Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Lokakuu 2016

Loviisan Kameraseura kesäyötä ja maantie tunnelmia kokemassa

Ilkka Uotila, Yleisradion pitkäaikainen musiikkitoimittaja tuli tunnetuksi useista radio-ohjelmistaan nimimerkillä Stig Framåt. Nimimerkin Ilkka Uotila sai kotimatkallaan bussin sisäkaton kirjoituksesta ”Stig framåt”. Nimimerkki tuntui vetävämmältä kuin hänen oma nimensä. Hän käytti nimimerkkiään jo 70-luvulla, kun kuuntelin ohjelmaa, jossa hän yhdisti musiikkia ja Väinö Kirstinän runoja. Stig Framåt sai minut kiinnostumaan näistä moderneista, kantaaottavista ja jotenkin anarkistisista runoista.

"on sarastukseen vielä aikaa

ja yössä täytyy kulkea varoen

ei päivänkoitosta tiedä

autot kohahtelevat ohi puistokadulla

vaahteroihin on jäätynyt lunta

mutta sarastus tekee tuloaan

ja järjestän esineitä"

Väinö Kirstinä: Säännöstelty eutanasia, 1973

Teksti voi tukea kuvaa tai kuva tekstiä. Siirryimme juuri vuoden pimeimpään neljännekseen, ei päivänkoitosta tiedä. Liukasta, yössä täytyy kulkea varoen. Tämä voisi olla tämänhetkistä kuvausta Loviisasta. Ari Haimin ”Sarastus” kuva sai ajatukseni nyrjähtämään ”Kesäyöstä” tähän sinänsä ajankohtaiseen vuoden pimeimpään aikaan.

Toisena lokakuun kuvaillan aiheena oli ”maantiellä”. Tuomaristo oli kriittinen eikä hyväksynyt kuvia joissa, ei oltu aidosti maantiellä. Maantiellä oltiin lähiseudulla, vähän kauempana ja kaukomailla. Tasaista oli ja tuli paljon jaettuja sijoja.

Tulokset

Projisoitavat ”Kesäyö”

1.            Inkeri Kapari                       Taikayö

1.            Viivi Lassy                            Sumu

3.            Ari Haimi                              Sarastus tekee tuloaan

3.            Inkeri Kapari                       Vaaleanpunaista

3.            Merja Väätäinen              Aamu-usva

3.            Merja Väätäinen              Kaislat

Paperikuvat ”Maantiellä”

1.            Tarja Taberman                  Keskiviivaa pitkin

2.            Tarja Taberman                  Kaksin aina kaunihimpi

2.            Heikki Arola                        Tuumaustauko maantiellä

2.            Seija Niinimäki                    Vaara

2.            Inkeri Kapari                       Vuoristossa

6.            Ari Haimi                            Keskiyön kiituri

Seuraava kuvailta pidetään sunnuntaina 27.11.2016 klo 18 alkaen. Kuva-aiheina ovat projisoitavissa kuvissa ”Sotasankareiden muisto” ja paperikuvissa ”5-7 kuvan teemakokonaisuus”.