Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Marraskuu 2017

Teemakokonaisuudesta hedelmäasetelmaan

Loviisan Kameraseuran marraskuun kuvaillassa oli aiheena 5…7 kuvan teemakokonaisuus, josta oli mahdollista saada tuplapisteet LoKa -rankingiin ja toisena aiheena oli hedelmäasetelma.

Meillä oli uskomaton onni saada kuvia arvioimaan loviisalaistunut, aikaisemmin Helsingissä asunut, kansainvälisen tason valokuvaaja Linda Varoma. Opiskeluaikana hän asui myös Pohjanmaalla. Hänen opintonsa valokuvauksen alalla sisältävät seuraavaa:

2013 – 2014    Glasgow School of Art, valokuvataiteen maisterikoulutusohjelma

2007 – 2011    Medianomi (AMK), Yrkeshögskolan Novia, Uusikaarlepyy

2009    Tartu Art Collage (ERASMUS vaihto), Tartto, Viro

2001 – 2004    Media-assistentti, Yrkesinstitutet Prakticum, Helsinki

Pohjalaisessa kerrottiin 24.2.2011, että uusikaarlepyyläinen valokuvausopiskelija Linda Varoma ammattikorkeakoulu Novian mediakulttuurin koulutusohjelmasta on yksi kansainvälisen Student Focus –kilpailun kymmenestä finalistista. Student Focus on World Photography Organisationin järjestämä kilpailu, johon osallistui valokuvausopiskelijoita yli kahdestasadasta korkeakoulusta ympäri maailman. Saman vuoden huhtikuussa selvisi, että Linda Varoma voitti kilpailun. Hän kertoi, että muiden palkintojen lisäksi Glasgow School of Art valokuvataiteen maisterikoulutusohjelma työtiloineen oli taloudellisessa mielessä merkittävin palkinto. Hän sai opiskella siellä ja valmistua taiteen maisteriksi vuonna 2014 Hasselbladsäätiön myöntämän Victor Fellowship –apurahan turvin.

Linda kertoi ja näytti kuvia Viron laululavakulttuurista. Hän oli kiertänyt ympäri Viroa dokumentoimassa laululavoja ja niiden ympäristöä. Kulttuurisessa mielessä ihmiset sokeutuvat kulttuurinsa ominaispiirteille. Asioiden arvostus tulee usein vasta kun on myöhäistä. Hän uskoo että kuvien dokumentaarinen arvo nousee jo lähitulevaisuudessa. Viron maaseutukin muuttuu ja vanhat traditiot ja rakennukset katoavat.

Alustuksen jälkeen Linda sai arvioitavaksi kameraseuran jäsenten tuhdit kuvapaketit. Evästeenä oli antaa samaan tyyliin rehellistä palautetta, kuin hän oli saanut aikanaan maisteriopinnoissaan.

Antti Seppälä voitti teemakokonaisuus paperikuvasarjan teoksella ”Ilmeitä”. Kokonaisuus miellytti arvioijaa, koska kuvaaja oli rohjennut mennä lähelle kuvattavaa. Jopa vielä lähemmäs olisi voinut mennä. Samassa sarjassa sijoittui toiseksi Viivi Lassyn ”Rappujen erilaiset muodot”, jonka mustavalkoisen sarjan muotokieli ja rytmi miellyttivät. Podiumsijalle nousi myös Ari Haimin dokumentaarinen sarja ”Kitaristit”. Teemakokonaisuus kitaristit oli kuvattu eri aikoina ja eri yhtyeistä.

Hedelmäasetelma aiheen voitti mustavalkoinen ”Lyhty ja omenasaavi”. Teos poikkesi perinteisestä asetelmasta ja siksi kohosi piristävänä, omana näkemyksenään aiheesta. Ari Haimin hienostunut, eleetön, niukalla väriasteikolla toteutettu teos tuli toiseksi. Kolmanneksi Linda Varoma sijoitti

Antti Seppälän ”Hedelmiä hopeakulhossa”, jonka taustakankaan heijastumat näkyivät kauniisti kulhossa. Vastavärit omenoissa ja viinirypäleissä antoivat asetelmalle särmää.

Paperikuvat, 5...7 kuvan teemakokonaisuus, ”Vapaa aihe”

1. ”Ilmeitä” Antti Seppälä

2. ”Rappujen erilaiset muodot” Viivi Lassy

3. ”Kitaristit” Ari Haimi

4. ”Viisi vuodenaikaa” Antti Seppälä

5. ”Varjoleikki” Kerstin Hafrèn

6. ”Elämän kaari” Tarja Taberman

Projisoitavat kuvat, aiheena ”Hedelmäasetelma”

1. ”Lyhty ja omenasaavi” Tarja Taberman

2. ”Omena-asetelma 34” Ari Haimi

3. ”Hedelmiä hopeakulhossa” Antti Seppälä

4. ”Hedelmillä vaatetettu” Inkeri Kapari

5. ”Pudokkaat” Seija Niinimäki

6. ”Banaani- ja kakiasetelma” Heikki Arola

Seuraava kuvailta pidetään sunnuntaina 28.1.2018 klo 18.00 alkaen, kuvaillan aihe on projisoitavissa kuvissa vapaa.

HUOM!

Teemakokonaisuudesta on poissa Kerstin Hafrènin "Varjoleikki"Samoin Ari Haimin teemakokonaisuudesta "Kitaristit" puuttuvat kuvat 3, 4, 5 ja 6. Tästä sarjasta on siis näytekuvat 1 ja 2.