Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Syyskuu 2016

Loviisan Kameraseura kaukokaipuun ja klassisen asetelman tunnelmissa

Syyskuun pimenevässä illassa Loviisan kameraseuralaiset kokoontuivat kuvailtaan, jonka aiheeksi oli annettu "kaukokaipuu" mustavalkoisina kuvina sekä projisoitaviin "klassinen asetelma".

Jos kaukokaipuu pitäisi esittää musiikkina, niin "aavan meren tuolla puolen jossakin on maa…" tango kuvaisi varmasti hyvin suomalaisen kaukokaipuuta. Tämän haikeuden ja kaipuun kuvaillan kuvat tarjosivatkin. Esiin nousi jälleen tuttu kysymys, kuva kuvissa kokeen kaipuun? Onko se kuvaajan omakohtainen kaipaus vai kuvan kohteen kaipaus? Jossain tapauksessa kaipaus voi olla myös menneisyyteen liittyvä asia. Näin abstraktissa aiheessa ei ole helppo kuvata kaipuun tunnetta, totesi tämän aiheen tuomarina toiminut Heikki Arolakin. Kaukokaipuuta koettiin maalla, merellä ja ilmassa. Olipa kuvassa "maailmalle" nuori mies ottanut evässäkin olalle, tunnelma oli kuin Charlie Chaplinin elokuvassa "Kulkuri". Syksyisin muuttolinnut herättävät ihmisessä tietynlaisen kaihon ja kaipauksen sekä vapauden tunteen: "pääsisinpä minäkin..". Tämän aiheen voittajakuvaan oli kuvaaja saanut innoituksen David Bowien "Star man" kappaleesta.

Myös toinen kuvaillan aihe "klassinen asetelma" herätti paljon keskustelua. Mikä on klassinen asetelma? Ja mikä se on varsinkin valokuvauksessa? Yleinen mielikuva oli, että perinteisesti se olisi luontokappaleista tai esineistä koottu sommitelma, joka voidaan koostaa esimerkiksi kulhollisesta hedelmiä. Maalauksista puhuttaessa klassisia asetelmia maalattiin jo antiikin Roomassa ja renessanssin taiteessa. Joskus aikanaan kuvataiteen opettajat ovat opettaneet, että klassisessa asetelmassa on 3 - 5 esinettä. Kuvaillan kuvista osa oli rakennettu graafisella tyylillä, mutta mm. "syksyn värejä" kuva oli kuin lainaus klassisesta maalaustaiteesta, värit ja valotus kuin "Rembrantin mukainen" öljyvärimaalaus. Syksyn runsas omenasato lienee innoittanut varsin monen kuvan asetelmiin, kynttilät muodostivat toisen suositun kuvauskohteen, luontoa ja raamatunaiheita unohtamatta. Tämän osion tuomarointi toteutettiin pistelaskuperiaatteella.

Tulokset

Kaukokaipuu (mustavalko paperikuvat)

1.            "Star man"                        Jyri Järvelä

2.            "Maailmalle"                     Antti Seppälä