Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Marraskuu 2016

Loviisan Kameraseuran marraskuun kuvaillassa kunnioitettiin sotasankareita

Marraskuun kuvailta alkoi komeasti. Tuomariksi lupautunut Asko Hietalahti oli riimitellyt kameraseuralaisille ajatuksiaan:

"Onpa taas tänne kuvailtaan mukava tulla.

En halua pahoittaa mieltänne arvostelulla.

Voin antaa teille vain yhden takuun

luotan omaan henkilökohtaiseen makuun.

Onneksi kuva ei kehuista tai moitteista muutu.

Eihän kukaan näistä kommenteista suutu.

Olen lehdistä ihaillut teidän tiedottamista.

Se varmasti innostaa ja auttaa kuvaamista.

Omalla lehdellänne on vuosittainen toisto.

Upeasti tuo harrastuksenne esiin Loisto.

Teillä on paljon taitoa ja osaamista.

Nauttikaa ja jatkakaa kuvaamista!"

Marraskuun kuvaillan aiheina olivat projisoitavissa "Sotasankareiden muisto" sekä paperikuvissa 5 -7 kuvan sarja. Sarjan aihe oli vapaa, mutta kuvien tuli muodostaa tarina tai sisältää ns. punainen lanka, joka nitoo kuvat yhteen.

Sotasankareiden muisto valittiin myös sen vuoksi marraskuun aiheeksi, koska Suomen kameraseurojen liitto ja Kaatuneiden muistosäätiö olivat 2.9.2015 sopineet kaikkien Suomessa sijaitsevien sankarihautausmaiden valokuvaamisesta. Kuvauksen suorittivat paikalliset kameraseurat ja tässä projektissa myös Loviisan Kameraseura on ollut tiiviisti mukana. Toiseen maailmansotaan liittyviä sodassa kaatuneiden hautausmaita on Suomessa yli 600. Loviisan kameraseura on kuvannut Loviisa-Porvoon seudulta 10 hautausmaata ja kaksi Lapin alueelta. Suomen 100-vuotisjuhlavuonna hautausmaiden kuvat ja tiedot julkaistaan netissä ja mahdollisesti myös painetussa muodossa.

Kuvaajien mielestä sotasankareiden muisto -aihe oli aika vaikea kuvattava. Muisto käsitteenä on abstraktinen. Toisaalta muistoesine tai muistomerkki on konkreettinen kuvausobjekti. Aiheeseen piti keskittyä varta vasten. Aihe ei ole ihan ns. jokapäiväinen tai arkinen kuvauskohde. Sotasankareiden muistoa oli kuvattu kotimaassa ja omassa kaupungissa sekä lähiseuduilla, mutta myös ulkomailla.

Asko Hietalahti tuomaroi molemmat sarjat ja totesi, että arviointeja olisi helpottanut, jos kuvilla tai sarjoilla olisi ollut nimi esillä.  Arvioitavaksi tuodut kuvat olivat tuomarin mielestä hyviä ja monista syntyi katsojalle elävää tarinaa. Silloin kuva alkaa elää ja se tarina voi eri ihmisille olla erilainen. Sellaiseen kuvaan on vaikea saada eloa, jossa tavarat on järjestetty väkisin kuvausta varten.  Myöskään kuvasta otettu kuva ja sen sanoma tai tarina ei välttämättä avaudu ulkopuoliselle katsojalle. Hän totesi, että yksittäisen kuvan arviointi oli helpompaa kuin kuvasarjan. Kuvasarjat sekä yksittäiset kuvat olivat hänen mielestään monipuolisia ja hienoja. Asko Hietalahti ohjeisti kuulijoita, että sarjoissa kannattaa tuoda aihe selkeästi esiin, ettei se jäisi epäselväksi katsojalle. Eri katsoja tulkitsee saman kuvasarjan eri tavalla. Hän kertoi pitävänsä kuvista, joissa ei väkisin poseerata, vaan ihmisen eleet ja olotila on mahdollisimman luonnollinen. Hänen mielestään valokuvauksen harrastajat ja ammattilaiset näkevät linssin läpi paljon sellaista, mitä ei välttämättä suoraan katsottuna muut näe.

Kuvasarjoissa aihepiiri oli laaja. Kuvissa oli esitettynä tarinaa rakennusprojektista, luonnosta, kaupunkimiljöön muutoksesta, perhe-elämän iloista, vankilasta jne. Kameralla tarinan kerronta on näennäisen helppoa, mutta kun kuvista jätetään pois selittävät sanat, siihen tulee selvästi lisähaastetta ja toisaalta katsojalle tulkinnan vapautta.

Sotasankareiden muisto, digisarja, 18 kuvaa

1. ”Muistelu”, Antti Seppälä
  2. ”Loviisan taistelun muisto” Antti Seppälä
  3. ”Tricolor”, Ari Haimi
  4. ”Itse tehty”, Viivi Lassy
  5. ”Aarteet”, Viivi Lassy
  6. ”Muistokiven äärellä”, Tarja Taberman

Kuvasarja paperikuvat, 5- 7 kuvaa, vapaa aihe, 12 sarjaa

1. ”Hylätyt”, Viivi Lassy
  2. ”Toiset on luotu kulkemaan”, Heikki Arola
  3. ”Ikuisuusprojekti”, Tarja Taberman
  4. ”Pakkaspäivä Loviisassa”, Heikki Arola
  5. ”Elämän virta”, Viivi Lassy
  6. ”Vain muisto jää”, Antti Seppälä

Seuraavan kerran kuvailta on 29.1.2017, jolloin ”Vapaa aihe” (projisoitavat).

Tarja Taberman

Viivi Lassyn "Elämän virta" - kuvasarjasta julkaistaan poikkeuksellisesti vain 3 kuvaa