Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Tammikuu 2017

Loviisan Kameraseuran tammikuun kuvaillassa valokuvien ilotulitusta

Uusi vuosi, uudet kuvat ja vuoden ensimmäinen kuvailta. Kuvien aihe oli vapaa. Kuvien arviointi tehtiin paikalle saapuneen jäsenistön kesken pistelaskutekniikalla. Kukin valitsi 26:sta kuvailtaan arvioitavaksi tuodusta kuvasta omasta mielestään kolme parasta ja näiden valintojen perusteella pisteet laskettiin. Yleinen mielipide oli, että kaikki kuvat olivat hyviä kuvia. Monelle tuli valinnan vaikeus, kun oli paljon erilaisia kuvia eikä kuvilla ollut mitään yhteistä teemaa, jolla niitä olisi voinut verrata toisiinsa. Tästä johtui varmaan pisteiden hienoinen jakauma ja jaetut sijat. Kaikkia kuvia olisi voinut toki katsoa kauemminkin. Osa kuvista oli selkeästi kalenteri tai seinällä katsottavia kuvia ja osa sellaisia, jotka voisi laittaa myös erilaisiin valokuvakilpailuihin/ näyttelyihin tarjolle. Illan aikana käytiin läpi myös ne kuvat, jotka eivät tällä kertaa sijoittuneet. Paikalle saapuneet kuvaajat saivat hyviä vinkkejä esimerkiksi siitä, miten tiukempi rajaus vaikuttaa mm. kuvan tunnelmaan tai kuvan tarinaan ja sanomaan.

Kuvamatka kulki uudenvuoden räiskyvästä ilotulituksesta Lapin soiden kautta Roomaan, ympäri maailmaa aina Kiinaan saakka. Vuodenaikojen vaihtelut, katukuvaus ja arkkitehtuuriset kohteet olivat myös hyvin esillä, show elementtiä unohtamatta.

Kuvaillan voitti selkeästi kuva "Sateessa kerran", jonka kuvaaja oli joutunut keskelle sadekuuroa Berliinissä. Kuvan osittainen mustavalkoisuus kestää useammankin katsonta kerran ja sateen ropinan melkein kuulee. Toiseksi tullut kuva "Ilotulitus" oli taltioitu Loviisassa uudenvuoden yönä, jossa Loviisan taivaanrannan täytti värikäs rakettien räiske. Luontokuvauksen puolelle suuntautuivat kuvat "Nokihämähäkin seitti" sekä "Ohdakkeista". Toisessa tummanpuhuvat, mustavalkoiset sävyt hämähäkin seitteineen ja toisessa iloiset violetit kesän värit surisevine pörriäisineen kiinnittivät huomion. Jaettu 5:s sija jakaantui kolmen kuvaajan kesken. "Botski" kuvaan oli taltioitu purjeveneen levähdys arvoituksellisen usvan katveessa, sillan siimeksessä. "Juhlapäivänä" kuvaan oli puolestaan taltioitu kastepäivän juhlijoita herkkään potrettiin. "Ikäpolvien kohtaaminen" oli dokumentoitua katukuvausta, jossa samaan kuvaan oli saatu nuorten saippuakupla ilottelu ja vanhemman herrasmiehen tilannetta tutkaileva olemus.

Tulokset:

1.            "Sateessa kerran" - Ella Taberman

2.            "Ilotulitus" - Antti Seppälä

jaettu 3 "Nokihämähäkin seitti" - Antti Seppälä

"Ohdakkeista" - Heikki Arola

jaettu 5 "Botski" - Jyri Järvelä

"Juhlapäivänä" - Tarja Taberman

"Ikäpolvien kohtaaminen" - Seija Niinimäki

Seuraava kuvailta pidetään 26.2.2017, aiheina, ”Varjo” (projisoitavat) ja ”Autiot ja unohdetut” paperikuvat.

- Tarja Taberman -