Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Elokuu 2017

Loviisan Kameraseura elokuun kuvaillassa suomalaisuuden äärellä

Loviisan Kameraseuran elokuun kuvaillan aiheiksi oli valittu 100-vuotisen Suomen kunniaksi "suomalaisuus".

Mitä on suomalaisuus? Millaisia ovat suomalaiset? Suomalaisista puhuttaessa saattaa tulla ehkä ensimmäiseksi mieleen sisäänpäin kääntyneisyys, vakavuus ja "mennään läpi vaikka harmaan kiven" -mentaliteetti. Suomalaisuuteen liitetään myös sanat sisu, sauna, salmiakki ja kylmyys, suuria tunteita herättävää jääkiekkoa unohtamatta.

Paperikuvat tuomaroi Niko Pikkarainen, joka on kotkalainen valokuvaharrastaja ja jonka omia aihepiirejä ovat luonto ja ihmiset. Uutena alueena on kotistudiokuvaus.

Kuvaillan paperikuvissa ei ollut jälkeäkään kylmyydestä tai vakavuudesta. Päinvastoin, Niko heittikin ilmaan kysymyksen: "suomalaiset eivät olekaan synkkiä?" Lähes kaikki kisaan ehdotetut kuvat olivat nimittäin positiivisia ja kesäisiä.

Hän totesi, että kolme ensimmäistä voittajakuvaa nousivat tarjonnasta heti esiin. Kesä, valo ja lämmin myönteisyys koskettavat. Kuuden parhaan joukkoon nousseissa kuvissa nähtiin suomalaista ylpeyttä jääkiekkopaidoissa suomen lippujen alla, tunteellinen tango kahdelle, jätkäperinnettä uittopäivän jälkeen, kesää ja sinivalkoisia sävyjä.

Digikuvat arvosteli kotkalainen valokuvaaja Aija Widemark. Yleisenä arviona kuvista hän totesi: "kaikki kuvat olivat tosi hyviä, mutta en joidenkin kuvien kohdalla osannut yhdistää niitä annettuun aihekategoriaan. Minulla oli ehkä vaikeuksia kunnolla löytää joistain kuvista sitä suomalaisuutta tai lähinnä niitä asioita mitkä minulle suomalaisuutta merkitsee. Kärkikuvissa se tuli sitten taas ihan selkeästi esiin, että ”hei tuo maisema tuo minulle mieleen suomen ja suomalaisuuden".  Kärki kolmikkoon nousseet kuvat olivat minulle täysin selviä."

Myöskin digikuvasarjassa kuusi parasta kuvaa kuvastivat Suomen kesää, uimista, tunturimaisemaa, ihmisen ja eläimen yhteiseloa. Suomalaisesta perinteestä kertoi kuva "poika ja pajupilli".

Summasummarum: Suomi on saunaa, sisua, järveä, kuikan laulua, yötöntä yötä, lehmiä peltoniityillä. Suomi on Kalevalaa, kaskenpolttoa, suomalaisia sananlaskuja ja sanontoja, vanhoja uskomuksia, juhannustaikoja, kylmää, pakkasta, lunta, mäenlaskua ja ennen kaikkea itsenäisyyttä. Suomella on Snellman, Lönnrot ja Sibelius. Suomalaisen ei tarvitse puhua, jos ei ole mitään sanottavaa.

Paperikuvat:

1.            Nuori herra, Viivi Lassy

2.            Hyppy, Viivi Lassy

3.            Matonpesua perinteiseen tyyliin, Tarja Taberman

4.            Jätkäperinnettä, Heikki Arola

5.            Tango kahdelle, Ari Haimi

6.            Kulkue, Antti Seppälä

Digikuvat

1.            Tunturipuron kuohuja, Heikki Arola

2.            Rauha maassa, Viivi Lassy

3.            Rohkea, Viivi Lassy

4.            Saunaseura Kipakka, Ari Haimi

5.            Tyttö kanaset ne niitylle ajoi, Tarja Taberman

6.            Poika ja pajupilli, Antti Seppälä

Seuraava kuvailta pidetään 24.9.2017 ja aiheena projisoitavissa on oranssi ja mustavalkokuvissa epäonni.

-Tarja Taberman-

Tässä vielä erikseen kummankin tuomarin arviot kuvista:

Aihe: suomalaisuus

Sarja: Paperivedokset 27.8.2017

Tuomari: Niko Pikkarainen, kotkalainen valokuvaharrastaja. Nikon omia aihepiirejä ovat luonto ja ihmiset. Uutena alueena kotistudiokuvaus

Yleistä: Lähes kaikki kisaan ehdotetut kuvat olivat positiivisia ja kesäisiä. Suomalaiset eivät olekaan synkkiä?

1. Nuori herra

Kolme ensimmäistä voittaja kuvaa nousivat tarjonnasta heti esiin.

Kesä, valo ja lämmin myönteisyys ´koskettavat. Nuoren iloisen, juhla-asuisen lapsen varpaissa näkyy multaa. Antaa aidon vaikutelman kuvanottohetkestä sekä myös suomalaisuudesta.

2. Hyppy

Kesä ja sinivalkoiset sävyt veneessä. Rohkea hyppy viileään veteen. Lasten huoleton, valoisa Suomen kesä. Myönteinen tunnelma.

3. Matonpesua perinteiseen tyyliin. Tarja Taberman.

Voiko kuva olla otettu muualta kuin Suomesta. Aiheen mukainen kuva. Kesäharraste esitetty mukavana toimena. Koivut taka-alalla sitovat kuvan kesään. Sävykäs. Edessä oleva harja tuo kuvaan mukavaa syvyyttä. Roskiksia olisi voinut rajata pois ja tiivistää kerrontaa

4. Jätkäperinnettä

Kuvassa on tarinaa. Uittopäivän jälkeen hieman rentoudutaan musisoiden. Kuva tipahti vedoksen teknisten muutteiden vuoksi. Rajaus OK.

5. Tango kahdelle

Suomalaisen kesäjuhlan tuntua vanhassa koulu tai seuratalo miljöössä. Jäi räväkämpien kuvien jalkoihin.

6. Kulkue

Suomalaisten suomalaisuus korostuu urheilussa ja etenkin ulkomailla. Jääkiekkopaidat, liput ym. tunnukset kannetaan ylpeyttä tuntien ryhmässä. Kuva pelastui palkittujen joukkoon hyvän aiheenmukaisuutensa ansioilla. Matkamuistokuva.

Niko Pikkarainen

*********

Aihe: suomalaisuus

Sarja: Digikuvat 5.9.2017

Tuomari: Aija Widemark, kotkalainen valokuvaaja

1. Tunturipuron kuohuja

Kuva kuvastaa hyvin suomen kaunista luontoa ja sen myötä suomalaisuutta. Lapin maisemat on hyvin lähellä omaa sydäntä ja tuo vahvasti kotimaan mieleen.

2. Rauha maassa

Kuvan värimaailma tuo mieleen voimakkaasti suomalaisuuden.

3. Rohkea

Suomen luonto, kesä ja uiminen. Onko parempaa kokonaisuutta?

4. Saunaseura Kipakka

Kotkan Meripäivät, sauna ja kesä. Siitä suomalaisemmaksi ei meinaa päästä sitten millään.

5. Tyttö kanaset ne niitylle ajoi

Kuvassa on veikeän jännittävä tunnelma

6. Poika ja pajupilli

Heti alkaa soimaan mielessä laulu "tein minä pillin pajupuusta, toki vain pajupuusta". Laulun kuullut jo pikkulikkana ja jäänyt mieleen.