Kuvailtojen satoa · Vuodet 2014-2017 · Helmikuu 2016

Loviisan Kameraseuran kuvaillassa sekasotkua ja talvilajeja

Sekasotkuinen oli kuvaillan alku - nimittäin kun aiheena on "sekasotku", mitä muuta voisi olettaakaan? Sekasotku kuvausaiheena on hyvin laaja. Sanotaan, että sotku lisää luovuutta. Jossain testissä sotkuisessa huoneessa ideoineet keksivät pingispallolle parempia ja luovempia käyttötarkoituksia kuin ne, jotka ideoivat siistissä toimistossa. Jo Einstein sen tiesi: ”Jos sekainen pöytä kertoo sekaisesta mielestä, mistä kertoo täysin tyhjä pöytä?”

Kuvaillan tuomarina toimi tällä kertaa Hannu Raitanen. Sekasotku aiheen ensimmäisen sijan vei kuva "Työt sujuvat". Tuomari ihmetteli, että miten tuosta sekamelskasta löytyy oikea väri ja miten kuvan tytöt saavat työnsä tehtyä, niin että tulos on kuitenkin hyvä?  "Linnanmäki" kuva oli ensi katsomalta niin sekasotkuinen, että sitä piti katsoa kaksikin kertaa ymmärtääkseen, mistä on kyse. Sopi siis hyvin annettuun kuvaushaasteeseen. Vaikka ei ihan heti uskoisi, niin sekasotku voi olla myös ryhdikäs toritapahtuma. Näkymä kaupunkilähiöstä voi ensi katsomalta näyttää myös hyvin sekaiselta.

Puhuttaessa talvilajista, joka oli kuvaillan toinen aihe, mieleen tulee tietenkin ensimmäisenä perinteinen pulkkamäki ja maastohiihto. Kuvaillan kuvakavalkadissa nähtiin kuitenkin paljon muutakin: aitoa pilkkimisintoa, lumenluontia pihalla, auton putsausta lumesta, lumiukon tekoa ja puiden kantoa, jotta tupa saadaan lämpimäksi. Aika moni talvilajikuva ilmensi talvea lasten riemun kautta. Tämän sarjan voittajakuvassa mentiin suoraan asiaan ja tuomarikin totesi, että kuvasta huokuu aito pilkkimisinto ja harrastuneisuus.

Tulokset:

"Sekamelska" (paperikuvat)

1."Työt sujuvat" - Inkeri Kapari

2. "Huone sininen" - Inkeri Kapari

3. "Lähiö" - Seija Niinimäki

4. "Ryhdikäs sekasotku" - Heikki Arola

5. "Sekamelska" - Antti Seppälä

6. "Linnanmäki" - Jonna Räisänen

"Talvilaji" (digikuvat)

1. "Anna Antti ahvenia" - Esko Hiljanen

2. "Talviextremeä" - Ari Haimi

3. "Konetuiskutusta" - Heikki Arola