• fi
  • English summary
  • Kansainvälisyys
    • Menestystä
    • FIAP:n Clubs’ World Cup
    • Living the Photo Artistic Life - Issue #45
  • Kameraseurasta
    • Puheenjohtajan palsta
      • 2010 - 2014
  • Jäseneksi?
    • Jäsenmaksulomake
  • Kilpailut
    • Kymen Kamerat 2016
    • Kymen Kamerat 2011,2014
    • Itärannikko 2014
    • Nuorten kuvakisa 2011
    • Kalenterikuvakisa 2014
    • 15th Fiap World Cup 2020 results
  • Kuvagalleria/ Fotogalleri/Photos
    • Heikki Arola
    • Ari Haimi
    • Oscar Henriksson
    • Liisa Hopeavuori
    • Raimo Lindström
    • Juha Merenheimo
    • Seija Niinimäki
    • Jonna Räisänen
    • Esko Silvennoinen
    • Seija Silvennoinen
    • Antti Seppälä
    • Harri Rantanen
    • Tarja Taberman
    • Kari Veijalainen
  • Kuvailtojen aiheet 2022 -
    • Aiheet 2003-2018 kevät
  • Kuvailtojen satoa
    • Vuodet 2010 - 2013
      • Toukokuu 2010
      • Elokuu 2010
      • Syys-lokakuu 2010
      • Marraskuu 2010
      • Tammi-helmikuu 2011
      • Maaliskuu 2011
      • Huhtikuu 2011
      • Toukokuu 2011
      • Elokuu 2011
      • Syyskuu 2011
      • Lokakuu 2011
      • Marraskuu 2011
      • Tammikuu 2012
      • Helmikuu 2012
      • Maaliskuu 2012
      • Huhtikuu 2012
      • Toukokuu 2012
      • Elokuu 2012
      • Syyskuu 2012
      • Lokakuu 2012
      • Marraskuu 2012
      • Tammikuu 2013
      • Helmikuu 2013
      • Maaliskuu 2013
      • Huhtikuu 2013
      • Toukokuu 2013
      • Elokuu 2013
      • Syyskuu 2013
      • Lokakuun 2013
      • Marraskuu 2013
    • Vuodet 2014-2017
      • Tammikuu 2014
      • Helmikuu 2014
      • Maaliskuu 2014
      • Huhtikuu 2014
      • Toukokuu 2014
      • Elokuu 2014
      • Lokakuu 2014
      • Marraskuu 2014
      • Tammikuu 2015
      • Helmikuu 2015
      • Maaliskuu 2015
      • Huhtikuu 2015
      • Toukokuu 2015
      • Elokuu 2015
      • Syyskuu 2015
      • Lokakuu 2015
      • Marraskuu 2015
      • Tammikuu 2016
      • Helmikuu 2016
      • Maaliskuu 2016
      • Huhtikuu 2016
      • Toukokuu 2016
      • Elokuu 2016
      • Syyskuu 2016
      • Lokakuu 2016
      • Marraskuu 2016
      • Tammikuu 2017
      • Helmikuu 2017
      • Maaliskuu 2017
      • Huhtikuu 2017
      • Toukokuu 2017
      • Elokuu 2017
      • Syyskuu 2017
      • Lokakuu 2017
      • Marraskuu 2017
    • Vuosi 2018 - 2019
      • Helmikuu 2018
      • Tammikuu 2018
      • Maaliskuu 2018
      • Huhtikuu 2018
      • Toukokuu 2018
      • Elokuu 2018
      • Syyskuu 2018
      • Lokakuu 2018
      • Tammikuu 2019
      • Marraskuu 2018
      • Helmikuu 2019
      • Maaliskuu 2019
      • Huhtikuu 2019
      • Toukokuu 2019
      • Elokuu 2019
      • Syyskuu 2019
      • Lokakuu 2019
      • Marraskuu 2019
    • Vuodet 2020 -
      • Tammikuu 2020
      • Helmikuu 2020
      • Maalis-huhtikuu 2020
      • Toukokuu 2020
      • Elokuu 2020
      • Syyskuu 2020
      • Lokakuu 2020
      • Marraskuu 2020
      • Tammikuu 2021
      • Helmikuu 2021
      • Maaliskuu 2021
      • Huhtikuu 2021
      • Toukokuu 2021
      • Elokuu 2021
      • Syyskuu 2021
      • Lokakuu 2021
      • Marraskuu 2021
      • Tammikuun 2022
      • Helmikuu 2022
      • Maaliskuu 2022
      • Huhtikuu 2022
  • Linkit
  • Loisto-lehti
    • Loiston kuvagalleria
    • Lue Loisto-lehtiä
    • Mediakortti 2020
  • Meilivälähdys 2010
  • Näyttelytoimintaa
    • Almin talo 8.3.2015
    • Almin talo 17.2 - 8.3.2015
    • ST1 Safcafe 3.3.2017
    • ST1 1.2.2018
    • ST1 2014 Kamera -67
  • Opastusta ja vinkkejä
    • HDR tekniikka
  • Retkiä
  • Toimintakertomukset ja -suunnitelmat
  • Toimintatorstait
  • Uutisia ja tapahtumia
    • 40 v Näyttely
    • Matti Sulanto
    • Jerome Auzeray
    • Turku 2017
    • Christina projekti
    • Upea päätös vuodelle 2017
    • 2010 - 2013
    • Risto Vuorimies LoKan vieraana 25.11.2018
    • Vuosinäyttely menestystä 2019
  • Vuoden kuvaaja
  • Yhteystiedot
  • Kuvaillan kuvakokosuositukset

 

Kameraseuran helmikuun kuvaillassa varjot sekä autiot ja unohdetut pääosassa

Varjoinen, hylätty eikä autioitunut onneksi ollut tunnelma, kun kameraseuralaiset kokoontuivat helmikuun kuvailtaan. Kuvausaiheina molemmat koettiin hyvin mielenkiintoiseksi.

Varjon määritelmässä kerrotaan, että varjo on ympäristöään hämärämpi tila tai ala, joka muodostuu valoa läpäisemättömän esineen taakse, jonne säteily pääsee tunkeutumaan osittain tai ei ollenkaan. Varjot syntyvät säteilyn suoraviivaisen etenemisen perusteella, ja pistelähteestä tulevan säteilyn muodostama varjo antaa kuvan esineestä, joka voidaan piirtää projektio- ja perspektiiviopin menetelmien avulla.

Kuvaillan kuvien varjo aihetta oli käsitelty myös hyvin konkreettisesti taltioimalla mm. päivänvarjojen eri olemuksia ympäri maailmaa. Useasti nähdäänkin vain ihmisten ja esineiden luomat varjot ympärillämme, vaikka luontokin luo omia ihastuttavia ja mielenkiintoisia varjokuvioitaan ympäristöön. Pieni hämähäkki varjoineen saattaa ihmisen silmissä saada äkkiä käsittämättömät mittasuhteet tai oletko kenties huomannut kuinka talviselle hangelle voi muodostua viivakoodimainen varjokuvio.

Varjot myös liikkuvat ja elävät ympäristön mukaan. Joskus hyvinkin hitaasti ja taas joskus sanotaan, että tapahtuma oli varjoaan nopeampi. Kiehtovia ajatuksia oli kuvaillassa puettu liikkumattomiksi kuviksi.

Autiot unohdetut- Urban exploring

Autiot ja unohdetut -aiheesta tulee varmasti ensimmäiseksi mieleen kurjuus, synkkyys, yksinäisyys. Mutta näin ei välttämättä tarvitse olla, sillä rappiossa on myös tietynlaista, selittämätöntä romantiikkaa ja ehkäpä se kätkee myös kultaisen muiston menneiltä vuosilta?

Kansainvälisissä valokuvatapahtumissa puhutaan urban exploring aiheista. Löytöretkeilystä rakennetuissa miljöissä, jotka usein on hylätty ja unohdettu. Suomessa autioituva maaseutu ja muuttuva elinkeinorakenne tuottaa paljon arvokasta dokumentoitavaa maisemaa ja rakennuskantaa. Katoavaa elämänmuotoa on hyvä tallentaa.

Kuvailtaan tuoduissa kuvissa oli kuvattu paljon sitä mitä muut karttavat: autioita tehtaita, unohdettuja piippuja, raunioituneita autiotaloja. Kohteiden kirjossa oli näytillä metsittyneet mummonmökit aina hylättyihin autonromuihin ja kaivoskyliin. Villiintyneet pihat, repsottava saunan katto, jäkälään peittyvät portaat. Monissa kohteissa ovi oli kuitenkin visusti lukossa, sillä ne viettävät ikäänkuin hiljaiselämää uusia tuulia odotellessaan. Jäljelle on jääneet komeat raamit, mutta kello käy, tikitys kuuluu. Maali hilseilee ja seinät kellastuvat kovaa vauhtia. Kuka tulisi ja pelastaisi, antaisi uuden kukoistuksen ja elämän?

Kuvaillan tulokset:

”Varjo”, (projisoitavat, 24 kuvaa)

1. "Käsi", Jyri Järvelä

2. jaettu "Suurensuuri", Viivi Lassy

2. jaettu "Korpisoturi", Jyri Järvelä

4. "Joutsenen varjo", Juha Merenheino

5. jaettu "Viivakoodi", Antti Seppälä

5. jaettu "Varjot kiviseinällä", Ella Taberman

”Autiot ja unohdetut”, (paperikuvat, väri, 18 kuvaa)

1. ”Tuoli ilman lukijaa”, Tarja Taberman

2. jaettu ”Hylätyt”, Heikki Arola

2. jaettu ”Autiotalo”, Antti Seppälä

4.  jaettu ”Viipuri 1980”, Seija Niinimäki

4. jaettu ”Autiotupa”, Heikki Arola

4. jaettu ”Romahdus”, Ari Haimi

 

Seuraava kuvailta pidetään 26.3.2017 ja aiheina ovat  ”Ötökkä” (projisoitavat) sekä  ”Sillalla” (MV paperikuvat).

                                                                                                                Tarja Taberman

Voit katsoa kuvia isompana klikkaamalla niitä.

1. Käsi Jyri Järvelä Projisoitavat
2. jaettu Suurensuuri Viivi Lassy Projisoitavat
2. jaettu Korpisoturi Jyri Järvelä Projisoitavat
4. Joutsenen varjo Juha Merenheimo Projisoitavat
5. jaettu Varjot kiviseinällä Ella Taberman Projisoitavat
5. jaettu Viivakoodi Antti Seppälä Projisoitavat
1. Tuoli ilman lukijaa Tarja Taberman Paperikuvat
2. jaettu Autiotalo Antti Seppälä Paperikuvat
2. jaettu Hylätyt Heikki Arola Paperikuvat
4. jaettu Viipuri 1980 Seija Niinimäki Paperikuvat
4. jaettu Autio tupa Heikki Arola Paperikuvat
4. jaettu Romahdus Ari Haimi Paperikuvat
Loviisan Kameraseura | Ylläpito | Kotisivuton.fi