – Tarja Taberman

4. Palokunta pelastaa – Heikki Arola

5. Kartta pelastaa – Heikki Arola

6. Vika löytyi, homma jatkuu – Esko Hiljanen

Seuraava kuvailta pidetään 24.4.2016 klo 18 alkaen. Aiheina: ”Maukas” (projisoitavat) ja ”Jännitys”, (paperikuvat).

Tarja Taberman